Pilscon 2002 logo

Star Trek hry na PC

… tak nějak se tuším jmenovala přednáška PVH Dannyho na setkání fanoušků Star Treku, které se pod názvem Pilscon 2002 konalo první zářijový víkend v Plzni. Jelikož mě kluci z WDK Games přemluvili, abych tam jel s nimi, mohu vám teď stručně povyprávět, o co všechno jste na této přednášce přišli.

Přednáška dostala do začátku velmi atraktivní čas – neděle 13:00-14:00, což z ní s přehledem udělalo poslední víkendové povídání a tak trochu i naznačilo, jak moc si autor věří, když se nesnažil získat pro ni výhodnější časový úsek.

PVH Danny si na pomoc pozval jednoho z hlavních organizátorů Pilsconu Pressmana a společně (Pressman četl, PVH Danny ukazoval screenshoty a videa) začali svůj výstup. Už to, že přednáška byla přečtena (svým zvláštním způsobem) a ne přednesena, jak by tomu mělo u vážně pojaté a řádně připravené přednášky být, nasvědčovalo tomu, že kluci si s její přípravou hlavu moc nelámali. To by se ale ještě nechalo pochopit, protože prý kluci předem upozorňovali, že tuto přednášku dělají jen pro to, že to nikdo jiný nevzal. Co je ale nejvíc zarážející na celé věci, je způsob, jakým se autoři s přípravou vypořádali.

Přednáška začala informacemi o adventuře 25th Anniversary a už při prvních slovech mi začal být text nějak povědomý. A opravdu – byla to moje recenze ze Star Trek Games.CZ! Pravda – ne úplně celá, to by zabralo moc času, ale i tak jsem s přehledem poznával častokrát z kontextu slušně vytrhané věty. To se prakticky opakovalo téměř u všech prezentovaných her, snad s vyjímkou dvou titulů – real-time strategie Armada a tahové strategie Birth of the Federation. K Armadě není na Star Trek Games.CZ prozatím recenze a o Birth of the Federation nepovídala dvojice Pressman & PVH Danny. Jak je to možné? Je to prosté: Při znalostní soutěži Kadete! Máte padáka! se Jirka006 velmi netakticky prořekl, že je autorem Birth of the Federation Fan Site, což neuniklo pozornosti autorů herní přednášky, a tak překvapeného Jirku, který se mimochodem už pomalu chystal odejít na rande, vyzvali, aby o této hře něco málo řekl. I přes to však patří Jirkovo povídání k jasnému vrcholu přednášky a dokazuje to, že kdo umí ten umí. Poté opět nastalo známé vytrhávání vět z recenzí na Star Trek Games.CZ (které bylo dovedeno k dokonalosti u recenze 3D akční hry Voyager Elite Force, kde povídání místy až přestávalo dávat smysl). Celkově stačili kluci probrat následující herní tituly: 25th Anniversary, Armada, Armada 2, Dominion Wars, Birth of the Federation, Voyager Elite Force, Voyager Elite Force Expansion Pack, Away Team a Generations. K některým hrám si publikum, které se zřejmě i k překvapení přednášejících rozrostlo na velmi slušnou úroveň, mohlo prohlédnout pár screenshotů, k jiným hrám pustili kluci intro nebo i jiné video. Jen si ještě neodpustím několik poznámek: při prezentaci obrázků z Dominion Wars mezi ně kluci zamíchali pár screenshotů z The Fallen (a kdyby je na to neupozornilo obecenstvo, tak by o tom ani nevěděli) a poznámka druhá aneb vzkaz přednášejícím: je sice pravda, že některé mezilevelové sekvence ve hře Voyager Elite Force jsou vytvořeny v enginu Quake 3, ale nebyly to ty, které jste ukazovali. Sekvence vytvořené ve výše zmíněném enginu jsou ty, které následují právě až po těch videích, která jste pouštěli.

Přednáška začala s menším zpožděním (nevyhnutelný společný znak všech těchto akcí), a i když PVH Danny s Pressmanem přetáhli několik minut za stanovený hodinový limit, stačili probrat jen necelou polovinu. Oni sami by možná byli ochotni pokračovat dál, bohužel byl celý Pilscon velmi rázně a dramaticky zakončen, a ani jsme se nestačili divit, jak rychle je možné takovouto akci rozpustit.

Slovo závěrem: I když to zcela určitě nebyla ani zdaleka ta nejlepší přednáška pod sluncem, jistě zabrala její příprava autorům nemalý čas, což je i přes zkopírování textů záslužný počin. Poděkování jim patří i za další snahu o zviditelnění počítačových her z vesmíru Star Treku. Příště to chce jen lepší a hlavně samostatnou přípravu.

Martin Kovář
Star Trek Games.CZ
Přidáno: 9.10.2002