Final War (Skirmish) logo


Je to už pěkně dlouhá doba, co český Trekkie udělal svojí hru. Teď však můžeme (alespoň částečně, takzvaně skirmishově) oslavovat. Racoon Software (alias Martin Šimek) vydal svoji vesmírnou bitevní akci s název Star Trek: Final War. Prozatím je k dispozici pouze její skirmish (tedy šarvátková) část a její hlavní část (kampaň o 22 misích) bude následovat, ale to jistě všichni dobře víte, protože jste četli Martinovo prohlášení. Takže si raději povíme něco o Skirmishi.

Co tedy ve Skirmishi můžete dělat? Hlavním cílem většiny skirmishů ve všech možných hrách je boj a jen boj. To samozřejmě platí i pro Final War. Ta však přichází i s novátorskou myšlenkou. Každá loď, která se ve hře objeví, má totiž svoje heslo, a to když zadáte na obrazovce se seznamem všech lodí, budete moci té které velet. Svoje tažení začínáte jako kapitán plavidla třídy Sabre, ke které jako k jediné dostanete heslo při stáhnutí hry z naší Download sekce. Vyberete si ještě protivníka a hurá do boje. Pokud se Vám podaří nepřátelské plavidlo porazit a zajmout (tedy odtáhnout vlečným paprskem), získáte k němu přístupové heslo. Pokud byl protivník slabší, alespoň si doplníte sbírku hesel. Pokud byl ale protivník silnější (což bude častější), získáte možnost zaútočit na mnohem silnější lodě. Postupem času se tak propracujete až k těm nejsilnějším. Svoji strategii si můžete také naplánovat, protože hned od začátku hry vidíte, které lodě se Vám nabízí. Na výběr je něco okolo padesáti plavidel, což spolehlivě pokrývá drtivou většinu známějších lodí ze seriálů. A abych nezapomněl, pokud si hru zaregistrujete u Martina Šimka, dostanete heslo k jedné z bonusových lodí.

Součástí Skirmish distribuce je i Výcvikový kurz Akademie Hvězdné flotily, který Vás podrobně seznámí se všemi nezbytnými prvky této rozhodně ne lehké hry. Při bitvě si totiž musíte hlídat několik ukazatelů, jako je stav štítů a síla trupu. Musíte sledovat, jak se Vám dobíjí phasery a torpéda, volit nejlepší palebné postavení nebo naopak pálit tak, abyste natropili co největší škody při současném vzájemném postavení lodí atd. Rozhodně si Výcvikový kurz nenechte ujít, s ním se Vám totiž bude bojovat a hlavně žít mnohem snáze.

Trochu Vás možná zamrzí, že ve hře nejsou standardně přítomny zvuky a hudba. Několik hudebních tracků se Star Trek motivy je však přiloženo ve formátu MIDI, takže Vám nic nebrání v tom si je přehrát ve Winampu. Přece jste nečekali, že bude mít Final War původní hudební doprovod?

Star Trek: Final War je naprogramována ve starém dobrém Pascalu. Jistě si vzpomenete třeba na BorgWar Toma Luthmena, který v něm byl rovněž naprogramován. WinBorgWar a chystaný WinBorgWar 2 jsou již vytvořeny ve Visual Basicu 6 a i již teď chystaný expansion pack k Final War bude naprogramovaný pouze pro platformu Windows. Abych byl konkrétní, měl by využívat schopností programového prostředí Delphi, což rozhodně nebude krok zpět.

K hraní Final War nepotřebujete žádný supervýkonný počítač, hra je navíc úplně zdarma a váží jenom několik stovek bajtů, takže si ji z Internetu mohou stáhnout i hráči, kteří brouzdají po modemu. Nemůžete samozřejmě čekat, že by konkurovala třeba Armadě, ale to je jasné - podmínky při tvorbě těchto dvou her jsou naprosto odlišné. Přesto se u Final War můžete pobavit stejně skvěle jako u Armady.

Marek Danko & Martin Kovář

Seznam všech článků týkajících se hry Star Trek: Final War najdete zde.