New Worlds logo

Něco pro fandy kvalitních strategií a přívržence Enterprise

Poslední dobou se s hrami na motivy Star Treku roztrhnul pytel. Jednou z posledních je i New Worlds. Real-timeová strategie, která silně zatřese s žebříčky prodejnosti.

Klingoni dostávají na zadekPod pojmem strategie ze Star Treku by si asi většina z vás, mě nevyjímaje, vybavila megalomanské vesmírné bitvy s U.S.S. Enterprise v čele. Ale vězte, že tomu tak není. NW se odehrává v jedné sluneční soustavě v Alfa kvadrantu. V dané soustavě se totiž objevily planety (pojem objevily znamená objevily po jednom romulanském experimentu s novými zbraněmi) velice bohaté na jisté druhy minerálů, které by rády využívaly všechny rasy v daném kvadrantu. A proto o tyto planety projevily zájem hned tři rasy. Hodná Federace, zlí Klingoni a technicky vyspělí Romulané (tak mě nyní napadá, že tenhle děj odněkud znám: Land of sand, Home of spice…). A aby zápletka nebyla tak jednoduchá, na oněch planetách se objevila neznámá civilizace, která je zpočátku mírumilovná, ale později (druhá až třetí mise) se krutě postaví na odpor všemu, co devastuje krajinu jejich planet. A vám postupem času dochází, že tu půjde o něco víc, než jen o suroviny…

Tomu říkám řežKonečně chytré hráčské rozhraní
Vlastní hra se odehrává na části jedné planety. Na této planetě se potom odehrává několik misí, které na sebe dějově navazují. Začínáte vždy s jednou či dvěma základními budovami a několika jednotkami na jejich obranu. Základem každé kolonie je colony hub, který slouží jako centrum všeho a je jedinou budovou, která se nedá znovu postavit. Budovy se staví nezávisle na colony hubu, tj. můžete je stavět v libovolné vzdálenosti od mateřské kolonie. Podmínkou je ovšem rovná půda, o kterou je celkem nouze, a tak musíte už od začátku plánovat, kam co postavíte. Každá budova zabírá určitý objem a naskládat je do údolí je někdy celkem obtížné. Rozvoj budov (a i jednotek) je vyřešen celkem chytře. Bude se bourat. Personál se evakuujeJiž od první mise máte k dispozici většinu techniky, ale musíte se nejprve dopracovat na daný stupeň vývoje kolonie, abyste je mohli používat. Na vyšší stupeň se dostanete postupným dostavováním budov. Téměř ke každé budově se dá dostavět po čase nějaká přístavba s určitou funkcí, která umožní stavět nové budovy, jednotky nebo další přístavby. Uvedu příklad. Máte colony hub. Pro stavbu budov musíte postavit construction yard, dále těžební stanici a vědeckou laboratoř. K té musíte postavit několik oddělení pro speciální zaměření (plasma, shield, atd.). Po druhém upgradování colony hubu a construction yardu můžete postavit security yard a po dalším upgradování construction yardu můžete teprve stavět fotonovou obranu. Tímto upgradováním budov odpadá složitý rozvoj kolonie a desítky zbytečných budov, jak tomu bylo například v Age of Empires 2. Hra se tak stává velice přehlednou a uživatelsky příjemnou.

Trekkies se asi zblázní
Co se týče jednotek, je to s nimi stejné jako s budovami. Postavíte křídlo u vědecké laboratoře zabývající se fotonovou technologií a můžete stavět fotonové tanky. Klingoni si razí cestu k federační základněV jednoduchosti je genialita. Už od počátku máte na výběr z několika jednotek, které časem přibývají. Mimo vojenských vozítek musíte také stavět vozítka přepravní a stavební, která se starají o rozvoj vaší kolonie. Tato vozítka mají různé stupně a typy útoku, manévrovatelnosti, rychlosti a spousty dalších vlastností, které určují jejich použití. NW je natolik dokonalý, že zde není jako v jiných hrách stoprocentní šance na zásah, ale střelám se dá vyhnout! Proto se mi již několikrát stalo, že mě miniaturní nepřátelský scout (který je velice rychlý) zlikvidoval celou flotilu tanků, které ho nemohly trefit. Proto je nanejvýš důležité kombinovat útočné síly a využívat jejich vlastnosti. Další věcí, která se dá skvěle využívat a pište si, že jí oponenti využívat budou, je terén. Planety jsou totiž 3D. Jsou na nich údolí, hory, skály, pouště. Prozměnu akce u RomulanůProstě všechno, co by na nich být mělo. Pokud postavíte jednotku na kopec, dostřelí dál. Pokud ji postavíte do údolí, zmizí z nepřátelských radarů. Navíc ne každá jednotka se dostane všude, malé a lehké jednotky se těžko vydrápou na prudký kopec, který několikatunovým levitačním tankům nedělá žádné problémy. Prostě ráj pro strategické tahy.

Další stránkou hry je průzkum a vývoj nových technologií. V každém colony hubu je několik oficírů, kteří mají na starosti nějakou tu specialitu (manévry, stavbu, jídlo, vědu, lékařství atd.). Ty můžete trénovat a potom jde vývoj rychleji. Navíc každá pasivní jednotka (science mobile lab a ground scout) může scanovat cizí budovy a jednotky a poté můžete informace takto získané využít k výzkumu nových technologií. Celkem zajímavý nápad.

Pokud se podíváte na obrázky, které se tu povalují okolo, musíte sami uznat, že grafika je na strategii na velice dobré úrovni. Tady je krásně! Jo, tady jo.Maximální rozlišení je 1024 x 768. A velice zajímavé je, že v tomto rozlišení se hra netrhala ani na PII 233, 32 RAM a 2 MB grafiky. Jak se tohle autorům povedlo, těžko říct. A to je zde ještě možnost se po 3D prostoru volně pohybovat, libovolně se vzdalovat a přibližovat. Dokonce je zde i možnost se přepnout do first person pohledu a komandovat bitky z pohledu nějaké jednotky. A to celé se pohodlně ovládá pomocí myši, numerické klávesnice a CONTROLu. Zvukové efekty odpovídají grafické stránce. Jediné, čeho jsem zalitoval, že NW nepodporují 3D zvuk, protože potom by to bylo naprosto úžasné. Dalším nedostatkem, na který jsem narazil, je až moc velká jednoduchost. I v nejtěžší obtížnosti jsem neměl žádné problémy (léta praxe se holt nezapřou).

Když je dobojováno
A na závěr pár rad pro začínající stratégy, které možná využijí i ti zkušenější. Nejprve postavte větší budovy, které zabírají více místa, a to tak, že mezi nimi nebudete nechávat místo. Do hry se vložil Bird of PreyMalé budovy se potom někam vždy vejdou. Jakmile se vam naskytne možnost něco upgradovat nebo zkoumat, udělejte to. Armádu vždy kombinujte z několika druhů jednotek. Pokud je nepřítel v přesile, nezoufejte, ale použijte taktiku vystřel a uhni. Obranu vždy stavte po krajích báze (phasery) a fotonové věže stavte do středu, protože mají velký dostřel a přibližující se jednotky stejně na takovou vzdálenost netrefí. A takhle pokryjí spolehlivě okolí celé báze, protože nepřítel někdy útočí pěkně zákeřně z nechráněné strany. Jakmile máte u báze nějakou tu vyvýšeninu, postavte na ní fotonová děla.

Žánr: Strategie - válečné real-time sci-fi
Platforma: Windows 95/98
Vývoj/distribuce: Virgin