Star Trek Online logo

První informace o Star Trek Online

Po původním pokusu Verantu z počátku tohoto tisíciletí a po před půl rokem oficiálně odpískaném druhém pokusu Perpetualu přichází Cryptic Studios a oznamují, že vyvíjí první masivně multiplayerovou online RPG hru čerpající z bohatého vesmíru zdánlivě nekonečného seriálu Star Trek. Natěšení fanoušci křížem krážem po celé planetě jsou rázem u vytržení a už se nemohou dočkat, až se budou moci projít po místech jim dobře známých i zcela neznámých. A třebaže nám minulost nedává příliš důvodů k přehnanému veselí, můžeme již dnes říct, že tentokrát je zřejmě vše na dobré cestě.

Cryptic logoCryptic Studios jsou na poli MMORPG her relativně ostřílenými mazáky, kteří se dali dohromady v červnu 2000 a od té doby vyprodukovali dvojici podle všeho úspěšných MMO her – City of Heroes a její spřízněnou duši City of Villains. Kromě Star Trek Online momentálně pracují i na dalším MMO plném licencovaných superhrdinů Champions Online a několika dalších dosud neoznámených titulech.

Náborový léták CrypticuA co slibují pro Star Trek Online, která nás zajímá ze všeho nejvíc? Informační smršť jsme od prvního dne nečekali a také jsme se ničeho takového nedočkali. Jak se zdá, posuneme se na časové ose oproti původním plánům Perpetualu o pár desítek let kupředu, konkrétně tedy do 25. století, což je relativně dost daleko na to, aby vývojáři získali potřebnou volnost a nemuseli se neustále ohlížet na to, co bylo v které epizodě z období Nové generace/Deep Space Nine/Voyageru, a mohli nám naservírovat svoji vlastní (samozřejmě že Paramountem schválenou) představu „časů měnících se spojenectví a nových objevů“.

Vesmír Star Treku je dostatečně rozmanitý na to, aby každá planeta mohla mít své osobité kouzlo, takže nás zajisté čeká hromada nejrůznějších prostředí, z nichž konkrétně padla řeč o Akademii Hvězdné flotily, starověkých chrámech na Vulkánu, strmících se věžích Qo’noSu, ohnivých jeskyních Bajoru, tajuplné mlhovině Mutara a dosud neprobádaných dálavách hlubokého vesmíru, které čekají jenom na nás. Star Trek Online si na své vydání ještě počká (a to i když půjde všechno podle plánu), přesto si v tomto článku můžete prohlédnout devět dnes zveřejněných obrázků (což je několikanásobně víc, než stihl za celá ta léta uvolnit Perpetual), z kterých zjistíte, že stále platí to, že nás děj Star Trek Online zanese jak do vesmíru, tak na povrch všemožných planet a měsíců.

Vývojáři nás lákají na velení své vlastní hvězdné lodi, ať už v roli federálního kapitána nebo klingonského válečníka, což by mělo znamenat, že při spuštění hry budou mít hráči na výběr právě z těchto dvou ras a o tom jestli později přibudou nějaké další hratelné, můžeme prozatím pouze spekulovat. Jinak je samozřejmé, že vesmír bude zabydlen nespočtem všelijakých ras, jejichž příslušníci budou vystupovat v roli nehratelných postav. Odstavec o kapitánovi formulují vývojáři tím stylem, že to skoro vypadá, jako bychom všichni měli začínat rovnou v hodnosti kapitána, na což jsem sám zvědav. Svou loď bychom si měli mít možnost vybavit podle svých představ v blíže nespecifikovaném rozsahu a zajímavě zní i možnost „najímat, cvičit a formovat svou posádku v elitní jednotku vhodnou k průzkumu i boji“. Vývojáři navíc slibují využití hráči generovaného obsahu, což ostatně jde ruku v ruce s proklamovanou upravitelností lodí a postav.

Screenshot 1Screenshot 2Screenshot 3Screenshot 4Screenshot 5

Když se tak dívám, jak se „fanoušci“ těší na to, jak jim budou vývojáři na oficiálním fóru naslouchat a každý bude mít možnost říct k obsahu to svoje, tak mě polévá horko. Stále mi totiž v uších zní slova Erica Heimburga z Perpetualu, který tvrdí, že vývojáři Star Trek Online by se zpočátku měli držet dál od všech fan stránek a nejrůznějších diskuzí zasvěcených odborníků, protože fanoušci Star Treku nechtějí nějakou Star Trek Online, oni chtějí tu svoji Star Trek Online, kterou si vysnili, a tu jim nikdo nemůže dát. Když se teď podívám na oficiální fórum, zjišťuji, že v hlavní diskuzi ke hře je už přes 2.000 příspěvků a nové přibývají po desítkách, a když vidím témata typu „Planety, které by měly být ve hře“ nebo „Moje vize Star Trek Online“, tak se skutečně hrozím a doufám, že lidé z Cryptic Studios budou mít dost soudnosti, aby tohle všechno pouštěli jedním uchem dovnitř a druhým zase hned ven, nebo skončí tam, kde se teď rozvaluje Perpetual.

Screenshot 6Screenshot 7Screenshot 8Screenshot 9

Na dnešním oznámení stojí za pozornost i to, že Cryptic Studios nechystají Star Trek Online pouze pro PC, ale hodlají ji přenést i na konzole – nic bližšího k této otázce uvedeno nebylo, ale kdo si vsadí na Xbox 360, neprohloupí.

Rád si počkám, co z tohoto pokusu o vytvoření masivního interaktivního světa Star Treku nakonec vzejde, a prozatím se budu těšit na ohlášené první video z hraní Star Trek Online, které chtějí vývojáři odprezentovat v neděli 10. srpna na oficiálním startrekovém conu v Las Vegas.

Nové informace z 9. srpna 2008:
- hráč začne jako kapitán malé federální nebo klingonské lodě
- budeme si moci upravit postavu patřící k jedné z již existujících ras nebo si budeme moci vytvořit rasu zbrusu novou
- postupem času nám poroste hodnost a budeme získávat větší plavidla s početnější posádkou
- Cryptic Studios si oproti předpokladům nevzali žádné materiály od Perpetual Entertainment, ale vytváří hru znovu od základů
- kromě bojů na planetách a na palubách lodí nás čekají i potyčky hvězdných lodí
- ve hře možná bude loď jménem Enterprise, ale půjde o úplně jiné plavidlo
- ve hře nejspíš nepotkáme moc známých postav, většina z nich je už na penzi nebo po smrti (ano, včetně Picarda)

Nové informace z 11. srpna 2008:
- Star Trek Online se bude odehrávat v roce 2409, tedy 30 let po událostech z filmu Star Trek: Nemesis
- geopolitická situace v Alfa kvadrantu se zcela proměnila, hráči pravděpodobně budou zápolit i navzájem v závislosti na své příslušnosti - Spojená federace planet x Klingonská říše
- veškerou "novou historii" a novinky z universa Star Treku tvůrci představí během následujících měsíců prostřednictvím článků na oficiálním webu
- s verzí pro Linux a Macy se v první vlně rozhodně nepočítá
- vývojáři berou v potaz nejen filmový a seriálový kánon, ale i události z knih
- na hráče čeká komplexní tvorba avatara včetně volby jedné z mnoha ras či vytvoření zcela nové formy života
- upravovat půjdou do jisté míry i detaily, co se lodních interiérů týče
- lodě budou obsahovat řadu palub a sekcí, které poslouží nejen jako bitevní pole, ale i k interakci s přáteli z dalších plavidel
- možnost hrát za další rasy a afilace se pravděpodobně objeví po vydání hry, do úvahy přichází Dominion a Romulané
- od začátku je hráč velitelem své vlastní lodě, ale k hodnosti kapitána se musí teprve propracovat
- boj vesmírných lodí si nemá svou komplexností nijak zadat s vesmírnými simulátory typu Bridge Commander
- hráč bude vedle svého avatara pečovat o dva typy posádky: běžné osazenstvo lodi a vyšší důstojníky, kteří se budou spolu s ním účastnit výsadků a úkolů na můstku
- člověk může objevovat nové civilizace a světy, které sám pojmenuje
- objevení mimozemšťané se mohou stát členy vaší posádky
- hráči se budou namísto guild či klanů spojovat do takzvaných flotil

Domovská stránka: zde

Martin Kovář & Jiří Bigas,
Star Trek Games.CZ
Přidáno: 28.7.2008
Upraveno: 11.8.2008

Seznam všech článků týkajících se hry Star Trek Online najdete zde.