Rozhovor s Joem Keenem a Chrisem McKibbinem o Star Trek Online

IGNPC: Jedná se očividně o docela významné oznámení a my zrovna uvažovali o tom, kdo má celou záležitost na svědomí. Jak jste tuto licenci získali a co přesně s sebou přináší?

Joe Keene: Licence nám zaručuje právo vytvořit masivní online hru více hráčů. Jedná se o desetiletou licenci, která obsahuje celý startrekový „vesmír“ – lepší slovo pro to asi nemáme. V tomto balíčku se nachází všechny filmy a televizní seriály se všemi svými postavami, příběhy a zápletkami.

IGNPC: Takže si můžete vybrat cokoliv z výše uvedeného a použít to jako už danou historickou událost nebo i přímo v samotné hře?

Joe Keene: Přesně tak. A licence také obsahuje právo vytvářet nové věci, které mají rozšiřovat a rozvíjet vesmír Star Treku jako celek.

IGNPC: Předpokládáme, že během procesu vývoje si budete muset nechat veškeré takové věci schválit Paramountem.

Joe Keene: Ano, stejně jako u jakékoliv jiné významnější licence musí být v podstatě všechno výslovně schváleno. V případě věcí, které se v tomto vesmíru už staly a které jsou všeobecně známé, by v tom neměl být žádný problém. Co se toho týče, musím říct, že Paramount nám umožnil velmi štědrý přístup k lidem, kteří na tomto seriálu pracovali, v některých případech i několik desítek let, a už se nemohou dočkat, až s námi budou spolupracovat na další evoluci startrekové licence.

IGNPC: Budou tito lidé fungovat pouze jako poradci při vytváření nového obsahu nebo vám budou pomáhat i při samotné tvorbě pozadí a příběhu odehrávajícího se v tomto vesmíru?

Joe Keene: Myslím si, že toto rozhodnutí je především na nás. K dispozici je nespočet podkladů a my jsme teprve v rané fázi, kdy se jimi probíráme a rozhodujeme se, jak toto ohromné množství materiálů použijeme. Tito lidé nám jsou k dispozici a my jich budeme moci využít k tomu, aby nám pomohli rozhodnout se, jestli postupujeme správně.

IGNPC: Bude ve hře nějaký vše překlenující příběh nebo prostě jenom hráče postrčíte do otevřeného vesmíru a necháte je, ať se v něm vyřádí?

Chris McKibbin: Myslím si, že je možné obojí. Máme za to, že tato licence se hodí k vyprávění mnoha příběhů, jak vše překlenujících tak těch kratších. Ale stejně tak si myslíme, že je veledůležité, aby si lidé mohli vytvořit svoji vlastní postavu a skutečně si vyzkoušet, jaké by to bylo žít a vydávat se na dobrodružství ve světě Star Treku.

Takže s pomocí oficiálních misí a určitého dynamicky vytvářeného obsahu připravíme kombinaci obojího. K dispozici budou hlavní příběhové linie a mise, na které se hráči budou moci vydávat, ale přitom nebudou omezeni pouze na ně.

IGNPC: Jak moc bude váš vesmír otevřený ve chvíli, kdy hru vydáte?

Chris McKibbin: Nacházíme se teprve v počátečních fázích návrhu, takže přesný rozsah světa při spuštění hry teprve stanovíme. Nicméně mohu říct, že jsme vyvinuli technologii, která kombinuje perzistentní území s dynamicky generovaným územím. Kombinace těchto přístupů nám umožňuje mít docela velký a rozmanitý svět, aniž by hra musela být po celou dobu obrovská a všechna její území trvale dostupná.

IGNPC: A jak dlouho už na tom vlastně pracujete?

Chris McKibbin: Společnost jsme založili před dvěma a půl lety a po celou tuto dobu jsme pracovali na technologii, na které hru založíme. Když jsme odešli z EA, sepsali jsme seznam licencí, které se hodí k masivní vesmírné online hře. Jelikož Star Trek byl na prvním místě, pracovali jsme už od samého začátku na návrzích pro startrekovou hru.

IGNPC: Jak hodláte vybalancovat na jedné straně hru ve vesmíru a na druhé straně hru na planetách a vesmírných stanicích?

Chris McKibbin: Ještě jednou zopakuji a zdůrazním, že se nacházíme teprve v počátečních fázích návrhu. Nicméně jsme si vědomi toho, že Star Trek zahrnuje všemožné věci. Můžete o tomto vesmíru uvažovat jako o dění na zemi a dění ve vesmíru. A pozemní část může zahrnovat vesmírné stanice, povrchy planet, domovské planety, na kterých se nachází hlavní města jednotlivých ras, zatímco vesmírná část obsahuje cestování vesmírem. Umožníme hráčům, aby si vybrali, jestli stráví většinu času ve vesmíru nebo na povrchu planet či na vesmírných stanicích.

IGNPC: Ve Star Treku se bez diskuze vyskytuje spousta ras. Odhadujeme, že se budete muset soustředit jenom na některé z nich. Máte už v tuto chvíli představu, které pro vás budou nejdůležitější?

Chris McKibbin: No, máme určitou představu, ale ještě jsme nic neuzavřeli, takže prozatím nebudeme vyvolávat žádná předčasná očekávání.

IGNPC: Z hlediska herního stylu máte v plánu přidat tak trochu od všeho ve stylu Star Wars Galaxies, kde se vyskytují souboje, ale zároveň máte i spoustu rozličných dovedností, a tak je možné provádět hromadu různých činností?

Chris McKibbin: No, myslím si, že naše společnost se zaměřuje spíše na akčně-dobrodružné herní mechanismy a zážitky než na piplání postav a vylepšování všemožných dovedností. Je důležité mít ve hře různé podpůrné a specifické dovednosti, které osloví komunitu a napomůžou masivně multiplayerové povaze hry, ale my se mnohem více soustředíme na to, co vytváří podmanivý a vzrušující zážitek, který ztělesňuje akčně-dobrodružnou povahu Star Treku.

IGNPC: Jakých rolí by se hráči mohli zhostit v takovémto akčně-dobrodružném prostředí?

Chris McKibbin: Myslím si, že i v tomto případě je na vyvolávání předčasných očekávání ještě příliš brzo.

IGNPC: No, pak bude možná příliš brzo i na tuto odpověď, ale přesto se i tak zeptáme. Budou se lidé moci připojit k frakcím, jako je Federace nebo Klingonská říše?

Chris McKibbin: Při spuštění hry se hráči nepochybně budou moci připojit k Federaci. Zamýšlíme, že v průběhu životního cyklu této hry se budou moci připojit hned k několika různým frakcím. Ale nevím, jestli tomu tak bude už při spuštění nebo až prostřednictvím nějakého rozšíření. To je momentálně těžké říct.

IGNPC: Co takhle souboje hráče proti hráči? Budou představovat významnou roli?

Chris McKibbin: Na tuhle otázku odpovídáme následovně: Nemyslíme si, že PvP bude při spuštění hlavním herním mechanismem. Hráči si však budou moci ověřovat své dovednosti proti sobě navzájem. Domníváme se, že PvP se bude v průběhu let vyvíjet společně s hrou.

IGNPC: Máte v plánu použít některá místa ze seriálu, která budou lidé poznávat?

Joe Keene: Nepochybuji, že použijeme mnoho míst a oblastí, které lidé mohli spatřit ve filmech a seriálech.

IGNPC: Jak řešíte cestování vesmírem? Budou hráči moci mít své vlastní vesmírné lodě nebo půjde o přístup á la EverQuest typu „nastupte do této lodi a leťte na toto místo“?

Joe Keene: Máme za to, že odpověď na tuto otázku známe, ale ta se bude vyvíjet s tím, jak budeme pokračovat ve vývoji a dostávat odezvu od hráčů. S klidem mohu říct, že si myslíme, že bude možné, aby skupina hráčů získala kontrolu nad lodí, se kterou bude poté moci létat vesmírem a vydávat se za dobrodružstvími. Rozsah a povaha vlastnictví lodí a samotné jejich ovládání jsou detaily, které budeme teprve ladit.

IGNPC: Protože se grafické technologie momentálně rozvíjí exponenciální měrou, hledíte daleko do budoucnosti, abyste zjistili, co všechno v ní bude možné, a odvedli v tomto směru co nejlepší práci, nebo se pokusíte zůstat při zemi, aby se do hry mohlo zapojit více lidí?

Joe Keene: Očekáváme, že se v okamžiku vydání hry budeme nacházet někde ve vyšší střední třídě PC technologií. V tuto chvíli je trochu těžké říct, jestli to bude technologie Shader 3.0 nebo něco vyššího, ale myslím si, že uvidíte něco, co bude srovnatelné s valnou většinou dobře vypadajících her té doby. Nemyslím si, že se pokusíme být úplně na špici. Nesnažíme se vytvořit Quake 5, ale mělo by to vypadat dobře.

IGNPC: V co doufáte, že budou lidé při hraní startrekové online hry zažívat?

Chris McKibbin: V první řadě doufám, že se jim dostane hlubokého zážitku z toho, že budou postavou v prostředí Star Treku. Myslím si, že bude k dispozici několik způsobů, jak svoji postavu rozvíjet, a s tím jak bude tato postava postupovat a zkoumat vesmír Star Treku jako celek, chceme, aby hra přinášela hlavní témata Star Treku, k nimž patří průzkum, komunita, komunikace a setkávání se s výzvami známými i neznámými, na jejichž pokoření musíte spolupracovat s ostatními.

Doufáme, že se nám prostřednictvím různých herních mechanismů podaří vytvořit to, co známe ze seriálů a filmů, tj. rychlé souboje plné akce, nebezpečné a obtížné situace, bitvy hvězdných lodí, průzkum vesmíru a tak dále. Domníváme se, že existuje řada mechanismů, jak takovýto zážitek zprostředkovat. Také věříme v to, že hráči si sami zvolí vlastní poměr v tom, co chtějí dělat, ať už to je vytváření komunit na vesmírných stanicích nebo na planetách, prožívání dobrodružství s přáteli nebo bojování s cizinci a dalšími nebezpečími.

Jednou z věcí, na které se v průběhu ladění hry pomocí různých alfa a beta verzí opravdu těšíme, je to, až zjistíme, kde především chtějí lidé trávit svůj čas.

Joe Keene: Myslím si, že ze všeho nejvíce doufáme v to, že se nám podaří nabídnout hráči srdce a duši startrekového vesmíru, kterou je průzkum, dobrodružství a akce. Máme za to, že takové hry na trhu MMO her chybí.

IGNPC: Takže máte v plánu akčněji pojaté souboje, které neprobíhají po tazích ani nezahrnují házení kostkou?

Joe Keene: Jedním slovem, ano. Podrobnosti o tom zveřejníme později. Naše společnost hodlá zvýšit úroveň bojování v masivních online hrách.

IGNPC: Děláte si nějaké starosti ohledně toho, že by fanoušci mohli mít potíže s tím, jak licenci uchopíte?

Joe Keene: Ano, jedná se bez debat o velkou, oddanou a zásadovou skupinu, která ráda dává svůj názor najevo. Pokud se dnes podíváte do naší pošty, pochopíte to. Myslím si, že mezi nimi panuje ohromné vzrušení. Dostali jsme e-maily, ve kterých stálo: „Děkuji! Děkuji! Děkuji!“, po kterých následovaly další, které obsahovaly velmi konkrétní nápady ohledně toho, co by měla hra obsahovat.

Snažíme se spolupracovat s fanouškovskou základnou v maximálním rozsahu, který je při vývoji hry možný. Budeme debatovat se spoustou vůdčích postav této komunity i s fanouškovskou základnou jako celkem a zjistíme, co je pro ně nejdůležitější. Myslím si, že pokud se nám podaří předložit hráčům to, co nás na Star Treku inspiruje, odvedeme svoji práci.

Původní rozhovor na IGN: zde

Martin Kovář,
Star Trek Games.CZ
Přidáno: 1.5.2008

Seznam všech článků týkajících se hry Star Trek Online najdete zde.