Rozhovor s Martinem Šlancarem

Martin Kovář: Můžeš na začátek stručně charakterizovat svoji hru?

Martin Šlancar: Takže, Star Trek Voyager: Search for Kes (nezkrátíme to na SfK?) je klasická textovka (textová adventura), ovšem s grafickým rozhraním (640x480, 256 barev) a ovládaná pomocí myši. Hra dokáže pomocí externího programu přehrávat zvuky.
A teď ty horší zprávy... Hra je napsána v Turbo Pascalu, takže je primárně určena pro operační systém DOS. Bez problémů by však měla fungovat i ve Windows 9x (zde i se zvukem, budete-li mít štěstí) a podařilo se mi ji rozchodit i na Windows 2000 (zde ovšem bez zvuku). Dost také může vadit, že skoro veškerá data se neustále natahují z disku, což na rychlosti rozhodně nepřidá. V DOSu doporučuji aktivovat diskovou cache, ve Windows se nic takového nemusí provádět.

Martin Kovář: Ještě než se k tvé hře dostaneme, jak ses vlastně dostal k programování?

Martin Šlancar: Mám přeskočit velký třesk? A taky to, jak se Země ochladila? :-) OK, už budu hodnej. Ono to vlastně souvisí s tím, jak jsem se vůbec dostal k počítači. Asi tak okolo roku 1990 jsme koupili náš první počítač DIDAKTIK M (kompatibilní se ZX Spectrem, holt tehdy byla doba "osmibitů") a na něm jsem si kromě her vyzkoušel i velmi jednoduchý BASIC. Napsané programy byly trapně jednoduché, no prostě ještě jsem v tom neuměl chodit. Z osmibitu jsem pak rovnou přešel na PC (tehdy ještě 386SX 40MHz s 2MB RAM a 512kB ISA grafikou, směšné co?). Nu a tady jsem začal programovat právě v Turbo Pascalu - a myslím, že to způsobila střední škola, protože jsme se jej učili právě tam. A dál už je to nudné, po několika jednoduchých programech jsem navrhl systém pro svoji první textovku, napsal druhou s těmito a těmito vylepšeními atd. atd. (upgradoval jsem mezitím počítač), až se narodila SfK...

Martin Kovář: Co tě vedlo k tomu, abys vytvořil startrekovou hru?

Úvodní herní obrazovkaMartin Šlancar: Tak na toto odpovídá první obrazovka README souboru. :-)
Před SfK jsem vytvořil řadu textovek, které skoro všechny měly příběh ze školního prostředí. Chtělo to prostě změnu. Tehdy jsem začal beznadějně propadat fenoménu Star Treku díky na ČT běžícímu Voyageru. Z Internetu jsem začal stahovat všemožné startrekové obrázky, takže jsem nakonec měl dostatek grafiky pro vytvoření hry. Zbývalo jen vymyslet nějaký příběh.

Martin Kovář: Proč jsi se rozhodl právě pro příběh, ve kterém musí hráč zachránit Kes? Je to tvoje oblíbená postava nebo ti její odchod připadal jako vděčné téma?

Martin Šlancar: No, tehdy byla mojí oblíbenkyní a nad jejím odchodem jsem dost nadával. Takže jsem se rozhodl dostat Kes zpátky na Voyager alespoň v mé textovce. Tehdy jsem ještě nemohl tušit, že k podobnému kroku se odhodlají i v seriálu, ale způsob, jakým to provedli, mě příliš nenadchl.
Musím se však přiznat, že nyní mé srdce zcela patří Seven of Nine. Nepopírám, že je to zčásti kvůli jejímu "oblečku", ale také se mi líbily její nezapomenutelné hlášky a názory na svět. Škoda, že ke konci seriálu až moc zlidštěla, ztratila tak svůj šmrnc.

Martin Kovář: Jak dlouho jsi na hře dělal a co ti dalo největší práci? Spolupracoval s tebou někdo?

Martin Šlancar: Dobu programování si už přesně nepamatuji, ale odhaduji to na 4-6 měsíců. Největší práce byla bezpochyby s grafikou. Z nashromážděných obrázků jsem musel vybrat ty nejvhodnější pro hru. Některá grafika dokonce pochází i z ne-startrekových zdrojů. Navíc bylo potřeba obrázky převést do 256-barevné palety, Turbo Pascal si může o True Coloru nechat jen zdát. Dost času pak zabral i přesun textu ze zdrojáků do samostatného textového souboru, aby bylo možné hru přeložit do jiného jazyka.
Na programu jsem pracoval kompletně sám. V rolujícím textu na začátku hry je sice uvedeno pár jmen, ale to jde o autora externího MP3 přehrávače a autory původních zdrojových kódů pro zobrazování grafiky a práci s myší (obojí jsem pro potřeby programu musel vylepšit).

Martin Kovář: Je něco, co jsi ve hře chtěl mít, ale nakonec se to v ní neobjevilo?

Martin Šlancar: Nevzpomínám si na nic, co jsem musel oželet. Mám ale ještě v živé paměti, jak jsem bojoval s paměťovými omezeními danými Turbo Pascalem. No prostě nakonec jsem byl rád, že se program vešel do paměti a dal se spustit. Abych se přiznal, ty texty ze hry jsem vyhodil do TXT souboru (viz předešlá odpověď) především kvůli zmenšení EXE souboru s programem. Že tak bude možné program snadno přeložit, byla už jen taková třešnička na dortu. Možná jsem musel lehce upravit příběh podle nasbírané grafiky, ale chapadlo do ohně za to nedám.

Martin Kovář: Co ty a Star Trek dnes? Sleduješ seriál v televizi, čteš knížky, hraješ počítačové hry nebo už jsi přesedlal k něčemu jinému?

Vyrážíme do službyMartin Šlancar: Ještě před pár lety, kdy ČT Star Trek vysílala jsem byl pravidelným divákem a po nástupu do práce mne šéf dokonce seznámil se startrekovými cony a pár jsem jich navštívil. Teď už však ST v televizi skončil a vše tak nějak opadlo. Dokud naše kabelovka nezrušila vysílání SAT1, tak jsem ještě sledoval DS9, Voyager a Enterprise v němčině a byla to opravdu zajímavá zkušenost ("Widerstand ist zwecklos."). V současnosti získávám informace o ST výhradně z webu. Sice mám pár startrekových knížek, ale ve volném čase spíš čtu antologie sci-fi povídek. Před nedávnem jsem si koupil osm sbírek českých i zahraničních povídek, takže mám co dělat. :-) (Poznámka: Věděli jste, že dokonce existuje sci-fi povídka o Karlu Gottovi? ;-))
Z komerčních startrekových počítačových her jsem si postupně koupil Starfleet Academy (se španělským manuálem :-)), Armadu 1+2 (dvojka mne dost zklamala) a především Elite Force 1+2 (dvojka mi dorazila těsně před Vánoci, takže si dovedeš představit, jak vypadal můj volný čas).

Martin Kovář: Koukám, že v počítačových hrách máš slušný záběr: vesmírná střílečka, RTS strategie, 3D first-person střílečky...

Martin Šlancar: To možná platí u her s tématikou Star Treku. Poslední dobou totiž začínám preferovat výhradně RPG hry a adventury (Baldur's Gate 1+2, Icewind Dale 1+2, Neverwinter Nights / Atlantis 1-3, Syberia, The Longest Journey). Bohužel na sobě začínám pozorovat "vyměklost", protože už hraju výhradně s aktivovanými cheaty. Jak myslíš, že jsem dohrál Elite Force 2?

Martin Kovář: Máš v plánu vytvořit časem nějakou další startrekovou hru?

Martin Šlancar: Uvidíme, jak na tom budu s volným časem. Bohužel to vypadá dost špatně, protože asi budu donucen jezdit "makat na chalupu". Také je mi jasné, že moje další hra už musí být čistě jen pro Windows, takže ještě budu muset popřemýšlet o vhodném vývojovém prostředí. Momentálně používám FreePascal, který by pro tyto účely docela vyhovoval, ale třeba nakonec zkusím Delphi. Tohle ještě nemám vyřešené. A to budu muset ještě něco udělat s tím nedohraným Baldur's Gate... Každopádně nyní připravuji exkluzivně pro Star Trek Games.CZ malý patch pro SfK. Budou opraveny texty ve hře (už žádný "trikodér"), přidám pár rad pro zprovoznění hry ve Windows, součástí bude také anglický překlad a také přinejmenším jeden alternativní přehrávač MP3 souborů, pokud vám ten standardní nefunguje (Zvuk lze zprovoznit pouze ve Windows 9x!). Nezbytností bude samozřejmě program pro změnu MP3 přehrávače používaného hrou, abyste nemuseli provádět změny ručně. Jedná se tedy jen o drobné úpravy a hra zůstane DOSová i po aplikaci patche. Měl jsem snahu to změnit, ale FreePascal byl jiného názoru. Podtrženo a sečteno: v blízké době nic kromě patche pro SfK nechystám.

Na závěr bych chtěl všechny čtenáře pozvat na svoji domovskou stránku http://www.sweb.cz/slancam/ věnovanou free strategické hře C-evo, vycházející z Civilization. Kromě balíku s češtinou si tu můžete stáhnout i borgský národ. :-)

Děkuji za rozhovor

Martin Kovář,
Star Trek Games.CZ

Přidáno: 6.2.2004


Seznam všech článků týkajících se hry Star Trek: Voyager Search for Kes najdete zde.