Elite Force (dále jen EF či EF2) byla snad vůbec nejrozporuplnější hrou inspirovanou kultovním seriálem Star Trek. Jedni ji vynášeli do nebes, druzí zatracovali. Tento stav byl o to neobvyklejší, že tentokrát proti sobě nestáli jako vždy pouze Trekkies a "normální obyvatelstvo", ale titul se nezamlouval i mnoha fanouškům, kteří asi vůbec nejčastěji poukazovali na jeho nesoulad se samotnou vesmírnou epopejí. Rozhodně se však z EF stala jedna z vůbec nejúspěšnějších startrekových her, která posbírala nejedno herní ocenění, a tak byly dveře pro její pokračování otevřeny dokořán.
Ať už jste si o minulém díle mysleli, či nadále myslíte, cokoli, Raven Software jistě odvedli velmi slušnou práci, tedy až na délku hry a poněkud odflinknutý datadisk, a proto je trochu s podivem, že jim majitel herních práv, firma Activision, nesvěřila do rukou i její pokračování. Tak jako tak, my hráči s tímto faktem už nic nenaděláme, jelikož na EF2 se již téměř rok pilně pracuje v dílnách společnosti Ritual Entertaiment - tvůrců takových pecek jako Heavy Metal FAKK 2 či SiN.
Tak to bychom měli za sebou kratinký úvod alias zbytečné blábolení, které sice nebaví ani mě ani vás, ale je to takový obecně vžitý standard všech preview, a teď se konečně můžeme s chutí pustit do samotného popisu hry.
Z tiskové zprávy společnosti Activision i dalších náznaků, které se objevily hojně na internetu, je zatím nejzřetelnější herní příběh, a proto se mu budu věnovat asi ponejvíce. Hra začíná přesně v okamžiku, kdy U.S.S. Voyager NCC-74656 svádí velkolepou bitvu s Borgy v závěrečné epizodě "Voyageru". Pokud jste znalý poměrů kolem Star Treku, jistě vám tato věta snadno napoví, že k velké radosti většiny z nás, se hra bude odehrávat v prostředí kvadrantu Delta jen velmi sporadicky, jelikož záhy se celý děj přenese do mateřského Alfa kvadrantu. Zde musím poznamenat, že navázání příběhu na epizody ze seriálu je sice velmi ošemetné a tento zásah musí být proveden opravdu citlivě, aby nebyla příliš narušena historie plynoucí v samotném seriálu, ale na druhou stranu taktéž velmi atraktivní, protože nám, fanouškům, tak dává vůbec tu nejlepší možnost, jak se co možná nejlépe vžít do seriálu.
Jen co se přenesete díky borgskému transwarp tunelu do Alfa kvadrantu, stává se z vás (vaší postavy) velký hrdina. Na tomto místě je třeba poznamenat, že do "dvojky" již vstupujete pouze prostřednictvím postavy Alexandra Munroa, jelikož jeho alter ego, slečnu Alexii, shledali u Ritual Entertaiment poněkud nadbytečnou. A co dál? Netvařte se, že vám to není jasné! Vy a vaše stará dobrá parta z Hazard Teamu budete jako osvědčení harcovníci převeleni na chloubu Hvězdné flotily - U.S.S. Enterprise NCC-1701-E, kde spolu s odvážným kapitánem Picardem, a mnoha dalšími, budete čelit nejnovějším nástrahám a problémům v kvadrantu Alfa. Žel bohu se zdá, že opět půjde o jednu jedinou stejně zaměřenou kampaň, i když já osobně bych třeba raději dal přednost plnění takových těch standardních startrekových misí, které se vždy nějak zvrtnou. A třeba by je pak mohl dohromady pojit nějaký větší problém či cíl - něco na způsob Bridge Commandera.
Co se týče zbraní a nepřátel, obligátně něco zůstane při starém, něco se vyštípe a něco zase přibude. Prostě klasika! Postavíte se tedy proti Borgům, Klingonům, Romulanům a dvojici úplně nových ras speciálně vytvořených pro tuto hru, ale samozřejmě byste se např. v posádce měli setkat i s jinými druhy - Andoriány, Vulkány, Boliany. Zbraně patrně nedoznají až tak velkých změn, ale lahůdkou by se měl stát klingonský bat'leth, pro nějž bude dokonce ve hře přítomen speciální multiplayerový mod.
Výraznou změnou by také měly být mise a jejich plnění, kdy se ocitnete nejen na všemožných vesmírných lodích, ale také se budete beamovat na cizí planety či přímo do mezihvězdného prostoru, kde vládne nulová gravitace a humanoidům nepříliš blízké oxygen free prostředí.
Hra pofrčí na notně vylepšeném Quake 3: Team Arena enginu, který již podle prvních zveřejněných screenshotů posune hranice vizuální dokonalosti o pořádný kus kupředu. Někde jsem sice četl, že právě z obrázků není vidno vůbec žádné zlepšení, ale s tímto tvrzením nemohu absolutně souhlasit. Například zpracování postav je zřetelně kvalitnější a působí mnohem přirozeněji, nežli tomu bylo minule, a to především díky většímu počtu použitých polygonů a zaoblení dříve kostrbatých hran či přechodů.
Jak jsem již výše naznačil, ani tentokrát nebude hra ochuzena o lahodný multiplayer, který byl především v prvním díle (díky datadisku), velice platnou a hráči vyhledávanou součástí celého produktu. EF2 by měl obsahovat vylepšené všechny dřívější mody včetně několika fanouškovských a pár nových jako třeba onen klingonský bat'lethový match.
Myslím, že to by asi tak pro začátek stačilo. Hra je zatím hotova ze 40 % a dočkat bychom se jí měli někdy počátkem roku 2003, ale víte, jak je to s těmi daty vydání.
Jiří Bigas,
Star Trek Games.CZ
Přidáno: 6.4.2002
Nové informace z 25. května 2002:
- Picard bude hrát ve hře důležitou roli - nejen jako kapitán Enterprise, ale i jako Munroův rádce
- jedna ze dvou nových ras je popisována jako "děsivá rasa monster"
- na příběhu se podílejí Activision společně s Ritual Entertainment a navíc jim pomáhá Daniel Greenberg, který napsal několik startrekových románů a také přispěl k několika počítačovým hrám, jako jsou Star Trek: Starfleet Academy a Vampire: The Masquerade - Redemption
- ve hře se možná objeví i jeden člen posádky Voyageru, ale jelikož se stále ještě zúčastněné strany nedohodly, tak není nic bližšího známo
- bat'leth bude k dispozici ve hře jednoho hráče i v multiplayeru, pokud by vás ale napadlo, že by se v multiplayeru hra přepnula do pohledu třetí osoby jako v novém Jedi Knight 2, tak to bohužel, s bat'lethem se bude bojovat pouze z pohledu první osoby
- ačkoliv budete moci svými akcemi a volbami během hry trošinku měnit tok příběhu, nečekejte různé konce (tedy kromě Munro dead - mission failed) - Elite Force 2 je v zásadě lineární
Nové informace ze 4. července 2002:
- 12 prostředí - od interiérů hvězdných lodí po rozlehlé exteriéry (bažiny, jeskyně, pouště, města a další)
- každé prostředí obsahuje jeden až sedm podlevelů (úvodní část v borgské Kouli jich obsahuje sedm)
- na Enteprise zaútočí záhadná rasa cizinců a cílem je zjistit, kdo za tím stojí
- Romulané, Klingoni, Vulkánci, Andoriáni, Borgové a dvě zbrusu nové rasy (jednou rasou jsou ještěrkovitá stvoření s dlouhými ocasy a ostrými čepelemi místo rukou)
- také narazíme na dávno ztracenou civilizaci na okraji Galaxie
- 12 zbraní (staré i nové) - všechny mají primární a sekundární mód střelby
- budeme mít k dispozici I-MOD (infinity modulator), útočnou pušku (assault rifle), phaser, romulanský disruptor, betleH
- v některých misích bude zapotřebí skutečně spolupracovat s ostatními členy týmu
- souboje v nulové gravitaci a na trupu lodi
- granátomet může používat různé druhy nábojů - každý s jinými vlastnostmi
- trikordér nejen ke skenování okolí, ale díky němu se také dají obsluhovat počítačové systémy
- trikordér také zobrazuje mapu a ukazuje škodlivé prostředí nebo pozice nepřátel
- trikordér rovněž pomůže odhalit tajné oblasti, kam se nechá dostat buď tím, že prostřílíte zeď nebo umístíte na vhodné místo výbušninu
- k dispozici bude (asi na trikordéru) night vision mód a funkce, při které bude možno prohlížet strukturální integritu - třeba prozkoumat zamykací mechanismus dveří nebo skenovat warp jádro při hledání prasklin
- hratelné demo možná už ve čtvrtém čtvrtletí tohoto roku, plná verze v prvním kvartálu 2003
Nové informace z 20. srpna 2002:
- ve hře se objeví i prvky odkazující na nový film Star Trek: Nemesis
- jedna ze dvou nových ras se jmenuje Attrexiané a zabojujeme si proti ní na jedné z planet, kam se podíváme
- prozatím se nepřátelé objevují v nájezdových vlnách, nicméně v plné hře se budou objevovat postupně a pravidelně
- Mezi nové zbraně patří experimentální romulanská puška, která vystřeluje radioaktivní látku. Ta nezpůsobuje zranění okamžitě, ale průběžně. Přilepí se na povrchy i postavy, které postupem času zničí, a kromě toho ovlivní radiací i další nepřátele v přílišné blízkosti prvotního cíle. Když tedy takto "ozáříte" zeď a pak kolem ní projde monstrum, nakazí se a navíc může přenést radiaci i na další nepřátele.
- Další zbraň vystřeluje elektrický výboj - to je primární útok. Jako sekundární útok vypustí zbraň oblak plynu, který sám o sobě nenadělá příliš škody, nicméně po zapálení elektrickým výbojem je účinek devastující.
- Trikordér bude mít i další použití - kromě překonávání překážek vám pomůže detekovat jinak těžko zjistitelná monstra, takže v takovýchto případech budete muset často přepínat mezi zbraní a trikordérem. Další funkcí trikordéru je "torpédový útočný mód", díky kterému můžete v určitém okamžiku přivolávat torpédový útok z lodi oblétající po orbitě planety, na které jste právě na výsadku.
- jeden level nám určitě připomene film Star Trek: První kontakt, protože se odehrává ve strojovně hvězdné lodi Enterprise, která byla asimilována Borgy
Nové informace z 22. srpna 2002:
- v misi na attrexianské planetě bude naším úkolem zastavit invazi cizí (dosud nepojmenované) rasy, která se snaží planetu kompletně zdevastovat
- také na nás čeká plíživá (zřejmě tedy infiltrační) mise na romulanské základně, která se nachází v zasněžené oblasti
- plyn, o kterém jsem mluvil v minulých novinkách, vypouští attrexianská puška
- granátomet teď odpaluje i tříštivé granáty
- Další zbraň (která bude ve finální verzi vybavena ještě laserovým zaměřovačem) střílí říditelné rakety. Prostě vystřelíte raketu a myší ji pak směřujete tak dlouho, dokud někoho nebo něco netrefíte.
- Další zbraní, u které využijete primární i sekundární mód, je nástroj připomínající tyč. Sekundárním tlačítkem vyšlete šokovou vlnu, která uvrhne vše, na co narazí, do stáze a pak můžete použít primární útok, kterým dočasně neškodné nepřátele zabijete.
- Multiplayerový mód: Jeden tým musí zabránit protržení warp jádra a druhý tým má za úkol mu to nedovolit.
- další multiplayerový mód se jmenuje "Ochránit admirála" - rozdělení hráčů a definování jejich cílů je zřejmě naprosto jasné
- V některých módech budou přidělovány body hráčům za zabití nepřátel pomocí systému, který vybalancovává různé zbraně. Za zabití protihráče betleHem tak získáte víc bodů, než kdybyste použili nějaké ze zbraní "hromadného ničení".
- podle prvních dojmů to vypadá, že grafika bude skutečně komiksovější (což spoustu fandů děsí)
- většina událostí ve hře se odehrává až po událostech z filmu Nemesis
- některé zbraně, které budeme moct používat, se objeví poprvé právě v Nemesis
Užitečné odkazy:
Ritual Entertainment: www.ritual.com
Activision: www.activision.com
Datum vydání: Q1 2003
Multiplayer: ANO