Rozhovor s Harrym Langem

STGD/STGU: Která společnost se aktivněji účastní procesu výroby hry, je to Paramount nebo sám Viacom, a co přináší?

Harry Lang: Já pracuji pro Viacom Consumer Products (VCP), což je licenční divize Paramount Pictures. VCP je přímo zodpovědná za veškeré startrekové zboží včetně her. Viacom je mateřskou společností Paramount Pictures, ale aktivně se vývoje her neúčastní. Někteří tvůrci seriálu sice radí s určitými stránkami tohoto procesu, nicméně je to VCP, kdo se primárně zabývá procesem vývoje her.

STGD/STGU: Vzhledem k pomalé degradaci online komunit pro Bridge Commander, Armada 1 a Birth of the Federation a k ohromnému množství hráčů startrekových her, kteří udržují online svět naživu, a kteří se přeorientovávají na nestartrekové hry, co udělá Paramount (nebo Viacom), aby získal tyto staré hráče zpět do náruče Star Treku s přihlédnutím k tomu, že se spousta z nich k hraní startrekových her prostě otočila zády?

Harry Lang: Budeme vytvářet smysluplné startrekové hry. Pracujeme na iniciativě, která je velmi vzrušující a svojí podstatou se dotýká celé startrekové herní komunity.

STGD/STGU: Co říkáte na lidi, kteří si myslí, že je hraní startrekových her mrtvé?

Harry Lang: Říkám, ať počkají pár měsíců a uvidí, že tomu tak není.

STGD/STGU: Kdysi jste řekl, že „se to zlepší“. Existuje nějaký hrubý odhad, kdy se to začne zlepšovat?

Harry Lang: Nemohu vám dát přesný časový rozvrh. Nechci slibovat něco, co nemůžeme splnit… ale nové informace by se měly objevit před koncem roku.

STGD/STGU: Jaká je vaše role při licencování startrekových her a jak jste se k tomu dostal?

Harry Lang: Jako výkonný ředitel oddělení vývoje interaktivních produktů jsem přímo zodpovědný za odsouhlasení všech stránek vývoje hry včetně schvalování návrhů a příběhu, grafiky, technologie, způsobu hraní, marketingu, balení, atd., atd… dokonce i konkrétního vývojáře. V podstatě za všechno, co je součástí tvorby a marketingu hry. Spolupracuji s vydavateli a vývojáři, abych zajistil, že mají zdroje, které od Paramountu potřebují, jakož i zajišťuji, že dělají skvělou startrekovou hru. To částečně zahrnuje i úzkou spolupráci v celém průběhu vývoje a přispívání k tvůrčímu procesu.

Štěstí se na mě usmálo před sedmi lety, kdy se ve VCP uvolnila nástupní pozice v oddělení vývoje interaktivních produktů. V té době jsem již pro VCP pracoval v jiné funkci. Věděli, že jsem fanda seriálu a také hráč, takže jsem se na tu funkci skvěle hodil. Od té doby jsem vystoupal až na současnou pozici a to pomocí různého výcviku ve vývoji her, seminářů, konferencí, spousty čtení a každodenního učení při spolupráci s různými vydavateli a vývojáři.

STGD/STGU: Jakou vidíte budoucnost startrekového hraní?

Harry Lang: Vidím ji velmi zřetelně. Pravděpodobně se nedočkáte toho, že by několik vydavatelů vydávalo více titulů, které by si konkurovaly. A taktéž pravděpodobně nezažijete, že by všechny hry vydával jeden vydavatel. Tentokrát k tomu přistupujeme zcela jinak a jsem si jistý, že komunita uvidí příslušné výhody ihned.

STGD/STGU: Máte nějakou zprávu pro moddery a hráče startrekových her, kteří se cítí ztraceni a zmateni vzhledem k současnému stavu startrekového hraní?

Harry Lang: Nevzdávejte se! Máme několik zajímavých nápadů, jak zapojit komunitu a doufáme, že se o ně s vámi budeme moci velmi brzy podělit.

STGD/STGU: V minulosti byla fanouškovská základna startrekových her postavena při probírání velkého množství herních návrhů i při samotném vývoji her tak trochu stranou. Velká část z nich chtěla „speciální“ hru, která by se vešla do rozpočtu vývojářů. Máme šanci, že noví vývojáři a vydavatelé budou fanouškům naslouchat a získávat od nich nápady a podněty?

Harry Lang: Každý chce něco, co bude vyhovovat jeho chuti a přejeme si, abychom vám takovou možnost mohli nabídnout. Bohužel, vyvíjet specifickou hru pro specifickou skupinu je velmi obtížné. Existují a existovaly speciální skupiny, které přinášely návrhy, já pravidelně navštěvuji různá diskusní fóra a vývojáři budou naslouchat tomu, o čem fanouškové mluví a budou se snažit zahrnout do hry množství jejich nápadů. Naším cílem je vyvíjet skvělé hry, které se budou fanouškům líbit. Co jiného chtít? Tohle chceme všichni.

STGD/STGU: Když se podíváme do světa nestartrekových her… Star Wars: Galaxies a hry jako BF 1942 přilákaly na svou stranu spoustu startrekových hráčů. Spousta uskupení hráčů, kteří ještě zůstávají u startrekových her, hraje tyto hry také v různých divizích svých seskupení. Skupiny jako RS, SFC, RNGD a podobné se všechny takto rozdělily, aby získaly více členů. Tyto hry jsou ohromně oblíbené… bude mít nějaká budoucí startreková hra některé stránky těchto her? Jako hry založené na systému zaplať a hraj, MMORPG a tak podobně?

Harry Lang: To je rozhodně možné.

STGD/STGU: V minulosti byly herní licence rozděleny podle seriálů. Interplay, Activision, MicroProse, S&S měli všichni svůj „podíl“ na licenci. Kvůli tomu nebylo možné vytvořit hry čerpající z více sérií, takže první hry jako Starfleet Command, Starfleet Academy, Klingon Academy a dokonce i pozdější hry jako Armada a Elite Force musely být svázány se seriálem, který příslušný vydavatel vlastnil. Mnoho hráčů startrekových her a modderů by rádo vidělo hry, které budou překlenovat více ér. Něco jako modifikace pro SFC3, které zahrnují TOS, TMP i TNG éry. Když se Paramount rozhodne pro několik vydavatelů místo jednoho, nastane opět ta samá překážka spočívající v licencování jediné série? Nebo je bude mít všechny pouze jeden vydavatel?

Harry Lang: Již jsem se zmínil o našich záměrech skutečně posunout vývoj startrekových her kupředu. Zda budou nějaké budoucí hry zahrnovat všechny éry nebo ne, se teprve uvidí. Musíme zvážit, že mnozí fanoušci dávají přednost některé éře před jinou. Budou zklamáni či znechuceni, když bude hra zahrnovat více údobí? To je něco, o čem přemýšlíme, když se rozhodujeme. Není to vyloučeno, ale jedná se pojetí, které musíme pečlivě zvážit.

STGD/STGU: Velký problém… chyby. Několik poslední startrekových her přijali hráči chladně. Ve hrách se nacházela spousta chyb, díky kterým získávaly startrekové hry spoustu špatných recenzí. Bude Paramount přísněji kontrolovat jakost v nových hrách, které se objeví v budoucnu? Nebo to opět zůstane na vydavateli a vývojáři?

Harry Lang: Paramount/VCP nemá své vlastní oddělení záruky jakosti. Naši partneři ale tato oddělení mají a tráví stovky hodin testováním každé hry. I my hrajeme všechny hry na našich počítačích. Ale jak dobře víte, existuje mnoho, mnoho různých počítačových konfigurací. Chápeme frustraci z chyb a je naším záměrem být co nejpilnějšími při odhalování a odstraňování problémů ještě před vydáním hry.

STGD/STGU: Počítačový herní průmysl se nyní nachází v těžkém období, ale zdá se, že se v této herní oblasti skrývá spousta potenciálu. Co udělá Paramount pro celosvětovou propagaci hraní na osobních počítačích?

Harry Lang: Máme v plánu využít efektivně některé z našich vlastních divizí a držitelů licence, abychom o všem potřebném informovali a neustále udržovali fanoušky v obraze. Startrek.com může být skvělým informačním zdrojem. Je tu také oficiální fan club, Pocketbooks, držitel licence na startrekové hry pro mobilní telefony, jakož i další držitelé licencí po celém světě. Koordinovaným úsilím máme k dispozici skvělé zdroje, se kterými se dostaneme k našim fanouškům a můžeme je informovat.

STGD/STGU: Evropský trh se zdá být v mnoha případech větší, než je americký startrekový herní trh. Máte v plánu zaměřovat se s budoucími startrekovými hrami na evropský trh, nebo zůstanete vždy zaměřeni na trh americký?

Harry Lang: Vždy jsme se zaměřovali a i nadále se budeme zaměřovat na celosvětový trh. Stejně jako je zásadou Star Treku spojovat všechny v harmonii a míru při prozkoumávání a objevování nekonečné rozmanitosti v nekonečných kombinacích, je i naším cílem vytvářet hry se stejně významným poselstvím, které se budou líbit všem.

Převzato ze Star Trek Gamers Directory

Martin Kovář,
Star Trek Games.CZ