Dámy a pánové, pozemšťané i mimozemšťané, je to tady! Nadešel den „D“ v historii hraní startrekových her. Konečně, po všech těch letech přehlížení, promýšlení, vymýšlení a bázně se společnost Viacom (resp. Paramount) rozhoupala k poskytnutí licence na svůj nejvýnosnější franchise pro herní online zpracování. A my to pochopitelně nemůžeme nechat bez odezvy a přinášíme vám souhrnné informace o prvním připravovaném MMORPG startrekovém titulu.

Pracovní název hry zní prostě, prostince - Star Trek Online. Ale skoro bych se jeho použití nebránil ani do budoucna. Je jednoduchý, výstižný, jednoznačný, vše říkající, a tak to také má být. Informace, které jsem čerpal z tiskové zprávy, několika oficiálních FAQs a pár exkluzivních novinek dohromady dávají docela solidní základnu poznatků o chystané hře. Ovšem přesto je jejich ražení spíše všeobecnějšího charakteru a vesměs by se daly zařadit do kategorie „to se dalo čekat“ nebo „jak jinak“.

Ještě než se však pustím do popisu samotného e-kousku, rád bych upozornil, že i pro lidičky on-line hraním nepoznamenané by tato zpráva mohla mít svou váhu. Podle všeho se totiž zdá, že alespoň zčásti padlo embargo uvalené na vydávání a ohlašování nových startrekových her, které bylo v platnosti již více jak rok po incidentu, ke kterému došlo mezi Viacomem a tehdejším jediným držitelem herních licencí, společností Activision. Zda-li tomu tak je doopravdy, ukáží dokonale nejspíše až nadcházející týdny, případně měsíce, ale mám dojem, že ohlášení nového startrekového titulu po tak dlouhé době by toho mělo být alespoň solidním příslibem.

No a nyní již ke hře samotné a jejím známým specifikacím. Star Trek Online vyvíjí dva roky stará společnost Perpetual Entertainment, která se specializuje výhradně na tvorbu a vydávání MMORPG titulů. Pokud by vám název této produkční firmy nebyl zrovna povědomý, vězte, že mezi její zaměstnance se počítají zejména bývalí členové týmu EA.com, tudíž o jakous takous kvalitu by mělo být předem postaráno. Navíc, podobně jako u „Lucasů“ a jejich Star Wars: Galaxies, je jisté, že velké hlavy by si nenechaly pošramotit pověst svého miláčka (už tak dost v poslední době decimovanou) svěřením vývoje nějakým neználkům nebo neumětelům.

Na hře je unikátní už fakt, že k její tvorbě budou oficiálně využity všechny trekové licence, což, pokud mě paměť nešálí, se stalo vůbec poprvé. A tak, ačkoli se děj jako takový a vaše počínání budou odehrávat striktně ve století čtyřiadvacátém, během plnění úkolů, poletování vesmírem a procházení se po planetách můžete snadno narazit na nějaký ten odkaz či přímou souvislost např. s událostmi popsanými v TOS nebo i ENT. Na první pohled to zní možná samozřejmě, ale zkuste si vzpomenout na nějaký příklad prolínaní dvou takových univers v konkrétním titulu.

Jak už jsem naznačil výše, hra z mnoha zřejmých důvodů už dnes snese nejlépe srovnání snad jen s herním on-line universem pana Lucase. Stejně jako v případě Star Wars: Galaxies i Star Trek Online má vycházet takříkajíc na pokračování a další světy, úkoly, příběh a možnosti vůbec otvírat postupně. Doufejme však, že zamýšlený systém pravidelných datadisků nebude natolik skličující, abychom museli další roky po vydání hry čekat na nějaká zásadnější vylepšení, bez kterých bude hra působit ošizeným a nekompletním dojmem. Tento neblahý „detail“ je vlastní právě Star Wars: Galaxies, kterýžto tím dost trpí. Vzpomeňme např. na z původní hry zcela vypuštěné poletování vesmírem a souboje.

V této chvíli není bohužel stále jisté, jaké přesně si hráči budou moci volit rasy pro své avatary, tedy virtuální postavy. Dokonce zatím ani nelze s určitostí říci, do jakých aliancí či impérií bude možno vstoupit. Osobně by mě příliš nepřekvapilo, kdyby uživatel měl svobodu při volbě rasy, ale vždy by hrou procházel jakožto občan Spojené federace planet, případně přímo člen Hvězdné flotily. To ovšem ukáže až čas, prozatím můžeme na toto téma vést jen zajímavé ale naprosto nepodložené debaty.

Ať už budeme moci pozvednout nad hlavu bat'leth jako členové Klingonské říše či zamaskovat svůj vznešený romulanský koráb s insignií Tal Shiaru na límci okamžitě nebo až „bonusově“ skrze chystané expansion packy, jedno je jisté - průzkum planet, hvězdných základen a dokonce i let v kosmu a s tím související věci nebudou chybět už v základním balení chystané hry. A už to samo osobě zní mému špičatému oušku přinejmenším slibně.

Co bych vám mohl říci o Star Trek Online dále? Jistě je to jen detail, ale přeci jen vývojáři svědomitě upozorňují všechny méně chápavé fanoušky na to, že každý hráč ve hře představuje virtuálního jednotlivce, jedince či osobu, chcete-li. Hra pro vás tedy jistě nezačne výběrem korábu nebo na obrazovce skýtající pohled na četné hvězdné mapy, po kterých okamžitě začnete se škodolibostí sobě vlastní rozesílat komandované lodě směr černá díra, Gre'thor, supernova.

Tvůrci se již nyní, v počáteční fázi vývoje, nechali slyšet, že hra bude určitě zpoplatňována pravidelnou měsíční taxou, ovšem to je asi tak vše, co k této oblasti bylo zveřejněno. Zda-li si bude člověk moci hraní předplatit např. na rok nebo se objeví i tzv. kreditní karty s určitým počtem hodin k propaření zatím známo není. Stejně tak visí otazník nad cenou samotného titulu. V poslední době se objevilo několik MMORPG, která se pokusila zavést trend „hra zdarma, hraní za peníze“, ale to asi nelze očekávat v případě hry založené na seriálu Star Trek. Na druhou stranu (teď budu ovšem pouze hrubě spekulovat) by tento způsob distribuce ale docela fikaně obcházel nutnost shánění vydavatele a tedy i dořešení sporů s Activisionem.

Je smutné, že k této otázce jsme se nemohli dozvědět více. Financuje snad hru přímo Viacom, potažmo Paramount? Nechce se mi věřit, že by i třeba bohaté herní studio mohlo vložit všechny své prostředky na tak dlouhou dobu do jediného projektu. Pravděpodobné ale skutečně je, že Star Trek Online dostává dotace přímo z mateřské stáje a otázky jeho vydání a distribuce se tak budou řešit až později. Časový horizont, ve kterém by titul měl dojít dokončení, je pravděpodobně dostatečně „prostorný“ na to, aby se do něj vešlo i ukončení poměrně marnivého sporu mezi Activisionem a Viacomem.

Když se vrátíme opět ke hře a hraní samotnému, visí prozatím velký otazník nad systémem zobrazení. Mám tím na mysli věčný spor 1st person vs. 3rd person. Výrobce prozatím není rozhodnut, jak bude hráči svůj svět servírovat, a údajně stále zvažuje obě varianty. Podle slov vývojářů je docela možné, že se hráči nakonec dočkají obou typů pohledu. Já říkám, proč ne, možnost volby vždy potěší. Zásadní vliv na to asi bude mít ještě forma hry. Pravděpodobný je sice klasický tahový způsob, ale nevyloučil bych i nějakou kombinaci real-time a turn-based soubojů. Přeci jen, nemůžeme titul srovnávat v kousky jako Everquest či Asheron´s Call, které stojí úplně někde jinde.

Velice nadějně zní informace, že hra se nebude omezovat pouze na klasické vesmírné bitvy „jeden na jednoho“, ale umožní rovněž kooperaci hned několika lidí na jednom plavidle. Kombinací jejich aktivit se tak bude po vzoru seriálu loď ovládat hned z několika příslušných stanovišť. Zjednodušeně řečeno, jeden bude navigovat, další se chopí zbraní a třetí třeba komunikace nebo strojovny. V kooperaci pochopitelně můžete pokračovat i na povrchu nějaké té planety nebo během pobytu na jedné z četných vesmírných stanic. Vaše posádka pak bude fungovat jako klasická RPG skupinka, kdy bude velmi záležet na přesném vybalancování týmu. Lehce se tak může stát, že některý úkol či misi splní právě postava, která na lodním můstku zrovna nemá moc do čeho píchnout.

Hra vám pochopitelně nebude bránit ani ve zvolení cesty poutníka samotáře. V takovém případě ovšem budou kladeny na vaši postavu o to větší požadavky a bude nezbytná její dostatečná samostatnost a všestrannost. Nakonec ovšem nemusíme počítat jen se vstupem k Hvězdné flotile, kde se přátelé nikdy neopouští. Snad nebude problém v tom se s někým spojit jen dočasně k plnění vybraného úkolu nebo obejití nějaké té překážky. V takovém případě ovšem přijdete o značnou část herního zážitku i možných misí ke splnění. PVP souboje však podle všeho příliš hrozit nebudou, ať už to cítíte jako výhodu či naopak. Možná se opět jedná jen o dočasný prvek, který nějak ovlivní příchod samostatných herních dodatků, ale i tak tvůrci slibují, že přes eliminování této libůstky bude možno změřit síly s dalšími hráči. Nabízí se eventuality jako holo-souboje nebo jiná bezpečná klání a zápasy.

Jak vidno z předchozích odstavců, máme se jistě nač těšit. A co známo zatím není, si jistě zvládnete lehce domyslet. Zajímavé bude zejména v konečném „součtu“ sledovat např. úlohu NPC ve hře a s tím související osobnost a kariérní postup. Kam až se bude moci vyšplhat svědomitý hráč? Na post kapitána velícího celé gigantické lodi, admirála, pod kterého spadá hned několik takových krasavců, či snad dokonce prezidenta Spojené federace planet nebo, v případě Romulanského hvězdného impéria, senátora? Ví bůh, ale má fantazie už teď pracuje na plné obrátky.

Samozřejmě nemůžeme s určitostí dnes ani v náznaku prohlásit, že se nám tu před očima klube nějaká bomba. Pokazit lze mnohé, navíc je takřka děsivé, že hra byla ohlášena zrovna v době silné MMORPG recese, lépe řečeno přímo úpadku - dnes, kdy „umírá“ jeden titul za druhým kvůli nedostatečné hráčské základně a mnohé další jsou dávány k ledu nedlouho před svým vydáním. Můžete si říci, že tohle není problém u prachatého Viacomu a se základnou fandů, jakou Star Trek má, ale… Kdo by ještě před rokem čekal takové (finanční/návštěvnické) fiasko, jaké postihlo desátý startrekový film nebo sérii ENT? Navíc, podle průzkumů je zřejmé, že Star Trek skalní fanoušky skutečně ztrácí, a to nemluvím o tom, že není třeba mít jen „nějaké oddané fanoušky“, ale zejména bohaté fanoušky.

Krom toho, takový Warhammer má hráčskou komunitu se Star Trekem už ne tak vzdáleně srovnatelnou a např. právě jejich MMORPG kousek spadl asi před měsícem do kategorie neživotaschopných. Přičemž právě tento franchise nepatří zrovna k těm nejlevnějším, a to ať už jde o poskytované licence nebo náklady ze strany uživatelů/hráčů. Dost ale tlachů, Star Trek Online má ještě dost času. Vydání hry je tradičně sadisticky naplánováno na neuvěřitelně vzdálené předběžné datum - rok 2007. Volné betaverze bychom se však s trochou štěstí měli dočkat už o 12 měsíců dříve, tedy někdy v roce 2006. Titul je v přípravě pouze na PC a další porty zatím nejsou zvažovány. Ačkoli, když nad tím tak uvažuji, osobně bych to tipoval na jistou šanci pro připravovaný Xbox 2 a jeho budoucí majitele.



Nové informace z 20.9.2004

Podařilo se nám zjistit, že nedávno oznámený Star Trek Online není prvním připravovaným MMORPG z našeho oblíbeného vesmíru. V přísném utajení totiž vývojářská společnost Verant z pověření Activisionu pracovala od počátku roku 2000 na stejnojmenném projektu pro konzole PS2, Xbox a samozřejmě i platformu PC.

Bohužel, ve stejné době tým připravoval rovněž lucasovský Star Wars Online (později přejmenovaný na Star Wars: Galaxies) a z obav ze střetu zájmů tedy Trekkiem zaslíbený projekt opustil. Vydavatel se pochopitelně pokusil najít za původní tvůrce náhradu, avšak neuspěl. Projekt byl tudíž po šesti měsících vývoje uložen k ledu.

A co na to výkonný viceprezident Sony Online/Verant Interactive John Smedley? "Měli jsme pocit, že pracovat souběžně na hře z prostředí Star Treku a Hvězdných válek by mohlo být příliš. Chtěli jsme si být jisti, že se té druhé dostane pozornosti, kterou si zaslouží."

Jiří Bigas,
Star Trek Games.CZ

Přidáno: 7.9.2004
Upraveno: 20.9.2004


Seznam všech článků týkajících se hry Star Trek Online najdete zde.