![]() Nejstarší československou on-line hrou jest TrekGAME.org, a proto začneme náš seriál právě s ní. Snad se bratři Slováci neurazí, že jsem jejich produkt označil za československý, jelikož je to hra především slovenské produkce, avšak složení hráčů a obecně přístup autorů mi snad dává za pravdu, že naše republika se alespoň z mého pohledu mohla rozdělit územně, ale nikoli lidsky, a tedy ani na internetu a v e-komunitě. Lidmi, kteří primárně stojí v pozadí hry, jsou „POtkan“ a „katkamk“. Pokud vím, tato dvojice stojí za projektem již od jeho počátku, který se datuje, jak jsem snad správně vypátral, ke 26. 10. 2000. Jak tedy můžete vidět, TrekGAME.org je na naše on-line RPG poměry skutečným veteránem. Základ hry se ovšem nijak neliší od později narozených následovníků. Do děje vstupujte jako nový kadet, který si zvolí rasu, specializaci, jméno a několik dalších drobností a následně pak v pravidelných intervalech zodpovídáte autory připravené otázky (obrazové či textové), čímž se prokousáváte Akademií, roste vaše hodnost, až nakonec můžete zakotvit na nějaké té lodi. Zatímco první část sama o sobě moc zábavná zrovna není, jelikož v jednom kuse pouze lovíte znalosti z paměti či internetu, hra na vesmírných plavidlech má už hodně něco do sebe. Na druhou stranu je tento systém pochopitelný. Neaktivní hráči odpadnou okamžitě a nekazí hru, pozná se, kdo se snaží, má smysl pro hru a cit pro Star Trek, nebo zda-li je vůbec schopen být součástí týmu. Na základě vašeho počínání se totiž buduje výraz vašeho profilu. ![]() TrekGAME.org se během těch dvou let, po které hru hraji, docela výrazně změnila a posunula kupředu. Ke klasickým trivia otázkám přibyla právě výše zmíněná účast na lodích, objevila se dvojice unikátních velvyslanectví (klingonské a romulanské) či třeba pod ně spadající samostatné koráby. Hra sama však v poslední době trochu trpí. Mám-li být rýpal, řekl bych, že hřeší zejména na ochabující zájem autorů. Není to sice ode mě hezké, ale je to bohužel tak – nebo se to přinejmenším právě takto jeví samotným hráčům. Pokud pomineme úžasnou změnu vizuálního zpracování, neustále se objevují problémy se správci lodí, návazností na hlavní herní příběh, který se takřka nerozvíjí, koordinací jednotlivých posádek, pravidelností a včasností nových otázek nebo naprosto otřesné čekací doby na povýšení po odevzdání postupového testu, který tuto proceduru podmiňuje. Já osobně vyčkávám již několikátý měsíc. Jak sami vidíte, kvalita nebo zkáza těchto her je vždy přímo úměrná pečlivosti a snaze autorů. Osobně moc dobře chápu, že je třeba si tu a tam od svého projektu na čas pořádně oddychnout, ale neměli by tím trpět uživatelé. Řada věcí by se dala automatizovat a řada těch psudo-automatizovaných a složitých zase zjednodušit. Budu mluvit pouze z vlastní zkušenosti, ale např. patrně složitě programované lodní konzole jsou v případě naší posádky naprosto zbytečné a veškerá interakce ve hře by mohla probíhat klasickou RPG formou skrze obyčejná diskusní fóra. ![]() S povděkem můžeme kvitovat i relativně nedávno založené lodní výcvikové centrum pro kadety, kde se mohu v holo podmínkách připravit na budoucí službu. Na druhou stranu systém vyznamenání a řádů vyšuměl jaksi do prázdna. Ocenění je sice nepřeberné množství, ale když je nemá kdo udělovat a hlavně za co… Pro mimo-herní komunikaci nechybí pochopitelně ani řada diskusních fór, vlastní chat či IRC kanál. Funkce lodního baru je sice velmi jednoduchá, pokud srovnáváme s takovým konkurenčním DarkFortem, ale mně osobně to vyhovuje a mnohem víc si cením možnosti popovídat si třeba i na hvězdné základně nebo pouze ve specializovaném boardu, který slouží výhradně lodním důstojníkům spadající vždy pod jednu specializaci. Já osobně si tak mohu např. vyměňovat poznatky a postřehy z bojů s dalšími kolegy – taktickými/bezpečnostní důstojníky. Svoje uspokojení bych rád vyjádřil i v případě precizně zpracovaných pravidel, rozmanitosti přítomných lodí nebo samotné komunity. Slováci i Češi spolu výborně kooperují, což je ještě samozřejmé, ale navrch potěší i absence všemožných zbytečných hádek a napadání, kterého se jinde dočkáte velmi lehce. Rovněž systém profilů, ať už lodních či osobních, a vnitřní komunikace funguje na jedničku. Zamrzí pouze nemožnost v průběhu hry změnit vaši specializaci, ale ne že by zase měla až tak zásadní vliv na umístění v posádce. ![]() Rád bych ovšem skončil nějak pozitivně, a tak závěrem musím ocenit snahu správců, co se hraní přes léto týče. Hlavní příběh byl totiž logicky pozastaven, ale na jeho místo nastoupila prázdninová hra a trojice dočasných lodí. Stejná pochvala pak týmu náleží i za pořádání pravidelných akcí na živo. Jiří Bigas, Star Trek Games.CZ Přidáno: 5.8.2004 Seznam všech článků týkajících se hry TrekGame najdete zde. |