Free War logo

Četli jste recenzi hry Star Trek: Final War? Zahráli jste si tuto hru? Ano? Tak to tedy víte přesně, jak vypadá i jak se hraje nová hra Martina Šimka z Racoon Software, která nese název Free War. Tečka. Konec recenze.

Tak to ne! Takhle odfláknout to přece nemohu! Na prvním odstavci je hodně pravdy, ale spousta nových informací tam chybí. Takže začnu raději znovu od začátku.

Star Trek: Free War je reedicí původní hry Star Trek: Final War, kterou již téměř před rokem vydal Martin Šimek, známý též jako Unimatrix325. Myslím, že slovo reedice (aneb znovu-vydání) vám dostatečně napoví, o čem tato verze z velké části bude. Jelikož se ale nejedná pouze o změnu názvu, je třeba napsat recenzi, abyste se dozvěděli, cože si pro nás vlastně tentokrát Martin přichystal.

Asi nejpodstatnější změnou, kterou zaregistrujete velmi brzy, je absence přístupových hesel k jednotlivým lodím. Ve Final War jste se totiž museli systematicky pomocí vesmírných bitev propracovávat od slabších lodích až po ty nejsilnější. Celé to fungovalo tak, že jste museli nepřátelskou loď porazit, ale místo toho abyste ji zničili, bylo nutné ji zajmout pomocí vlečného paprsku. Bitevní loď Son'a si přidržuje cardassijský Hutet, aby ho náhodou neminulo torpédoTak jste potom mohli získat přístupový kód právě k této zajaté lodi, a pokud byla silnější než ta předchozí, mohli jste se směle pustit do ještě těžších soupeřů. Nic takového vás ale ve Free War nečeká. Ostatně, už z názvu hry jasně vyplývá, že přístup ke všem lodím ve hře je zcela volný.

To ale není tou jedinou změnou, co se lodí týče. Martin podle svých slov poupravil vlastnosti některých z lodí tak, aby odpovídaly skutečnosti, což ale nemohu posoudit, protože takový fanda do parametrů jednotlivých lodí zase nejsem. Od posledně se nám rozrostla i nabídka lodí, ze kterých si můžeme vybírat. Namátkou tu uvedu třeba Deltaplán a Achilles za Spojenou federaci planet, klingonský B'rel, borgský Assimilator a navíc přibylo i pár nových ras, jako jsou Son'a, Breenové a Maquisté - všichni si s sebou samozřejmě nezapomněli vzít svá plavidla. Lodě Son'a byly očividně přeneseny přímo z devátého Star Trek filmu Insurrection (Vzpoura) a tipl bych si, že pár dalších lodí je přebráno z jiných Star Trek her (federální Achilles z Dominion Wars, klingonský Fek'Lhr z Klingon Honor Guard). Možná se mýlím, ale na tom stejně nesejde, protože na tom není vůbec nic špatného. Právě naopak. Rozšířená nabídka lodí (z padesáti na sedmdesát dva, spočítal-li jsem to dobře) nám nabídne mnohem rozmanitější bitvy.

Borgové se sice snaží, ale kdo se směje naposled, ten je z tekutého prostoruDalší aspekty samotného boje ale vůbec za rozvětvenou nabídkou lodí nezaostávají. Existuje tu totiž pěkná řádka položek, které si můžete libovolně měnit. Třeba si můžete vybrat mód bitvy. Máte zájem o klasický souboj ve volném prostoru nebo se vám třeba zachtělo pronásledovat s borgskou Krychlí prchající Romulany? Žádný problém. Celkem si můžete vybrat z pěti módů bitvy a rozhodně se nebudete nudit. Určitě se také pousmějete nad volbou stupně obtížnosti. Stupňů je také pět a to: praporčík, poručík, kapitán, admirál a Unimatrix!! Volbou, která rovněž stojí za pozornost, je nabídka asistence jednoho nebo dvou wingmanů, kteří vám mohou (ač nehybní) asistovat v boji. Nemůžete jim sice udělovat žádné příkazy a, jak jsem již uvedl, se nemohou pohybovat, ale útočná mini-flotila tří federálních lodí má přeci jen větší šanci proti přilétající borgské Kouli.

Po skončení bitvy vás také určitě potěší, že hra už automaticky neodchází sama do Windows, ale poslušně vám nabídne, jestli se chcete vrátit do hlavního menu, zahrát si znovu předešlou bitvu nebo (pro nepoučitelné) odejít do Windows.

Tři federální lodě ve férovém souboji s prchajícími KlingonyJiž nedělitelnou součástí hry je Výcvikový kurz Akademie Hvězdné flotily, který si můžete pustit přímo z hlavního menu, a který vás na více než padesáti stránkách seznámí se základy boje a také vás obeznámí s trochou té nezbytné ale přesto zajímavé teorie.

Hudbu ani zvuky opět nečekejte. V novinářské verzi, kterou mám k dispozici nebyly tentokrát v nabídce ani žádné MIDI stopy, které bych si mohl přehrát na pozadí ve Winampu, ale je možné, že ve finální verzi se už prostor pro několik hudebních motivů ve formátu přehraj-si-sám najde.

Pokud jste se bavili u Final War a chcete si zalétat v nových lodích, tak vám určitě doporučuji, abyste si tuto hru, až bude k dispozici, určitě stáhli. Stejně jako Final War bude i Free War zcela zadarmo.

Martin Kovář,
Star Trek Games.CZ

Přidáno: 29.6.2002


Seznam všech článků týkajících se hry Star Trek: Free War najdete zde.