Stejně jako má PC verze point’n’click adventury Star Trek: 25th Anniversary svého staršího bratříčka, má pravzor i jiná point’n’click adventura pro PC, Star Trek: The Next Generation – A Final Unity. Přesněji řečeno, vzorem A Final Unity je dvojice sobě si navzájem silně podobných akčních adventur Star Trek: The Next Generation – Future’s Past pro konzoli Super Nintendo Entertainment System a Star Trek: The Next Generation – Echoes from the Past pro konzoli Sega Genesis/Mega Drive, na kteroužto se v této recenzi zaměříme. A když už jsme si v prvním odstavci vyjmenovali hned několik her, přidáme k nim ještě jednu. Znalci totiž v Echoes from the Past najdou i zárodek akční adventury Star Trek: Generations pro PC. Ale teď už dost řečí a pojďme se věnovat hlavnímu chodu.

Přebal Echoes from the PastNa palubu hvězdné lodi Enterprise vstupujeme ve chvíli, kdy se posádka v čele s kapitánem Picardem musí chtě nechtě předčasně vrátit z dovolené, protože Romulané hrozí, že v rámci údajného pátrání po ztraceném výzkumném týmu překročí hranice Federace. Dost na tom, že už teď se v Neutrální zóně rojí jako včely nad stánkem s cukrovou vatou. Během ostražitého hlídkování zachytí Enterprise nouzové volání archeoložky T’Laris z ruin na planetě Codis Nu VI, která na oběžné dráze zjistila přítomnost romulanské lodě. Jak se zdá, Romulané nakonec přece jenom splnili svoji hrozbu. Reakcí na toto volání se pozvolna stanete nedílnou součástí galaktického honu za IFD. Ano, je to právě všemocné zařízení IFD, které spojuje výše zmíněnou trojici dobrodružných her.

Jak lze očekávat, dělí se Echoes from the Past na dvě základní části – na běžné činnosti na palubě Enterprise a výsadkové mise. Na můstku najdete pochopitelně několik základních stanic a dalších míst, bez kterých byste se neobešli – komunikaci, kormidlo, senzory, hlavní počítač, taktickou konzoli, konzoli strojovny, turbovýtah vedoucí do transportní místnosti a kapitánovu pracovnu. V podstatě každý z těchto prvků během svého dobrodružství v menší či větší míře využijete ve snaze o zdárné splnění přidělených nebo ze situace vyplynuvších úkolů. Každé aktivní místo slouží samozřejmě tomu účelu, který byste od něho čekali. Konzoli komunikace využijete při rozhovorech s „těmi venku“, ať už to jsou kapitáni všelijakých vesmírných lodí, admirálové Hvězdné flotily nebo představitelé planet. Pomocí konzole kormidla se můžete libovolně prohánět po blízkém i dalekém okolí, které v tomto případě tvoří osm hvězdných systémů obsahujících několik desítek planet a ještě mnohem víc měsíců. Z údajů senzorů se dozvíte bližší informace o objektech na hlavní obrazovce a v hlavním počítači najdete nepřeberné množství informací o všem možném, co vás jenom napadne. Taktickou konzoli využijete při bojích s nepřáteli a poškození, které přitom utrpíte, budete moci odčinit skrze konzoli strojovny. Turbovýtahem se jinam než do transportní místnosti nedostanete a v kapitánově pracovně najdete pokaždé užitečnou radu nebo aktuální kapitánův deník.

U některých z těchto aktivních míst se ještě na chvíli zastavíme a podíváme se na ně podrobněji. Rozhovory v Echoes from the Past jsou neinteraktivní, takže při nich vlastní vinou nemůžete nic zkazit, a pokud váš rozhovor s ferengským obchodníkem skončí divokou přestřelkou, na vině bude jedině on. Při vytyčování kurzu můžete určit, jakou warp rychlostí Enterprise ke svému cíli zamíří, přičemž počítač vás předem upozorní, pokud překročíte bezpečnou cestovní rychlost nebo naopak bude hrozit, že vám cesta potrvá příliš dlouho. Záznamů v hlavním počítači je skutečně více než dost a slouží hlavně k rozšíření vašeho povědomí o některých vědních disciplínách, kulturách, hvězdných plavidlech a Enterprise. Vesmírná bitvaBojování patří stejně jako ve většině startrekových adventur k nepříliš atraktivním prvkům. Naštěstí se mu lze po celou dobu hraní úspěšně vyhýbat, s jedinou čestnou – a o to náročnější – výjimkou, kterou představuje napínavý souboj se zástupem automatických dronů a robotů nad měsícem Verenitor Beta IIIA. Ještě štěstí, že v jednom okamžiku proti vám mohou stát pouze dva nepřátelé, protože jinak byste se obrátili v prach dřív, než byste stačili skrze zuby procedit nějakou vhodnou klingonskou kletbu. Během boje si klasicky musíte dávat pozor na hladinu energie v jednotlivých segmentech štítu chránícího Enterprise a podle toho manévrovat s lodí vůči nepřátelům, proti kterým bojujete standardně s pomocí fotonových torpéd a phaserových paprsků. Bitva probíhá v docela slušném tempu, a když narazíte na hbitého nepřítele, nebudete mít čas ani vydechnout. Pro přežití v bitvách je kromě bleskových reakcí a správného úsudku zapotřebí i vhodného přidělení opravářských týmů k jednotlivým částem lodi, což se děje prostřednictvím konzole strojovny. Čím větší počet opravářů k tomu kterému systému přidělíte, tím rychleji bude opraven a opět k dispozici. V zásobě máte standardně 275 fotonových torpéd, které není v žáru bitvy nijak těžké vystřílet, a v takovém případě budete muset následně zamířit k nejbližší hvězdné základně, kde vám nejen doplní torpéda, ale také kompletně uzdraví celou posádku. No a poté, co sjedete turbovýtahem k transportní místnosti, můžete sestavit až čtyřčlenný tým a vyrazit na výsadkovou misi. Vybírat můžete celkem z devatenácti odvážlivců, mezi nimiž pochopitelně nechybí všechny postavy známé z televizního seriálu, které doplňuje skvadra méně zkušených členů posádky. Každá z postav má čtyři základní ukazatele (technickou a taktickou vyspělost, zdraví a sílu), které však mají s výjimkou aktuální úrovně zdraví čistě informativní charakter a platí, že výkonnost každého člena výsadkového týmu ovlivňujete vy sami.

Data na neznámé lodiJakmile jste se složením výsadku spokojeni, vydáte rozkaz operátorovi konzole a ten vás přenese z lodi na místo určení. Pokud jsme při hraní konzolové verze 25th Anniversary měli pocit, že některé mapy jsou docela velké, pak u Echoes from the Past lze v některých případech mluvit přímo o obřích rozměrech. Jak už to tak bývá, prostředí, do kterých zavítáte, se mění s každou misí a najdete mezi nimi opuštěnou loď, která je už tisíce let na cestě z kvadrantu Gamma, archeologické vykopávky, obchodní stanici i s kapelou, chrám ztracený v lávovém poli, na kámen zmrzlý měsíc, rozlehlý důl rozkládající se na čtyřech patrech, zelený měsíc plný života i neznámou stavbu našlapanou logickými hádankami až po střechu. Pokud se rozhodnete zahrát si Echoes from the Past, určitě vás potěší, že se nám po téměř třech měsících podařilo kompletně celou hru zmapovat, takže nebudete muset bloudit potmě po opuštěné lodi ani se nechat zaživa požírat v úzkých štolách. Jak je u těchto her běžné, sledujete dění během výsadků z mírného nadhledu, který těmto hrám tolik slušel.

Každý člen výsadkového týmu má jenom jedno zdraví, které nelze v průběhu výsadkové mise látat pomocí lékárniček ani hyposprejů, a tak si obzvláště v rozlehlejších a nebezpečnějších misích budete muset dávat zvýšený pozor na nepřátele a nejednou budete muset využít k plnění jednotlivých úkolů i vícero členů výsadku, protože když se úroveň zdraví kteréhokoliv člena týmu sníží na nulu, je celá mise zrušena, všichni se vrací na Enteprise a vy budete muset zkusit misi znovu od začátku a lépe. Ve většině případů je každý člen týmu vybaven standardním phaserem, kterým se nejen zbavuje nepřátel, ale občas může rozbít naprasklou zeď nebo zamrzlou díru ve stěně, odstranit půdní sesuv a podobně. Někteří členové posádky jsou navíc vybaveni i trikordérem, který však nemusíte vůbec používat a který slouží pouze k lepší orientaci v tom, co jste právě Zachytili jsme nouzové volánísebrali za předmět nebo ve které části neznámé lodi se nacházíte. V průběhu hraní vám projde inventářem několik desítek předmětů, ale nemusíte se ničeho bát. Naprostou většinu tohoto impozantního množství tvoří pellentium a ravarium – nerosty, které musíte v zájmu nalezení IFD posbírat v podzemním dole. V ostatních případech je více méně na první pohled poznat, kde by se takový předmět dal použít, a pokud dáváte dobrý pozor na to, co se po vás chce, hra odsýpá plynule a bez zádrhelů. K nepřátelům se řadí dva nebezpečné druhy strážních robotů, několik exemplářů yettiho, agresivní vegetace, čtyřnohé potvory, které se vám rády vyhrabou ze země přímo pod nohama, nebo romulanští vojáci. Pozor si však musíte dávat i na další úskalí každého dobrodruha – propadávající se lekníny na jezeře, zející díry v podlahách, valící se kameny či vysokou rychlostí se řítící důlní vozíky. Hra prověří vaše schopnosti po všech stránkách – ať už jde o bleskurychlé reakce při eliminaci nepřátel nebo bystrý úsudek při řešení nemála hádanek.

Na kompletní namluvení bylo v první polovině devadesátých let u konzolových her ještě příliš brzo, a proto ani v případě Echoes from the Past nemůžete čekat, že uslyšíte některého ze známých herců. Na hudbě je však znát, že hra byla určena pro šestnáctibitové konzole, a tak se můžete těšit na několik chytlavých jednoduchých melodií, které vás poženou kupředu. Po grafické stránce je hra na svou dobu určitě na výši. Postavy při výsadkových misích jsou roztomile animované a portréty postav zobrazované během rozhovorů jsou až k sežrání.

Nevím, čím to je, ale hry věnované sérii Nová generace mají svoje nepopiratelné a velmi silné kouzlo. Echoes from the Past není žádnou výjimkou a jelikož si ji dnes můžete pomocí emulátoru zahrát i na svém počítači, nevidím důvod, proč byste tak neměli učinit.

Martin Kovář,
Star Trek Games.CZ
Přidáno: 4.5.2008

Seznam všech článků týkajících se hry Star Trek: The Next Generation - Echoes from the Past najdete zde.