Exkluzivní interview s Tomem Luthmanem
pro Star Trek Games.CZ

Nejdříve bych ti chtěl poděkovat, Tome, že sis našel čas na zodpovězení několika mých otázek. Nebudu to protahovat a rovnou začnu. Když o tom tak uvažuji, tak si uvědomuji, že toho o tobě moc nevím. Co mi o sobě můžeš prozradit? Co děláš, jaké jsou tvoje koníčky a tak…
Dělám takovou všehochuť - navrhuji databáze, programuji, píši technické knihy a softwarovou dokumentaci, což mě podle mě trošku odlišuje od ostatních lidí v branži. Většina lidí z počítačové branže co znám, jsou buď techničtí blázni nebo pisálkové a já jsem někde uprostřed. Narodil jsem se v Columbusu, ve státě Ohio, ale teď žiji v Atlantě, ve státě Georgia. Vystudoval jsem University of Georgia v Athenách. Mezi moje záliby patří pěší turistika, čtení knížek (záhady, science fiction, horory, historické knihy a vlastně i cokoliv dalšího - jsem totiž knihomol).

Předpokládám, že jsi fanda Star Treku. Jak ses k němu dostal a co se ti na něm líbí nejvíc?
Narodil jsem se v roce 1966, takže jsem byl samozřejmě moc malý, abych mohl sledovat Star Trek, když ho dávali poprvé. Ale někdy v polovině 70. let ho v Columbusu opakovali. Mojí sestřenici se to moc líbilo, a když jsem byl jednou u ní doma, tak jsem se také podíval… to mi bylo tak asi sedm let. Kupodivu si dokonce pamatuji, jaká to byla epizoda - byla to ta s Nacisty - "Patterns of Force". Pamatuji si, že jsem se potom musel na jednu věc přeptat mojí druhé sestřenice… Bylo mi totiž záhadou, jak se Mr. Spock, cizinec, dostal na palubu lodi. Moje sestřenice odpověděla, že podle ní zrovna posádka prolétala vesmírem, když v tom spatřili jeho loď, vyhodili ji do vzduchu a přijali ho mezi členy posádky. Nemohl jsem se téhle myšlence přestat smát. Myslím, že jsem pak dlouho sledoval Star Trek a doufal jsem, že uvidím právě tu epizodu, kde najdou Mr. Spocka cestujícího vesmírem, vyhodí jeho loď do vzduchu a požádají ho, aby se připojil k jejich posádce! Kupodivu, o několik let později, jsem si uvědomil, že jako malé dítě (asi tak v pěti letech) jsem tuhle epizodu vlastně viděl. Je to "The Apple" s tou velkou sochou ještěrky, jak ji uctívají jako boha. Ale v té době jsem byl moc malý, abych si uvědomil, co to je, a začal to sledovat. Mám pocit, že jsem si tenkrát celý zmatený myslel, že to je nějaké drama z Druhé světové války, ve kterém americká posádka z torpédoborce nebo tak nějak našla nějaký tropický ostrov v Jižním Pacifiku a pak je všechny zabily explodující skály, rostliny vrhající šipky, blesky atd. Trvalo několik let, než jsem si uvědomil, že jsem sledoval epizodu Star Treku. Ale potom co jsem ho uviděl v sedmi u sestřenice, mě seriál zaujal. Ale zrovna v té době ho přestali reprízovat. Takže jsem četl knížky Jamese Blishe - ony adaptace seriálu. Několik let jsem znal všechny epizody z knih, ale nikdy jsem žádnou z nich neviděl! Což bylo divné, protože to bylo jako poslouchat divadelní hru v rádiu - musel jsem si při čtení knih představovat epizody v mysli. O několik let později, když jsem skutečně viděl seriál v televizi, bylo zajímavé sledovat, jak byly v některých věcech podobné tomu, co jsem si představil při čtení knih Jamese Blishe, ale v některých zase odlišné. V sobotu ráno potom také vysílali kreslenou řadu Star Treku. Viděl jsem ji dříve než většinu dílů s živými herci. V té době - v roce 1977 - mi už bylo tak kolem jedenácti a už jsem byl zaníceným Trekkie. Ale přesto jsem neviděl ještě všechny epizody. Vzpomínám si, že když jsem v létě jel ke kamarádovi do jiného města, tak tam zrovna vysílali Star Trek, takže jsem ho konečně velkou část viděl. To bylo v době, kdy se objevily Star Wars a britský televizní seriál SPACE: 1999. Jako dítě jsem nikdy nebyl na žádném SciFi srazu, ale viděl jsem jednou přednášet Gena Roddenberryho v Ohio Theater v Columbusu. Nejdřív povídal a pak promítal některé epizody (nezapomeňte, že to bylo v době, kdy video teprve začínalo, takže jste si je nemohli koupit nebo půjčit na videu - byl to zážitek mít šanci je takhle vidět). Také pustil úvodní epizodu Star Treku, "The Cage", a navíc i ukázal trailer k filmu Star Trek: The Motion Picture, na kterém zrovna v té době pracoval. Když pak Star Trek: The Motion Picture v roce 1979 vyšel, byl jsem jako v sedmém nebi. Teď si myslím, že to je dost špatný film, ale tehdy jsem tak kritický nebyl. Jakmile něco mělo v názvu Star Trek, tak se mi to líbilo! Přečetl jsem několik prvních startrekových románů - dlouho předtím, než se z toho stal domácký průmysl. Ty skutečně první, jako SPOCK MUST DIE od Jamese Blishe, WORLD WITHOUT END od Joe Haldemana a SPOCK MESSIAH! už ani nevím, od koho. O knihách Alana Deana Fostera z prostředí animované série ani nemluvě. Na střední škole se mi líbil WRATH OF KHAN (Khanův hněv) a THE SEARCH FOR SPOCK (Pátrání po Spockovi). To byla také éra dost mizerného televizního seriálu BATTLESTAR GALACTICA. Když jsem byl na vysoké, tak vyšel STAR TREK IV a také začala Nová generace. Hluboký vesmír devět se mi skutečně líbil a stále se příležitostně dívám na Star Trek: Voyager, ale moje nadšení do Star Treku už trochu vychladlo. Vždyť po nějakých 79 epizodách původní série a přibližně 150 nebo i víc dílech Nové generace a skoro stejně tak Hlubokého vesmíru devět a také Voyageru, po všech filmech, kresleném seriálu a tak, teď existuje nějakých 600 hodin Star Treku. Voyager se mi pořád líbí, ale prostě mám sklon k takovému tomu: "Aha, další časová anomálie a další podivné energetické pole..." Řekl bych, že než zanícený Trekkie jsem teď příležitostný nadšenec. Ta poznámka, že už existuje téměř 600 hodin startrekového materiálu, mě přivedla k jedné myšlence. Kdybyste si pustili Star Trek, mohli byste se dívat 24 hodin denně 25 dní, dokud byste to neshlédli všechno. Co takhle speciální kanál na kabelovce jen o Star Treku? Mohli by přidat i další pořady jako diskusní talkshow o Star Treku, soutěže ve znalosti Star Treku… Dobrá, dělám si srandu… Ale přece jen… Jednou ročně chodím na gigantické SciFi shromáždění DragonCon v Atlantě, ale je tam toho tolik, že se obvykle jenom krátce mrknu na pár startrekových věcí.

Ty jsi známý jako autor BorgWar. Byl to tvůj první projekt, nebo jsi vytvořil už něco předtím?
Původní BorgWar se objevil v roce 1992. Zrovna jsem si hledal novou práci a přitom jsem se v Borlandu C++ snažil naučit programovat grafiku na PC. Udělal jsem také několik dalších her - většinou textovek - v TurboPascalu, ale tohle byl můj první pokus o skutečně polo-komplexní hru. Nechal jsem grafiku v CGA, aby se hra nechala hrát i na starších strojích, ale napsal jsem ji na 386ce. Vlastně to bylo spíše jenom takové programovací cvičení. Také jsem hru vydal jako aprílový žert, nemáte šanci vyhrát. Vtip je v tom, že podle mě to je realistický simulátor toho, co by se stalo, kdyby loď Federace narazila na masivní, téměř nezničitelnou Borgskou krychli - Borgská loď by ji převálcovala jako parní válec, ať by dělala loď Federace cokoliv. Ale abych byl fér, ve hře bylo hodně narážek, že se tahle hra vyhrát nedá… a datum copyrightu bylo 1. dubna. Tahle hra vznikla dříve než internet a web, a tak jsem ji distribuoval přes BBS. Pár let jsem potom dostával emaily z celých Spojených států a Kanady od lidí, kteří se mě ptali, jak tuhle hru vyhrát, ale hlavně také od lidí, kterým se můj vtip líbil. Měl jsem v plánu udělat BorgWar2, ale měl jsem moc práce a nedostal jsem se na to. A pak v létě 2000 jsem si během volna našel trochu času a rozhodl jsem se předělat hru pro Windows, takže jsem napsal WinBorgWar ve Visual Basicu 6. Původně to měla být v zásadě úplně stejná věc, ale mí přátelé, kteří hru testovali (mezi které mám tu čest se rovněž počítat - pozn. Kovi), mě přesvědčili, abych hru předělal tak, aby se nechala vyhrát. Určitě to není žádná skvělá hra, ale myslím si, že většině lidí poskytne zábavu na půl hodiny, než ji vyhrají. Zvuky jsou podle mě dost směšné, obzvláště když si vyvoláte nápovědu.

Já bych ještě zůstal u WinBorgWar… Dostal jsi také k této hře nějakou odezvu?
Několik názorů mi přišlo, ale zatím ne tolik jako u původní BorgWar. Možná kvůli tomu, že web tolik neprospívá distribuci souborů. Tím mám na mysli, že u starých BBSek jste mohli nahrát soubor na jednu z nich a pak ho někdo jiný vzal a nahrál na druhou v jiné části země a tak se soubor rozšířil jako lesní požár. Lidé chodili na tyto stránky, aby si tam takovéto soubory stáhli. Teď někdo musí přijít na moje stránky (nebo na jinou stránku s mým souborem) a stáhnout si hru tam. Možná že jsem ještě nenašel správnou distribuční metodu. Jasně, že to není žádná skvělá hra. Myslím, že vás může bavit tak půl hodiny, než ji přejdete. A pak ji můžete poslat jinému Trekkiemu pro zasmání. Možná že je problém také v tom, že stará hra byla soběstačná. U této si musíte stáhnout run-time knihovny pro Visual Basic 6. Možná, že jsem je měl přidělat do .exe souboru. Myslel jsem, že lidé si přečtou instrukce a knihovny si stáhnou, ale ne všichni to tak udělají. Snažil jsem se udržet hru jednoduchou - žádné přebytečné soubory, žádná instalace, jen jeden .exe soubor.

Dost už ale bylo povídání o minulosti. Co máš v plánu v budoucnu? Můžeš nám poodhalit svoje plány? Co můžeme očekávat?
Mám v plánu WinBorgWar2. Plánuji, že ji vydám do konce roku 2001, takže mám ještě skoro rok času. Bude využívat DirectX, takže uvidíte složitější grafiku. Asi ji udělám v C místo ve Visual Basicu. Ještě jsem se nerozhodl. Budete v ní ovládat svoji borgskou loď, zatímco se kolem vás jako moskyti budou rojit lodě Federace. Víc zatím neprozradím.

Dobrá tedy. Ještě jednou mockrát díky za rozhovor, Tome, a nezapomeň na mě, až budeš shánět testery!

Martin Kovář,
Star Trek Games.CZ
Přidáno: 27.12.2000

Seznam všech článků týkajících se hry BorgWar najdete zde.