- První preview -

Česká verze   English version

Je tomu už velmi dávno, co firma Microprose vydala svoji tahovou strategii nazvanou Star Trek: The Next Generation Birth of the Federation. Hra byla hráči více než kladně přijata a i dnes najdete na internetu několik funkčních fan stránek věnujících se této hře. Někteří fanoušci zašli až tak daleko, že začali vytvářet vlastní modifikace této hry. K něčemu podobnému, avšak ve větším rozsahu, se odhodlalo i několik českých fandů Star Treku, kteří založili vývojářský tým WDK Games a začali pracovat na tahové strategii s názvem Star Trek: Evolution.

Pokud náhodou nevíte, o co v Birth of the Federation šlo, tak se vám to pokusím stručně a jasně vysvětlit. Vybrali jste si jednu z pěti ras (Federace, Cardassiané, Romulané, Klingoni a Ferengové) a vaším úkolem bylo ovládnout všemi možnými prostředky naši Galaxii. Vyvíjeli jste nové technologie, objevovali nové končiny neznámého vesmíru, bojovali, upláceli, vyjednávali – každý podle toho, co mu jde nejlépe. Hned na úvod je ale třeba říct, že Evolution není jen předělávkou původní Birth of the Federation do nového kabátku, ale jedná se o plnohodnotný herní projekt, který ideu první hry rozvíjí a který drastickým způsobem rozšíří vaše možnosti.

Všechny zájemce o tuto hru musím ale upozornit předem na fakt, že hra je teprve v počáteční fázi vývoje, takže se ještě mnoho z věcí, které se dozvíte na následujících řádcích, v budoucnu může změnit.

Jak již bylo řečeno, Evolution je tahovou strategií a já předpokládám, že i v době, kdy se to 3D strategiemi odehrávajícími se v reálném čase jenom hemží, nemusím tento pojem nijak zvlášť objasňovat. Ve zkratce to prostě znamená, že se neuklikáte k smrti při posílání svých jednotek, ale naopak že budete mít dostatek času vše si pořádně rozmyslet. Páteří hry by měl být silný příběh v kampani pro jednoho hráče, o kterém není prozatím známo vůbec nic, nicméně bez něj by to jaksi nebylo ono. Autoři rovněž ještě neoznámili, za které strany si kampaň vychutnáme, nicméně je rozumné předpokládat, že sestava z Birth of the Federation se příliš měnit nebude, protože velkých ras ve vesmíru Star Treku, které mají v seriálu rozvětvenou kulturu, zase tolik není. Nutno zde dodat, že tvůrci se hned na začátku shodli na tom, že nebudou do vesmíru Star Treku přidávat svoje vlastní výmysly, a smetli ze stolu možnosti všech generátorů názvů nových vynálezů a podobných nesmyslů, které by v zavedeném a nutno dodat že i po tolika letech existence Star Treku stále více méně přehledném a dobře organizovaném vesmíru nadělaly akorát tak paseku. Kromě kampaně si pak jeden hráč bude moct vyzkoušet své umění i v náhodně generovaných misích á la skirmish. Evolution bude rovněž podporovat hru více hráčů, ve které nabídne možnost Hot Seat (více hráčů před jedním monitorem) a samozřejmě hru po lokální i celosvětové síti. To vše pro zatím neupřesněný počet hráčů. Všechny ty, kteří si rádi vytváří vlastní scénáře, mise i prostředí, jistě potěší fakt, že autoři kladou již od samého začátku velký důraz právě na modifikovatelnost prakticky celého prostředí. Budete si moct měnit téměř vše, co ve hře uvidíte, včetně třeba grafického rozhraní, které je tzv. skinovatelné.

Když už jsme se dostali ke grafickému rozhraní, tak to se dělí na několik částí. Na skrolovatelné galaktické mapě se v jednotlivých čtverečcích nacházejí sektory. Kliknutím na čtvereček zobrazíte informace týkající se daného sektoru, přičemž už i čtverečky zobrazují informace o planetách a lodích, které se v daném sektoru nacházejí. Druhou mapou je mapa sektoru, která ovšem zobrazuje okolní vesmír již mnohem detailněji a třeba planety a slunce zabírají více čtverečků. Autoři v současné době zvažují zakomponování ještě třetí, speciální mapy, na které by se odehrávaly výlučně bitvy.

Ve hře budete moci provádět všechny akce, které byste od rozsáhlé a detailní tahové strategie očekávali. Základem zdárného pokroku bude pochopitelně vlastní výzkum, který budete moci volitelně doplňovat špionáží, krádežemi, obchodními transakcemi i dalšími postupy. Pokud se budete chtít ponořit do detailního micromanagementu planet a určovat tak, co se na které z nich bude těžit a vyrábět, s kým bude daná planeta obchodovat a desítky dalších všemožných nastavení, budete se moci zcela jistě dosyta vyřádit. Jelikož však ne každý holduje takovémuto piplání se se vším, půjde valné množství nejrůznějších operací nechat na umělé inteligenci počítače. Vy se tak budete moct soustředit třeba na boj. Ačkoliv ten často nepřináší požadovaný efekt, neobejde se bez něj bohužel žádná expanze. Svoje lodě si budete moct vybavovat podle svého uvážení a sestavovat je doslova kousek po kousíčku. Detaily nejsou ještě zveřejněny, nicméně to bude fungovat zhruba tak, že vyrobíte loď dané třídy, řekněme Galaxy, a tu si pak dovybavíte podle sebe. Chcete mít Galaxy po zuby ozbrojenou, nebo čistě vědecky zaměřenou? Nebo snad potřebujete rychle evakuovat spoustu kolonistů před hrozící katastrofou? Žádný problém – k tomu tu je evakuační Galaxy, jen vyházejte přebytečné zbraňové systémy a hned máte místa dost. Kromě soubojů v hlubokém vesmíru však bude zajisté docházet k bitvám i v blízkosti planet a dalších nebeských objektů. Na takových místech se pak setkáte s orbitálními zbraňovými platformami i další planetární obranou, která bude vašim invazním jednotkám znepříjemňovat dobývání cizích světů.

Hra bude provedena v klasické 2D grafice, která tahovým strategiím nejlépe svědčí. Dočkáme se ale i 3D animací, které budou doprovázet informace o novém vynálezu přesně tak, jak jsme zvyklí třeba ze série Civilization. Na hudbě a zvukových efektech se prozatím nepracuje, nicméně se nepochybně dočkáme nám známých zvuků ze seriálů a filmů.

Autoři zatím nestanovili žádné datum vydání a musíme jim na to dopřát dostatek času, protože hru vyvíjí pouze ve svém volném čase, kterého není nikdy dost. Celá hra je zamýšlena jako freeware, tedy bude zdarma ke stažení na internetu, případně za minimální poplatek k vypálení na některém herním serveru. K dispozici by totiž údajně mělo být několik verzí hry odstupňovaných podle toho, co daná verze nabídne. Máte pomalé připojení k internetu? Tak si prostě nestáhnete plnou, několik desítek nebo set megabytů velkou verzi, ale spokojíte se s menší, která nebude obsahovat úvodní intro a 3D animace, a hned se vám bude lépe stahovat. Nebo si necháte tu největší verzi vypálit na CD a budete si užívat všech grafických vymožeností, která vám hra nabídne.

Hra je vyvíjena primárně v anglickém jazyce, nicméně vyjde samozřejmě i v češtině. Díky oné výše zmíněné modifikovatelnosti však nebude dobrovolníkům nic bránit v tom, aby si hru přeložili i do své mateřštiny.

Užitečné odkazy:
WDK Games: http://bigas.gameplanet.cz/wdk/
Datum vydání: ZRUŠENO

Martin Kovář,
Star Trek Games.CZ
Přidáno: 26.7.2002

Seznam všech článků týkajících se hry Star Trek: Evolution najdete zde.