Starfleet Command 2 logo

Od uvedení Star Trekovského vesmíru Gena Roddenberryho k interaktivnímu zábavnímu průmyslu více než před 10 lety herní společnosti vyrobily desítky možná stovky titulů, které jsou zaměřeny na sledování životů hrdinů jako jsou James T. Kirk a kapitán Jean-Luc Picard. Bylo uvedeno mnoho různých titulů simulujících lodě Hvězdné flotily jako např. Starfleet Academy nebo původní Starfleet Command I (dále jen SFC 1). Po velkém úspěchu SFC 1 se Taldren Entertainment ve spolupráci s Interplayem rozhodl vytvořit pokračování této hry, která simuluje vesmírné bitvy mezi mnoha národy ve vesmíru.

SFC2 je založena na reálné simulaci soubojů hvězdných lodí s dostatkem jak akčních tak strategických prvků. SFC2 je rozšířením předchozího dílu, který vyšel před 18 měsíci. Byl vylepšen grafický engine, takže fotonová torpéda, maskování lodí a mlhoviny vypadají až neskutečně realisticky. Na rozdíl od SFC1 zmizelo individuální najímání posádky lodi, což se zdálo zbytečné.

SFC2 se vrací ke kořenům historie Alfa kvadrantu v průběhu slavných dnů Federace, krátce po Khitomerské smlouvě, která byla podepsána mezi Hvězdnou flotilou a Klingonským impériem. Taldren Entertainment převzal z původních TV seriálů rasu známou jako Organiané, jejichž síly nejsou nepodobné silám Q známého z Next Generation. Když byli Organiané naposledy pozorováni v Alfa kvadrantu přinesli ultimátum míru nebo zničení obou impérií, Federace i Klingonů. Všechny rasy pod hrozbou ultimáta přijaly mír a po zformování mírové dohody mezi Federací a jejími nepřáteli, tito galaktičtí mírotvůrci zmizeli. Avšak po 25 letech se Organiané vrátili a přinesli s sebou skupinu silných dobyvatelů ze vzdáleného známého vesmíru, známou jako ISC neboli Interstellar Concordium. Organiané doufali, že tato rasa bude udržovat v Alfa kvadrantu mír, ale ISC mělo jiné plány, chtělo si pokořit a dobýt celý Alfa kvadrant. Postupovalo skrz něj a ničilo vše co mu stálo v cestě, a tak začala nová válka.

V SFC2 můžete hrát za 8 ras. Federaci, Romulany, Klingony, Gorny, Hydrany, Lyrany, Miraky a ISC. Každá rasa má svůj vlastní design lodí se specifickou sílou a slabinami. Gornské lodě jsou těžce vyzbrojeny, ale velmi dlouho jim trvá obrat, Federační a ISC hvězdné lodě mají lepší poměr mezi palebnou silou a manévrovatelností lodí než Gornové, zatímco Klingoni a Romulané mají lodě rychlé a manévrovatelné na úkor slabších zbraní. Po vybrání rasy a kampaně začnete jako velitel s nízkou hodností a nejslabší lodí. Jako velitel celé lodi v SFC2 můžete ale zaujmout místo kteréhokoliv důstojníka na lodi včetně vědeckého, zbraňového, inženýra, komunikačního a dalších. Po spuštění kampaně můžete cestovat po mapě, která je tvořena hexagony (šestiúhelníky) s barvou vašeho impéria. V těchto hexagonech, které představují části vesmíru je možno zvolit si vždy z několika misí - hlídka, útok na základnu, doprovod kovoje a mnoha dalších. Po úspěšném splnění mise dostanete prestižní body, za které můžete pořídit lepší loď, lepší rakety a raketoplány, popř. stíhače. Po splnění všech misí v daném hexagonu se tento zbarví na barvu vašeho impéria a vy můžete letět dobývat další.

Federace má pouze jedinou kampaň, zatímco ostatní rasy jich mají více. Každý proti každému nebo proti ISC. Každá rasa má svůj vlastní interface hry, ovládací panely včetně hlasů se liší rasa od rasy. Klingoni mají svůj design v červeném provedení spolu s hlasy odpovídajícími klingonským válečníkům, Federace má modrý design a Romulané zelený. Specifikou Romulanů je, že veškeré jejich lodě se mohou zamaskovat, což má jen ten efekt, že po nich nelze střílet z plazmových torpéd a naváděných raket, ale jen z phaserů. Klingoni mají jen několik lodí, které se mohou zamaskovat. Každá rasa má své speciální zbraně, např. ISC speciální pulzní dělo, které dokáže pulzy zničit jakékoliv štíty, Lyřané mají fúzní děla, Federace fotonová torpéda, Romulané, Klingoni a další mají plazmové torpéda.

Ve hře se vyskytují 4 základní typy lodí: fregaty, lehké křižníky, těžké křižníky, Dreadnoughty (ty obsahují letadlové lodě a nejsilnější bitevní lodě). Každá loď má omezené množství energie, se kterou může disponovat, jako kapitán se musíte ujistit, zda máte dostatek energie pro impulzní motory, zbraně a hlavně štíty. Dále máte ECM, což je zařízení, které zvyšuje šanci na zásah nepřátelské lodě raketami nebo torpédy, a ECCM, které ECM blokuje. Dále můžete vysílat různě upravené raketoplány k útoku na nepřátelské lodě. Ve hře jsou nejdůležitější štíty, které chrání vaši loď před přímým zásahem, který může znamenat zničení některých systémů, jako jsou jednotlivé zbraně, vlečný paprsek, elektrické zařízení, motory, dok raketoplánu, transportéry apod. Transportéry lze použít k výsadkům týmů na palubu nepřátelských lodí. Týmy pak mohou ničit vámi určené cíle na lodi nebo když přemůžou cizí posádku ovládnout celou loď, a pak ji používat k útoku. Většína poškození lodi lze spravit, pokud máte dostatek náhradních dílů. Tyto díly jdou transportovat i z Vaší spřátelené lodi. Při transportu jak dílů tak výsadků musí mít jak Vaše tak cílová loď alespoň jeden štít dole. Což zvyšuje šanci na Vaše poškození.

Přes všechny novinky se hra pro jednoho hráče může po delší době hraní stát nudnou a zdlouhavou, stále se opakující úkoly, stále stejní protivníci. Vše ale vykompenzuje hra pro více hráčů, která je popsána dále.

Grafika: je na velmi dobré úrovni. Nádherné jsou výbuchy jádra zničených lodí, bitvy v mlhovinách, které oslabují Vaše štíty a znemožní používání některých zbraní, různé planety, slunce, asteroidy, hvězdné základny, mlhoviny, červí díry. Vše je velmi krásné a vypadá velmi realisticky. Efekty zbraní a torpéd se přesně drží seriálů a filmů.

Ovládání: je celkem přehledné na panelu, který je umístěn v levé části obrazovky, avšak někteří mohou mít problémy se symboly jednotlivých oddělení lodi, které jsou jiné u všech ras. Ale přejetím přes daný symbol se zobrazí textový popisek.

Multiplayer: Je mou asi nejoblíbenější částí hry. SFC2 je možno hrát po internetu s ostatními hráči, a to buď jako on-line kampaň s ostatními hráči na celém světě nebo jen jako nepřátelský skirmish mód, kdy se budete jenom on-line mydlit s desítkami lodí, využívat svoje specifické strategie a výhody jednotlivých ras. Nejzábavnější dle mého názoru je ale hra přes místní síť (LAN). Je zde velmi mnoho modifikací hry. Protože jsou jedinečné, popíšu většinu z nich:

Battlefest:
Každý hráč začíná s nejslabší lodí - frigatou. Hraje se systémem každý proti každému. Po zničení této lodi ale ještě nekončíte.Místo toho se objevíte v lodi o třídu vyšší - tedy v lehkém křižníků, po jeho zničení v těžkém atd. až po bitevní loď. Vyhrává ten kdo zůstane jako poslední.

Battlefest Lite:
Je zkrácená verze předchozího módu hry. Dostanete hned těžký křižník, potom dreadnought a poté hned bitevní loď.

Base assault:
Útok na základnu. Rozdělíte se do dvou týmů - jeden má za úkol ochránit svou základnu a druhý tuto zničit. V tomto módu si každý může vybrat své lodě.

Hockey:
Asi nejzajímavější mód multiplayer hry. Každý se objevíte ve Vámi vybrané lodi u své základny, naproti sobě. Uprostřed vesmírné plochy se nachází puk, ke kterému musíte doletět, a vlečným paprskem ho dotáhnout k základně soupeřově. Je to ale velmi obtížné, protože soupeřovy lodě po Vás budou střílet, a proto dotažení puku je velmi těžká věc. Ale když se vám to podaří třikrát, je soupeřova základna zničena a Vy se stáváte vítězem.

Další módy jsou týmovou obddobou předcházejících.

Zvuky: Jsou také na vysoké úrovni. Phasery střílí a zasahují štíty s velkými detaily. V průběhu tréningových misí vás provází George Takei, známý jako kapitán Sulu. Pokud se vám dostane do ruky i Bonus pack, který obsahuje další čtyři mise, provádí Vás Sulu taktéž. Hra je na dvou CD a distribuuje se i s tímto Bonus Packem, samotná hra poté již CD nevyžaduje!!!

Hudba: Hudba je jen jeden krok daleko od dokonalosti. V průběhu hry můžete slyšet vliv hudebních StarTrekovských témat Jerryho Goldsmithe. Skladatel Inon Zur vycházel z hudby prvního startrekovského filmu. Každá rasa má svou specifickou hudbu, která skvěle dokresluje atmosféru hry. Veškerá hudba se rovněž nalézá na Bonus Pack CD.

Inteligence a obtížnost: Inteligence nepřátel je na velice vysoké úrovni, pokud nejste připraveni a neprojdete tutorial, bude pro Vás velmi obtížné vyhrát byť jedinou bitvu. Počítač využívá všech taktických a strategických prvků, jak jen může. Proto máte vždy velkou radost z jeho pokoření. Naštěstí jsou zde tři stupně obtížnosti: kapitán, komodor, admirál. Např. při obtížnosti admirál počítač využívá úhybné manévry k vyhnutí se mým torpédům a je velmi těžké ho zničit. Pro začátečníky je hra velmi těžká, ale po zvládnutí ovládání a využívání strategie v tutorialu je zvládnutelná.

Závěr: Tato hra je dle mého názoru velmi dobrá a neměla by chybět ve sbírce žádného fandy Star Treku. V žádné jiné hře se nevyskytují tak hojně vesmírné boje a vědecké zkoumání vesmíru. Proto tuto hru vřele všem doporučuji.

Systémové požadavky:
Pentium III 500 (bez 3D akcelerace)
Pentium II 350 nebo lepší (s 3D akcelerací)