Summary Preview

Česká verze   English version

V roce 2000 se dostala na pulty obchodů 3D akční hra Star Trek: Voyager Elite Force, která znamenala premiéru (u které zatím zůstalo) pro posádku hvězdné lodi USS Voyager. Co je pro nás momentálně ale důležitější, je fakt, že tato hra představila elitní výsadkový tým Hvězdné flotily pojmenovaný přiléhavě Hazard Team. Pokračování, které se objeví pod zkráceným názvem Star Trek: Elite Force 2, pro nás již nějakou dobu připravuje vývojářský tým Ritual Entertainment, který za sebou má již celou řadu úspěšných titulů, ze kterých je třeba jmenovat minimálně Heavy Metal FAKK2 a SiN. Tohle pro vás samozřejmě není žádná novinka, a ani následující řádky by vás neměly ničím novým a nečekaným šokovat. Pouze se pokusím uvést tu všechna dosud známá fakta o tomto pokračování.

Příběh Elite Force 2 začíná tam, kde skončilo seriálové putování posádky hvězdné lodi Voyager. Sami si jistě pamatujete napínavé finále, ve kterém kapitánka Janewayová s admirálkou Janewayovou poráží Borgy a skrz jejich transwarp tunel se Voyager dostává zpátky domů do kvadrantu Alfa. Pomineme-li nevyřešitelnou otázku „Když se Voyager dostal domů dřív a nikomu z posádky se nic nestalo, a tudíž se Janewayová nevrátila zpět v čase, aby pomohla Voyageru dostat se dřív domů, tak jak se mohl dostat dřív domů?“, zbývá vyřešit otázku toho, jak se Voyager zachoval při souboji s pronásledující borgskou Koulí. V seriálu jsme viděli jenom velké BUM, ze kterého vyletěl Voyager a konec. Právě v tomto poněkud temném místě začíná náš příběh. Voyager je uvězněn uvnitř Koule a jeho jedinou nadějí je podruhé a naposledy Hazard Team, který vede náš starý známý poručík Alexander Munro. Jeho fešný protějšek v podobě Alexandrie Munro druhý díl již bohužel neosvěží. Po vyřešení zapeklité borgské situace se posádka Voyageru po příslušném povýšení rozprchne za novými úkoly. Tím Munroovým je místo učitele na Akademii Hvězdné flotily. Právě tam padne do oka nikomu menšímu než kapitánu Jean-Lucu Picardovi (opět v podání Patricka Stewarta), který Munroovi i celé jeho skupině zařídí přesun na vlajkovou loď Spojené federace planet USS Enterprise-E. Co čert nechtěl, zachytí Enterprise chvíli poté nouzové volání jiné federální lodi, která byla napadena neznámými cizinci. Podle mezihvězdného práva se tak Enterprise vydává na misi, jejímž cílem je odhalit viníky tohoto útoku a jejich důvody. Podle slov autorů by nový příběh měl být rozmanitější a rozsáhlejší než v prvním díle. Společnými silami ho vytvořili Ritual a Activision a dialogy společně s pilováním příběhu má na starosti Daniel Greenberg, který napsal několik startrekových románů a má také zkušenosti s počítačovými hrami, protože přispěl k tvorbě titulů jako Star Trek: Starfleet Academy a Vampire: The Masquerade – Redemption. Potěšit by vás také mohlo, že určitá vaše rozhodnutí ovlivní to, jak hra ve finále dopadne.

Nejprve si proberme staronový Hazard Team. Jak jsem již uvedl, pořád mu velí Alexander Munro, který si s sebou do nového dobrodružství přivedl Telsiu Murphy (infiltrace/ostřelovač) – měli bychom se dočkat i pokračování náznaku jejich možného vztahu v jedné z mezilevelových animací v prvním díle – dále se pak opět objeví Austin Chang (demolice), Bolian Chell (technik) a lékařská laborantka Juliet Jurot. Tým pak nadobro opustili Les Foster (po drobné kolizi s Borgy v prvním dobrodružství) a Kendrick (Rick) Biessman (po drobné kolizi s kulkou). Tyto staré známé doplní trojice nových tváří. Biessmana nahradí Klingon Korban, kterého Munro potkal při své učitelské stáži, a který se bude starat o těžké zbraně. V nových misích se rozhodně neztratí špionážní Gonzales, a aby se tým vůbec k nějaké akci dostal, bude muset častokrát využívat služeb blonďaté Sydney – čerstvě odpromovaného pilota z Akademie Hvězdné flotily. Jestli se i v Elite Force 2 objeví tým Beta není jasné, nikde o tom však nepadla ani zmínka, a když si tak proberete, kolikrát jste viděli dělat členy Beta týmu něco jiného než hrát karty, tak si i pomyslíte, že se bez nich docela dobře obejdete i tentokrát. Autoři kladou důraz na odlišné osobnosti jednotlivých členů elitního týmu a také na vzájemné vztahy mezi nimi. Postavy se tak budou v průběhu hry v závislosti na nových okolnostech vyvíjet a opět nebude chybět volitelná možnost interakce s posádkou lodi v krátkých sekvencích mezi jednotlivými akčními výsadky. Větší důraz je také kladen na skutečnou spolupráci se členy týmu při výsadcích. Všechny postavy by měly být promakanější díky většímu počtu polygonů i texturám o vyšším rozlišení. Nic tak charakterům nezabrání, aby se různě šklebily a vůbec hojně používaly všelijaké grimasy.

Jádrem hry jsou samozřejmě výsadkové mise Hazard Teamu, takže se pojďme podívat na ně. Příběh hry nás zavede do dvanácti různých prostředí – od interiérů po rozlehlé exteriéry. Přitom každá z misí se dělí až na sedm podlevelů. Jak ze samotného příběhu hry vyplývá, začneme svoji akční pouť opět mezi Borgy (i když v prvním díle byli ze začátku pouze simulovaní). Hra šlape pod enginem Quake 3: Team Arena, který je ještě navíc vylepšen vlastními nástroji Ritualu, tzv. UberTools. Hned na první pohled si tak všimnete promakanějšího prostředí i větších detailů - Borgové pracují v patrech pod i nad vámi a celá Koule kolem vás žije svým „normálním“ životem. Cestou na vás čekají známá borgská silová pole i více či méně početné skupinky naštvaných vojáků. Novým prvkem v pokračování jsou závěreční bossové. Tím prvním je obří borgský voják, kterého musíte vyřídit, abyste se mohli vrátit zpátky na Voyager. Souboje se závěrečnými bossy se odehrávají ve speciálních izolovaných arénách podobně jako na konci první hry při souboji s Vorsothem. O dalších prostředích již jen stručněji. Navštívíme Akademii Hvězdné flotily, několik vesmírných lodí a zařízení a cizí planety. Nevyhneme se neúrodné poušti, bažinatému prostředí, jeskyním, cizím městům, romulanské stanici na vzdálené ledové planetě i děsivé pekelné říši. Rovněž si zabojujeme v nulové gravitaci na trupu lodi. Rozhodně se bude na co těšit, protože mezi návrháře levelů pro Elite Force 2 patří také Levelord a Benson Russell (člověk, který vytvořil misi Omaha Beach v Medal of Honor: Allied Assault).

Co by to bylo za 3D akční hru, kdyby v ní nebyly zbraně, že? Elite Force 2 nám jich nabízí hned dvanáct, mezi kterými najdeme staré známé, které byly vylepšeny po vizuální stránce, i zbraně zcela nové. Všechny pak mají primární i sekundární palebný mód a my si je pěkně postupně probereme. Do základu se vždy dává nějaká menší zbraň. Tou je standardní federální ruční phaser – dobíjitelná zbraň, jejíž primární mód střílí slabší phaserový paprsek, který ovšem tolik nezatíží baterii, na rozdíl od sekundárního módu, který je sice účinnější, ale zároveň i mnohem energeticky náročnější. Po phaseru následuje již také známá federální kompresní puška se sekundární funkcí zoom. Další na řadě je speciální anti-borgovská zbraň I-Mod (aneb Infinity Modulator), kterou Sedmá z devíti navrhla a sestrojila proti svým dřívějším kolegům tak, aby neustále měnila frekvenci svých střel a Borgové se jí tak nemohli přizpůsobit. Primární mód je opět slabší ale úspornější a silnější sekundární mód spotřebuje více energie. Mezi nové zbraně patří federální útočná puška, což je v podstatě phaserová puška s vysokou kadencí, sekundárně vybavená odpalovačem plazmových granátů. Své využití zcela jistě najde i multifunkční granátomet, ze kterého můžete vystřelovat různé druhy nábojů – každý s jinými vlastnostmi (například tříštivý granát). Pro milovníky silných zbraní je jako dělaný příruční raketomet odpalující menší verze lodních fotonových torpéd. Možné také je, že z raketometu půjde vystřelovat řiditelné rakety. Prostě vystřelíte raketu a myší ji pak směřujete tak dlouho, dokud někoho nebo něco netrefíte. Nové zbraně dále zastupuje attrexianská puška, která ve svém primárním módu vystřeluje elektrický výboj a jako sekundární útok vypustí oblak plynu, který sice sám o sobě nepatří k nejničivějším, ovšem díky zajímavé kombo funkci můžete do tohoto plynového oblaku vystřelit elektrický výboj, který přivodí pro nepřátele devastující účinek. Jelikož se do hry přimíchají v nemalé míře i Romulané, patří následující dvě zbraně právě do jejich arzenálu. První je standardní romulanský disruptor, který jistě není třeba nijak zvlášť představovat. Druhou pak je experimentální romulanská puška, která vystřeluje radioaktivní látku. Ta nezpůsobuje zranění okamžitě, ale průběžně. Přilepí se na povrchy i postavy, které postupem času ničí, a kromě toho ovlivní radiací i další nepřátele v přílišné blízkosti prvotního cíle. Když tedy takto "ozáříte" zeď a pak kolem ní projde monstrum, nakazí se a navíc může přenést radiaci i na další nepřátele. Jelikož se Elite Force 2 odehrává až po novém filmu Star Trek: Nemesis, který se jak známo točí kolem Romulanů, a podle informací se některé zbraně ze hry objeví poprvé právě v tomto filmu, dalo by se usoudit, že tato experimentální puška je jednou z nich. Z prvního dílu se zřejmě zachová i skutečně dynamický tetryonový pulzní disruptor zabavený Hirogenům. Mezi dvě zbraně do vřav patří klingonský bat’leth a mystická energetická tyč, u které opět můžete kombinovat primární a sekundární palebný mód. Sekundárním tlačítkem vyšlete šokovou vlnu, která uvrhne vše, na co narazí, do stáze a pak můžete použít primární útok, kterým dočasně neškodné nepřátele zabijete.

Když máte zbraně, tým, který je použije, a prostředí, kde se budete pohybovat, potřebujete ještě nějaké nepřátele. Díky přesunu do mateřského kvadrantu Alfa se opět setkáme se starými známými. Kromě již několikrát zmíněných Borgů na nás čekají Andoriáni, Klingoni, Romulané, Vulkánci a dvě nové rasy z okraje Galaxie, z nichž jedna se jmenuje Attrexiané a druhá je popisována jako děsivá rasa monster. Jak jinak byste asi popsali krvežíznivá ještěrkovitá stvoření s dlouhými ocasy a ostrými čepelemi místo rukou, že? Setkáme se s nimi nejen na attrexianské planetě, kde bude naším úkolem zastavit jejich invazi, jejímž cílem je kompletní devastace planety.

Už v datadisku Expansion Pack k původnímu Elite Force se objevil trikordér, jehož funkčnost byla ale silně omezena. V druhém díle bude hrát již mnohem větší roli. Nebude sloužit pouze ke skenování okolí, ale budeme ho moct používat také k vypínání silových polí, nabourávání se do konzolí a obsluze počítačových systémů. Trikordér také zobrazuje mapu, ukazuje škodlivé prostředí a pozice jinak těžko zjistitelných nepřátel. Rovněž nám pomůže odhalit tajné oblasti, do kterých se pak můžeme dostat buď tak, že prostřílíme zeď nebo na vhodné místo umístíme výbušninu. Trikordér je rovněž propojen s malým LED displejem, který mají členové Hazard Teamu před jedním okem, a který může zobrazit několik užitečných vizuálních módů, jako je mód nočního vidění a strukturální integrity – můžeme tak zkoumat zamykací mechanismus dveří nebo skenovat warp jádro při hledání prasklin. Další funkcí trikordéru je "torpédový útočný mód", díky kterému můžete v určitém okamžiku přivolávat torpédový útok z lodi oblétající po orbitě planety, na které jste právě na výsadku.

Nejen hrou pro jednoho hráče je však člověk živ, takže se opět můžeme těšit na populární klání ve hrách pro více hráčů. Do druhého dílu se procpala většina multiplayerových módů z prvního dílu (a především pak z datadisku), takže na výběr bude klasický deatmatch či capture the flag. Kromě toho přibude samozřejmě i několik nových módů. Mírnou modifikací datadiskového módu založeného na jednotlivých třídách je hra založená na zvláštních vlastnostech postav. Speciální mód pak čeká i klingonský bat’leth a já si myslím, že všichni si dokážeme představit, jak to bude vypadat. Mezi další možné hry patří multiplayerové klání, ve kterém jeden tým musí zabránit protržení warp jádra a druhý tým se mu to snaží překazit (sebevrazi). Velmi zajímavý bude také mód nesoucí název „Ochránit admirála“ – tady snad není třeba nic dodávat. Dočkáme se i levelu odehrávajícího se na palubě hvězdné lodi Enterprise-E a údajně bychom si měli zahrát i ve strojovně Enterprise asimilované Borgy. V některých módech budou přidělovány body hráčům za zabití nepřátel pomocí systému, který vybalancovává různé zbraně. Za zabití protihráče bat’lethem tak získáte víc bodů, než kdybyste použili nějakou ze zbraní „hromadného ničení“.

A závěrem již jen několik vět, které se nevešly nikam jinam. Ve hře bychom se měli kromě zmíněného Patricka Stewarta setkat i s několika dalšími herci jak ze seriálu Star Trek: Voyager, tak i ze Star Trek: Nové generace. Bližší informace však dosud zveřejněny nebyly. Pokud si potrpíte na detaily, určitě vás uklidní, že prostory Enterprise-E jsou vytvářeny podle původních nákresů Paramountu, takže vše bude na svém místě. Zvukový mistr Zak Belica má k dispozici kompletní trekový archív zvuků, takže se můžeme těšit na realistické pípání konzolí i ostatní zvuky tolik známé ze seriálů a filmů. Jednou z věcí, které byly prvnímu dílu vytýkány, byla jeho délka, resp. krátkost. Jelikož se na tomto shodli snad úplně všichni, předpokládají autoři, že druhý díl bude 1,5x až 2x delší než ten první. Co se data vydání týče, tak zatím nepadlo žádné závěrečné slovo, ale vydání plné verze se stále chystá na první kvartál roku 2003. Hratelná demoverze se může objevit buď před ale i až po vydání kompletní hry. Doufejme, že nebudeme muset čekat příliš dlouho a že se dočkáme napínavé 3D akce prvotřídní po všech stránkách.

Nové informace z 18. října 2002:
- Tuvok (namluvený Timem Russem) bude dočasně převelen na Enterprise-E, kde bude opět dohlížet na práci Hazard Teamu
- Picard bude hrát aktivnější roli než Janewayová v první hře
- k dispozici budeme mít nový phaser, trikordér a romulanský disruptor, které se objeví poprvé v Nemesis
- jeden level se odehrává na umírající federální lodi (zřejmě ta, jejíž nouzové volání zachytí Enterprise na začátku hry)
- děsivá rasa monster (geneticky a biologicky upravených nestvůr) se nazývá Exomorphové a ve finále zjistíme, kdo tyto příšery vytváří a proč
- mezi další nepřátele patří Nausikánci i lidé
- celkem vybojujeme sedm soubojů se závěrečnými bossy
- závěrečný borgský boss vznikl asimilací rasy obřích válečníků
- upřesňující informace k multiplayerovému módu "Protržení warp jádra" praví, že každý tým má svoje warp jádro a jeho cílem je a) zničit warp jádro druhého týmu a b) zabránit protržení vlastního warp jádra
- asimilační multiplayerový mód z Expansion Packu k prvnímu Elite Force v druhém díle nebude
- je pravděpodobné, že maximální počet hráčů v multiplayeru bude stanoven na 32 kvůli velikosti a složitosti prostředí
- můj pocit, že se ve skutečnosti setkáme se třemi novými rasami, se zřejmě naplnil, protože kromě Exomorphů (děsivá rasa monster) se setkáme ještě s Attrexiany a Idrylly - obě rasy žijí v Romulanské neutrální zóně a již celá staletí spolu bojují. Detaily o obou rasách následují:

Attrexiané:
Attrexiané jsou divokou a nepříliš kultivovanou rasou žijící ve velmi industriální společnosti. Jsou mezihvězdnou rasou, mají znalost warp pohonu a vlastní moderní (i když ne příliš pokročilou) zbrojní techniku. Většinu své technologie získali koupí od jiných ras spíše než vlastním vývojem. Attrexiané nepůsobí příliš inteligentně a jejich zjev by se nechal popsat jako zanedbaný, ale díky obchodům s ostatními rasami a těžbě přírodních zdrojů na svých světech prosperují. Jejich říše zabírá oblast vesmíru, která se dotýká obou stran Neutrální zóny mezi Federací a Romulany. Jejich obydlí jsou velmi průmyslová, postavená spíše účelově než kvůli reprezentaci, s pocitem spartánství a splácání pár věcí dohromady, který naznačuje, že důležitější bylo být s prací rychle hotovi než se snažit o architektonickou krásu.

Idryllové:
Idryllové jsou rasou, která žije rozeseta mezi světy ovládanými Attrexiany. Jsou pravým opakem Attrexianů - jsou kulturnější, vzdělanější a vypadají mnohem přitažlivěji. Je na nich až něco tajemně vznešeného. Jsou vzdělaní, zajímají se o umění a mají silně zakořeněné kulturní cítění. Na Idrylly však přišly zlé časy a většinou jim vládnou Attrexiané. Žijí na světech, které jsou pomalu zabírány Attrexiany, a už skoro rezignovali s tím, že se z nich stanou dělníci v attrexianské ekonomické mašinérii. Mezi Idrylly se vypráví příběhy o tom, že kdysi vládli obrovskému a mocnému impériu, které se rozpadlo v prach. Attrexiané se však domnívají, že to je pouhou fantazií rasy, která chce věřit tomu, že je schopna dosáhnout větších skutků, než které dosud předvedla.

Nové informace z 1. března 2003:
- postavu Chella bude namlouvat jiný dabér, protože ten původní je momentálně mimo Spojené státy
- svoje hlasy pro hru rovněž zapůjčí Jeffrey Combs (známý především svojí postavou Weyouna) a Dwight Schultz (poručík Reginald Barclay)
- Munro bude ve hře řešit i osobní otázky - usilovat o Telsiu Murphy, nebo se zaplést s mladou vědeckou důstojnicí Cleou, mezi jejíž oblíbené oblečení patří bikiny?
- trikordér má celkem šest různých módů
- editační nástroje měly být původně přibaleny na CD rovnou u hry, protože ale Elite Force 2 zabírá obě CD do posledního bytu, budou tyto nástroje zpřístupněny na internetu záhy po vypuštění hry do obchodů
- jeden multiplayerový level se odehrává v modelu Enterprise, který má Picard na stole v pracovně, čas od času je dokonce možné zahlédnout jeho obrovskou hlavu

Kompletní seznam zbraní v Elite Force 2:
• phaser typu dva
• phaserová kompresní puška typu tři
• I-MOD (Infinity Modulator)
• vylepšená kompresní puška
• federální útočná puška
• federální granátomet
• federální Quantum Burst (raketomet)
• ostřelovací puška
• romulanský disruptor
• experimentální romulanský radiační disruptor
• Tetryon Gatling Gun
• klingonský bat'leth
• attrexianský Arc Launcher
• Mystical Staff

Užitečné odkazy:
Ritual Entertainment: www.ritual.com
Activision: www.activision.com

Martin Kovář,
Star Trek Games.CZ
Přidáno: 27.9.2002

Seznam všech článků týkajících se hry Star Trek: Elite Force 2 najdete zde.