Search for Kes logo

Děj české textové hry Star Trek: Voyager Search for Kes (Pátrání po Kes) se zcela nečekaně zaměřuje na osudy členů posádky federální lodi Voyager v době, kdy byla ještě stále ztracena hluboko v nepřátelském Delta kvadrantu. Přesněji řečeno se ocitáme v době, kdy z Voyageru odešla Kes a její místo nahradila Sedmá z devíti. Jednoho rána probudí velitele bezpečnosti Tuvoka hlas Kes, který zní dosti nálehavě. Tuvok sice v zásadě nemá nic proti takovýmto mimosmyslovým či jiným podobným jevům, ale začíná mu služba, takže vyráží na můstek. V počítači však posléze objeví neznámý zakódovaný soubor a s kapitánovým požehnáním se vydává na cestu za nalezením ztracené Kes.

Search for Kes vytvořil v roce 1999 Slancarsoft. Stejně jako třeba Final War Martina Šimka je i Search for Kes naprogramována v Turbo Pascalu, který dnešním počítačům vybavených převážně operačními systémy Windows příliš nesvědčí (několik extrémistů z WDK Games, kteří tvrdě prosazují Linux, budu v tomto článku opomíjet…). První zádrhel tak pravděpodobně nastane již při snaze upravit výkon hry tak, aby se vůbec nechala hrát. Bude třeba vyladit v nastavení rychlost zobrazování textů (dosti zásadní pro textovku), rychlost dvojkliku (opravdu, v celé hře ani jednou nic nepíšete) nebo očekávané trable se zvukem. Pokud vše zdárně vyřešíte, čeká na vás ne zrovna ta nejlehčí herní záležitost.

Základní herní obrazovka, která vás bude provázet po celou dobuSvoji pouť začínáte samozřejmě na palubě Voyageru, kde se snažíte najít první stopy vedoucí k místu, na kterém Kes uvízla. Do začátku si vezmete phaser a trikordér, který je ovšem v celé hře označován jako trikodér, přesně v duchu tehdejší přederellovské terminologie (normální čtenáři to mohou chápat jako období, kdy Česká televize nevyužívala služeb Davida Bursy alias Erella ve funkci odborného poradce). Brzy se vám však začne inventář plnit nejrůznějšími předměty, které můžete používat, darovat jiným postavám, či jimi někoho bezcharakterního uplácet. Během celé hry narazíte na spoustu postav, se kterými můžete promluvit, ovšem bez možnosti nějakým způsobem ovlivňovat průběh dialogu. Kromě Voyageru se také podíváte na několik cizích (vymyšlených) světů, na které vás zavede vaše pátrání. Hra však nepatří mezi ty nejlehčí počiny. Spousta kroků v různých prostředích na sebe navzájem navazuje a pokud se vám náhodou nezadaří, budete létat jako blázni z jedné planety na druhou ve snaze najít další správný kurz. Takovýto postup jsem nikdy neměl v lásce a díky Search for Kes si ho rozhodně neoblíbím. Mnohem lepší by bylo řešit hádanky postupně na jednotlivých světech bez možnosti vrátit se zpátky. Na druhou stranu je ale třeba uznat, že hádanky nejsou právě z nejsložitějších a množství lokací na jednotlivých planetách není také ohromující, takže se takovéto pojetí nechá překousnout (ono vám hlavně ani nic jiného nezbyde, že?).

Jak hra vypadá, můžete částečně vidět na přiloženém screenshotu. Search for Kes sice mým pokusům o vytípnutí screenshotu úspěšně odolala, nicméně její autor Martin Šlancar mi poskytl veškeré obrázky, které najdete u recenze, návodu i ve zvláštní sekci Obrázky. Abyste získali přesnější představu, popíši vám základní herní obrazovku i slovně, pěkně odshora dolů. Zhruba horní třetinu obrazovky zabírá mapa místa, které jste navštívili, ať už se jedná o nákres Voyageru nebo mapku nějaké té planety. Na mapě většinou postupně přibývají nové lokace, o jejichž existenci se dozvíte buď vlastním pátráním nebo komunikací s domorodým obyvatelstvem. Pod tímto nákresem najdete svůj inventář, který byste teoreticky mohli v průběhu hry celý zaplnit, ovšem nejste-li kleptomany, nehrozí to. Další velkou část obrazovky zabírá prostor, ve kterém se vypisují všechny textové informace. Může jít o popis místa, na kterém se nacházíte, výsledky skenování okolí trikordérem nebo rozhovory s postavami. Čas od času se tu také objeví poměrně vtipné hlášky a nápovědy od autora. No a pod tímto textovým oknem zbývá prostor akorát tak pro seznam předmětů a osob, které se vyskytují ve vaší blízkosti. Každý předmět i osoba má svůj obrázek. Posádka Voyageru má samozřejmě své fotografie, v roli nehratelných postav pak vystupují různé osoby, které se v seriálu také mihli. Když zamíříte na nové souřadnice, objeví se video, jak Voyager žhaví své warp gondoly, a když dorazíte k planetě, shlédnete zase krátkou videoukázku, jak Voyager vstupuje na orbitu. Tento celkem zajímavý prvek pak ještě doplňuje několik málo dalších ilustračních fotografií vyzískaných přímo z televizního seriálu. Šťastlivci, kterým se povede úspěšně zprovoznit zvukovou kartu, se navíc mohou obdivovat několika zvukovým a hudebním kouskům, opět převzatých z televizní předlohy. Ostatní si je ale mohou v klidu přehrát externě v libovolném MP3 přehrávači. Nesmí chybět úvodní znělka seriálu a samozřejmě ani závěrečné outro.

Celkově vzato není Search for Kes špatnou hrou. Hra vás dokáže určitě na chvíli chytnout a nepustit. Místy úsměvně napsané dialogy stojí také za shlédnutí a všichni fanoušci Kes, kterým je líto, že Kes Voyager opustila, teď mohou zajistit její návrat a navíc se díky vám dostane Voyager možná i o nějaký ten rok dřív domů…

Přidáno: 21.12.2003

Seznam všech článků týkajících se hry Star Trek: Voyager Search for Kes najdete zde.