Voyager logo


Pokud jste četli pozorně Lukášovu recenzi Star Trek: Armada 2, museli jste si všimnout zmínky o tom, že studio LookingGlass kdysi pracovalo na titulu ze série Star Trek: Voyager. To je pravda pravdoucí. Budou to pomalu dva roky, co jsem se o existenci této hry dozvěděl od Petra Pokorného. Bohužel, to že existovala, bylo vše, co jsem v té době věděl. Od onoho okamžiku jsem se v nepravidelných nájezdech pomocí nejrůznějších internetových vyhledávačů pokoušel něco najít. Ovšem velmi brzy jsem zjistil, že by bylo zřejmě snažší najít jehlu v kupce sena než zmínku o hře Star Trek: Voyager na Internetu. Kolik si tak odhadem myslíte, že najdete stránek obsahujících slova Star, Trek a Voyager? Nebudu vás napínat - je to hodně. Možna i o něco víc. Dlouho předlouho se nedařilo, protože všechny české i světové on-line magazíny se k tomuto titulu staví zády a tváří se, že snad nikdy neexistoval. Nakonec s troškou náhody se mi podařilo najít jednoho z nejdůležitějších lidí, kteří tvořili vývojový tým "Projektu Voyager", jak byla hra interně pojmenována.

Hned na začátku vám bohužel musím říct, že tu nenajdete žádné screenshoty, artworky ani videa. Nic totiž k dispozici na Internetu není (nebo jsem to alespoň při své neschopnosti nenašel). Dokonce tu neuvedu ani jméno svého zdroje a dobrou polovinu informací, které mi sdělil. Několik velkých ryb nejen herního průmyslu se totiž k tomuto projektu nezná, protože takové pozadí, které panovalo při tvorbě původně první hry z prostředí seriálu Star Trek: Voyager, se asi hned tak nenajde. Dokonce jsem musel přepsat svůj původní článek, protože všechny tyto machinace jsou vedeny "mimo záznam". Zbytek vám tu teď předkládám:

V létě 1995 začalo LookingGlass (System Shock, Ultima Underworld I & II) pracovat na zakázku pro Viacom New Media na herním projektu, který měl jako první přivést na obrazovky našich monitorů postavy a prostředí ze série Star Trek: Voyager. Jedním z externistů, kteří se na tvorbě hry podíleli, byla i Lisa Klink - autorka scénářů k několika dílům stejnojmenného seriálu (namátkou třeba Odboj (Resistance), Diktátor (Warlord), Zpráva v láhvi (Message in a Bottle) a Směrnice Omega (The Omega Directive) a další), která pomáhala s tvorbou příběhu, vytvářela klíčové dialogy atd.

Ze začátku šla práce hodně pomalu, právě kvůli již zmíněným machinacím v pozadí. Původní návrh počítal s tím, že vývoj hry potrvá dva roky a hra bude tedy vydána někdy v roce 1997. Zhruba po roce a půl ovšem přišla první rána pod pás, která byla způsobena (asi jak jinak) finančními machinacemi nejmenovaných společností. Naštěstí tuto první ránu Projekt Voyager ještě ustál a jeho vývoj pokračoval. Druhá rána, která přišla (ze stejného důvodu) o několik měsíců později, ho však definitivně ukončila. Stačilo už pouze dodělat několik levelů a hru řádně otestovat. Tak se již ale nestalo.

Z herního hlediska byl Voyager adventurou podobnou předchozím Star Trek hrám. LookingGlass se ale snažilo stavět na týmovém přístupu jednotlivých postav, což je jedním ze základních prvků Star Treku. Součástí hry tak bylo vybrat si správnou skupinu postav, která se vydá na výsadkovou misi a následně používat správné postavy na správné úkoly. Aby se hra více podobala televiznímu seriálu, stěhovala se akce často mezi lodí a misemi na neznámých planetách a cizích plavidlech a často bylo třeba k úspěšnému dokončení mise vyřešit v určitém pořadí problém na lodi a současně na výsadku. Hra obsahovala rovněž jednoduchý bojový simulátor hvězdných lodí a phaserovou přestřelku ala Quake.

Po výtvarné stránce byla hra na tehdejší dobu velmi inovativní: byly provedeny laserové skeny hlav všech hlavních členů posádky Voyageru (hlavy členů vývojového týmu byly naskenovány rovněž - ovšem jako hlavy nepřátelských cizinců). Po vizuální stránce hra vypadala prý skutečně nádherně. LookingGlass vyvinulo komplexní systém pro pohyb postav, které se pak hýbaly po obrazovce zcela realisticky. Studio také najalo externí tým filmových specialistů, kteří pro hru okopírovali charakteristické pohyby představitelů hlavních rolí. Výsledný efekt byl údajně vynikající.

To je bohužel vše, co jsem dosud o této hře zjistil. Rozhodně se ale nevzdávám a je možné, že se k tomuto titulu ještě někdy vrátím. Každopádně je ale toto další hra, kterou si můžeme zařadit do kolonky "Bohužel...."

Martin Kovář,
Star Trek Games.CZ




Seznam všech článků týkajících se hry Star Trek: Voyager najdete zde.