Rozhovor s Brianem Baglowem z Digital Bridges

GameSpy: Mohl byste nám říct něco málo o Digital Bridges?

Brian Baglow: Digital Bridges je jednou z prvních společností na světě působících v bezdrátovém zábavním průmyslu. V zásadě to znamená, že vyvíjíme, vydáváme a distribuujeme hry pro mobilní telefony. Jsme jako jedna z velkých herních společností, ale s výhradním zaměřením na bezdrátové systémy.

Není to ale tak snadné, jak to vypadá. Na rozdíl od trhu s konzolemi, kde existuje pouze jeden druh PlayStationu, je trh s mobilními telefony o trochu komplikovanější. Existuje více než sto různých modelů mobilních telefonů. Všechny mají odlišnou velikost obrazovky, různé rozložení tlačítek, různé prohlížeče a tak dále. Jakož i (ano, a to je horší) na světě existuje několik různých protokolů a standardů pro mobilní komunikaci. V Evropě máme docela štěstí, protože tu je pouze jeden standard - GSM. To znamená, že v Evropě mohou Vaše telefonní hovory, zprávy a tak dále cestovat ze sítě do sítě a ze země do země téměř bez nejmenších potíží. USA a Asie mají pár odlišných standardů - CDMA a TDMA (vysvětlil bych všechny tyto zkratky, ale nudilo by Vás to, věřte mi) - a každý z nich má několik stovek miliónů uživatelů. Takže jestliže chcete oslovit široké publikum po celém světě, musíte podporovat vše z toho, co jsme zmínil výše.

Vyvíjet hry pro takto široký a rozmanitý trh je, a nebudu si brát servítky, pěkný humus. Takže Digital Bridges vytvořila systém nazvaný UNITY, který se postará o VŠECHNY ty různé telefony, sítě a dokonce i jazyky. Herní vývojáři používají naše vývojové nástroje k psaní her a UNITY se postará o zbytek. Praktickým výsledkem tohoto je, že vývojáři mohou vytvářet hry poměrně snadno a ty mohou být poté použity po celém světě hráči z různých zemí, kteří používají různé telefony v různých sítích - dokonce i v různých jazycích.

Ale tady to nekončí. Digital Bridges je momentálně jedinou společností, která úzce spolupracuje s herním průmyslem, aby přivedla společnosti, které vytvořily ty nejlepší a nejoblíbenější hry na světě na bezdrátové telefony. Již spolupracujeme s vývojáři jako jsou Kuju, IO a Warthog v Evropě. Nuvo Studios, Blam a Stormfront ve Spojených státech jakož i s vydavateli jako jsou Codemasters, Activision, Sci a Empire a bude jich mnohem víc.

GS: Proč jste se rozhodli dělat hry pro mobilní telefony?

BB: Mobilní telefony představují obrovský, obrovský trh. Tady je jeden z mých oblíbených příkladů. Do dnešní doby prodal Game Boy kolem 110 000 000 přístrojů. Nokia prodala přes 100 000 000 telefonních sad - v posledních dvanácti měsících. Tam venku je velké publikum. Některé společnosti provádějící průzkum na poli mobilů podotýkají, že nejoblíbenější video hrou na světě je "Had" - hra, která je součástí většiny mobilů od Nokie.

Také je nyní možné dělat "skutečné" hry na telefonech. Ano, je to omezená platforma. Bude to chvíli trvat, než budete moci udělat nějakou hru, která Vám vezme dech, ale můžete dělat věci, které nejsou možné na žádné jiné herní platformě. V příštích několika letech bude mít skoro každý na světě s mobilním telefonem přístup k nějakým těm hrám. Nechcete to svěřit společnostem vyrábějícím telefony, to mi věřte....

GS: Kterou z Vašich her považujete osobně za nejlepší?

BB: Jedna z her, která mě vážně dostává je "Fours", ve které se snažíte dostat čtyři kostky do řady. Je to skutečně rychlé a snadné, ale při hře více hráčů je to bomba. Onehdy jsem v noci hrál proti jednomu chlápkovi z Brazílie a vytřel jsem s ním podlahu.

Čím pokročilejší hry děláme, tím více jsou "herní". Právě teď je mojí oblíbenou hrou adventura "Steve Jackson's Sorcery!", která je založena na známých knihách "Fighting Fantasy" napsaných na začátku osmdesátých let neblaze proslulým Mr. Jacksonem. Má to vzrušení, dobrodružství, boj, magii a vše co byste mohli chtít po hře.

Také naše nová hra "Thunderbirds" se vyvíjí tak, aby se stala něco jako klasikou. Na krátkých pět minut jsem byl Lady Penelope. Bylo to roztomilé.

GS: Slyšel jsem, že momentálně pracujete na několika Star Trek titulech. Mohl byste nám o nich říct něco bližšího?

BB: Máme dohodu s Activisionem, abychom vytvořili dvě hry založené na licenci Star Treku. Obě jsou od sebe docela odlišné, ale obě dělají něco zcela nového s pojmem mobilního hraní.

První hra se nazývá Star Trek: First Duty. V této hře se hráč ujímá role důstojníka-kadeta vstupujícího na známou Akademii Hvězdné flotily. Hráč poté musí projít těmi samými tvrdými výcvikovými programy jako Kirk, Picard a ostatní kapitáni, které známe a milujeme. Cílem je odpromovat jako důstojník Hvězdné flotily. Cestou se musíte naučit navigovat, dostanete výcvik se zbraněmi, inženýrský kurz - všechny věci, které potřebuje každý dobrý kapitán. Každý hráč když se připojí ke hře, je umístěn do jedné z tříd, takže můžete požádat své spolužáky o pomoc s čímkoliv, co Vám dělá problémy. Podle Vašeho výkonu můžete odpromovat s různou hodností, ale cílem je dosáhnout hodnosti kapitána. Jestliže se Vám to podaří, získáte oprávnění dostat se okamžitě do akce a převzít velení na své vlastní hvězdné lodi….

…což nás elegantně přenese do hry Star Trek: Prime Directive. To je masivní multiplayerová stálá on-line hra, ve které může hráč převzít velení nad svou vlastní hvězdnou lodí a vydat se statečně tam, kam se dosud nikdo nevydal. Hvězdná flotila právě objevila novou červí díru, která vede to naprosto nezmapovaného sektoru galaxie. Při všech různých problémech, které se vynořují z oblastí vesmíru, které Flotila nezná, je rozhodnuto, že by nebylo od věci jít to tam prozkoumat. Takže Vy, jako hráč, se můžete stát součástí největší průzkumné jednotky v historii Federace. Můžete jít prohledávat cizí nové světy a hledat nové civilizace (přirozeně v souladu se Základní směrnicí) a stát se natolik kapitánem Kirkem, jak jen budete chtít.

A teď to nejlepší. Hra je, jak už jsem řekl, masivním multiplayerem. Stovky tisíc hráčů z celého světa se mohou této hry zúčastnit. Hra je rovněž stálá, takže můžete dělat věci jako nastavit kurz do vzdáleného slunečního systému a zvolit warp rychlost. Hra Vám řekne, jak dlouho bude trvat se tam dostat a Vy se můžete odlogovat a jít si po svém….

Samozřejmě že s mobilními hrami nemusíte sedět před televizí nebo monitorem - hry půjdou s Vámi, takže můžeme ve skutečnosti posílat zprávy hráči, které mu řeknou, co se děje ve hře a přinutí ho se opět přihlásit - bez ohledu na to, kde je nebo co dělá. Takže může dojít k situacím, kdy Vám zapípá mobil a upozorní Vás na to, že se na levoboku právě demaskovalo několik nepřátelských plavidel, nebo že jeden z Vašich přátel právě dostává na frak nepřátelskou rasou. Náhle se hra stane součástí hráčova každodenního života. To nemůže dokázat žádná jiná herní platforma.

Star Trek tituly budou obrovské….

GS: Odvedli jste kus práce s několika předními "tradičními" studii a vydaveteli. O co jde?

BB: Je to velmi zajímavé. Bezdrátový trh je zcela odlišný od herního trhu, který všichni známe a milujeme. Existuje tu spousta velkých společností - síťoví operátoři, výrobci ručních sad a tak dále, kteří až donedávna o hrách nevěděli vůbec nic.

Avšak tento trh je tak nový, že společnosti z herního průmyslu mají možnost dostat se do něj již v přízemí a začít dělat něco úplně jiného.

Většina ze společností, se kterými spolupracujeme má dosti radikální představy o tom, co je možné provádět na mobilních telefonech. Některé z her, které spatříte v několika příštích měsících nebudou jako nic na jakékoliv jiné platformě, což je dobré, protože vysekávání kousků z her na PC a PSX tak, aby pasovaly na telefony by bylo polibkem smrti.

Doopravdy, je tu několik vývojářů, kteří se podívali na omezení mobilních telefonů a zeptali se sami sebe: "Tak, co s tím vlastně můžeme DĚLAT?". Místo toho, aby jen fňukali a odšourali se pryč, dokud se neobjeví telefony třetí generace (asi v roce 2006, pro fanoušky).

Máme štěstí. Máme spoustu lidí z herního průmyslu, kteří pracují na tom, aby našli herní společnosti, které na to doopravdy mají a vzali je k nám na palubu, aby používali naši technologii UNITY, a aby začali spoulupracovat s Digital Bridges.

GS: Jde o to že tito "tradiční" obchodníci chtějí dělat konverze na WAPová zařízení nebo je to tak, že vidíte skvělou hru a chcete ji přinést širšímu publiku?

BB: Tak trochu od obojího. Některé herní společnosti se již zajímají o bezdrátové systémy a přišly za námi s několika dobrými nápady. Také jsme oslovili množství společností, kterých si vážíme a vysvětlili jsme jim, proč by měli pracovat s bezdrátovými systémy (a proč by měli spolupracovat s námi).

Jak jsem již řekl, musíte být velmi opatrní s převody z jiných platforem nebo s licencemi velkých jmen. Bezdrátové hraní je dosti mohutné - ale musíte být velmi opatrní na to, jak k věcem přistupovat. Aby se hra hodila na mobilní telefon, musíte ji navrhnout od základů a ujistit se, že funguje, a že je zábavná. Jestliže vezmete existující hru a osekáte ji - o grafiku, animace, mluvení, audio, … dokud ji nemůžete nacpat do telefonu, skončíte s něčím, co nikdo nebude hrát.

Proto se musí zainteresovat herní společnosti. Potřebujeme společnosti s představivostí a zkušenostmi, aby nám pomohli vytvořit zcela nové médium. Bezdrátové hraní srovnává celé herní pole. Najednou nepotřebujete osmnáct chlapíků pracujících na špičkových PCčkách rok a půl ani investice ve výši miliónu dolarů, abyste vytvořili hru, která může oslovit hráče na celém světě. Vážně děsivé….

GS: Mnoho lidí, se kterými jsem mluvil ve Spojených státech nevidí v hraní na telefonech velký obchod, protože telefony nemají takovou okouzlující grafiku jako Gameboy Advance. Byla takováto reakce původně i u Evropanů nebo to je něco hluboko v americké psychice?

BB: To mě nepřekvapuje, mobilní telefony nebyly navrženy jako herní platformy. Byly stvořeny jako telefony. Žádná barva, omezená animace - žádné demo s roztomilým kráčejícím dinosaurem, který by předváděl různé věci….

To je ten největší problém při přesvědčování lidí, že bezdrátové systémy jsou životaschopným médiem pro hraní - grafická obálka skutečně nevyvolává žádný nadšený jásot.

Celý herní průmysl je momentálně chycen ve smyčce větší, lepší, rychlejší, více…. Jestliže hra nemá víc polygonů, nehýbe se rychleji než ta poslední - tak je prostě chabá. Jde o tohle - jestliže jste hráč - máte herní stroj. Když přijdete domů, můžete si hrát na svém PC/CD/PSX/PS2/GB/GBC/GBA. Bezdrátové hraní ale oslovuje lidi, kteří by jinak nikdy nešli ven, aby si koupili nebo aby se seznámili s herním strojem, ani kdyby jste jim dali k hlavě pistoli. Ale - ALE, každý z nich má určité množství volného času každý den, kdy by si mohl pohrávat se svým novým sexy telefonem. Pro nehráče a nováčky jsou hry jako Hangman a Tic Tac Toe prvním krokem do cizího světa her. Avšak po několika hrách by mohli najít to pravé kouzlo svých bezdrátových mazlíčků a dát mu zelenou. Jestliže všechno půjde podle plánu, postoupí od takových her k náročnějším hrám a VOILA! všichni na světě budou trávit svůj čas hraním bezdrátových her, společnost zkolabuje, vyhladoví, zemře na mor a nastane konec světa.

Také věříme v to, že bezdrátové hraní může nabídnout VÁM, zkušeným hráčům něco nového a jiného. Váš mobilní telefon může dělat věci, které Váš PlayStation 2 nemůže. Netvrdíme, že dokážeme dostat GT3 nebo Quaka na telefon - ne že bychom nechtěli. Ale co můžeme udělat je, že vytvoříme úplně odlišný druh herního zážitku, do kterého se můžete ponořit každý den, ať máte volných jen pár minut, a který Vás spojí se stovkami tisíc dalších hráčů na světě. Hry, které Vás chytí a vtáhnou Vás zpět a rozšíří tak celý pojem hraní z těch několika málo hodin, kdy se mačkáte před PCčkem nebo televizí.

Za několik málo měsíců - ne let - uvidíte věci jako telefony se zabudovanou Javou, kdy náhle už bude možné hrát arkády ze staré školy. Služby založené na místní bázi, kdy Váš telefon ví, kde jste a zná Vaši blízkost k ostatním uživatelům, očekáváme někdy během příštího roku. Jenom tyto dvě výhody budou mít obrovský dopad na bezdrátové hraní. Jak to ovlivní druhy her, které mohou být vytvořeny?

Bezdrátové hraní bude obrovské kvůli několika faktorům:

1. Uživatelé. Když sečteme všechny herní platformy na světě, majitelů mobilních telefonů je přesto víc.
2. Dobré hry. Můžete dělat slušné hry na bezdrátových systémech, jestliže máte představivost a jste zruční.
3. Tlak. Mobilní síťoví operátoři jsou jedny z největších společností na světě. Spring, AT&T, Vodafone, BT atd. všichni zajistí, že Vy - a Vaši rodiče, bratři a sestry, prarodiče, přátelé, sousedi, kolegové a spolubydlící budou vědět o nejnovějších a nejskvělejších bezdrátových hrách prostřednictvím svých telefonů.
4. Pohodlí. No tak, i na GBA potřebujete cartridge, abyste mohli hrát. U telefonů vše co potřebujete, je právě Váš telefon a můžete hrát tisíce her a vybrat si z miliónů protivníků (časem).
5. Novinka. Vážně, nový styl hraní. Počkejte, až uvidíte ty sexy tituly, co Digital Bridges vydá v příštích dvanácti měsících.

GS: Jak se mobilní herní trh liší v Evropě a Americe?

BB: Největší rozdíl je v rozšíření bezdrátových Internetových ručních sad a v rozšíření kompatibility SMS. Spojené státy stále nemají univerzální přístup k SMS službám, což je velmi jednoduchý a oblíbený způsob pro tvorbu her. Ruční sady s bezdrátovým přístupem k Internetu (WAP) se sice objevují, ale stále je třeba je doladit. V Evropě téměř každý telefon, který se dnes prodává, obsahuje připojení k bezdrátovému Internetu.

Na druhou stranu, touha po hrách je téměř ta samá. S vyjímkou her ve kterých se loví vysoká zvěř, se mezi sebou americké a evropské hry převádí docela dobře.

GS: Vedou si některé žánry nebo styly lépe než ostatní?

BB: Určitě. Současná generace bezdrátových Internetových telefonů nemůže vytvořit hry, u kterých byste cítíli pořádnou dávku adrenalinu. To vylučuje docela dost všech těch závodních/střílecích/bojových/leteckých/vše zničujících druhů titulů, které známe a milujeme. Co můžete dělat, je vytvářet velmi snadno masivní multiplayerové tituly a vytvářet hry, ve kterých velké množství hráčů vzájemně reaguje novými a neobvyklými způsoby.

Každý pohyb na našem telefonu musí nyní jít zpět na server, aby mohl zjistit, co se stane dál. To může být omezující způsob, ale na druhou stranu, by nám to umožnilo připojit naši šachovou hru na Deep Blue a nechat ho do Vás chvilku bušit.

Právě tohle dělá bezdrátové hraní tak vzrušujícím. Nemůžete dělat obvyklé věci, takže musíte přijít s něčím jiným. Máte přístup k několika stovkám tisíc lidí - necháte je všechny hrát sami proti serveru? Proč je nepřinutit, aby spolupracovali různými způsoby? Jak jednou začnete přemýšlet jinak o různých věcech, můžete přijít s vysoce neobvyklými a unikátními myšlenkami….

GS: Jak začne být technologie stále pokročilejší, jak pro poskytovatele služeb tak pro prodejce ručních sad, jak se změní hry pro tato zařízení?

BB: Ohromně. Jakýkoliv technický pokrok změní obrovsky herní design. Proto lidé hovořící o telefonech třetí generace a o narvání Quaka do mobilních telefonů jdou špatnou cestou. V příštích dvanácti měsících budete mít obrazovky v různých odstínech šedi a v barvách, zpracování Javy, služby založené na místní bázy, (jistý druh) přehrávání videa, různé povrchy… seznam pokračuje dál a dál. Budete mít hry, které se budou moci aktivovat, když projdete kolem jiného hráče. Hry ve kterých určité části skutečného světa spustí určité reakce ve hře. Hry ve kterých si stáhnete malé části ke hraní předtím, než odešlete své výsledky a získáte na oplátku něco jiného. Je tu úplně jiný svět.

V příštích pár letech se bezdrátové hry budou spíše než přibližovat současné generaci her na PC a konzolích více a více oddalovat stále odlišnějšími herními styly a součinností a budou vytvářet ještě unikátnější zážitky.

Jestli to skončí hraním GT7 na telefonech, budeme všichni velmi zklamáni….

GS: Na které nové prvky se těšíte nejvíce?

BB: Myslím že služby založené na místní bázy a prvky s tím spojené, které přinutí herní návrháře začít myslet novými způsoby. Představte si hru, ve které jste informováni, že ve stejném městě jako jste Vy, je dalších sedm hráčů, nebo že jiný hráč je devadesát metrů od Vás. Můžete začít vytvářet herní zážitky nepodobné čemukoliv jinému (ne lovy pokladů, ne, ne, to by bylo špatné...) - může hrát každý hráč za sebe nebo mohou města soutěžit mezi sebou. Je to TAK nové a TAK jiné, že je těžké říct, co vlastně bude možné.

GS: Jak pomohou tyto nové prvky tomu, aby se mobilní hraní stalo skutečně unikátním zážitkem?

BB: Myslím, že na tu otázku jsem už odpověděl….

Hlavní věcí na mobilním hraní je, že už nejste vázáni na hraní v pevně stanovené době a na pevně stanoveném místě, tj. před Vaší televizí na pár hodin v noci nebo po celý víkend. Dokonce i GameBoy jednoduše přenáší podobný zážitek do přenosné podoby. Bezdrátové hry se stanou součástí života hráčů. Můžete se ponořit do množství her s jakýmkoliv množstvím dalších hráčů. Můžete mít tucet rozehraných her, které Vám umožní ovlivňovat další hráče obrovským množstvím různých způsobů. Někdo kdo kolem Vás projde po chodníku Vás může vyzvat nebo rozpoutat souboj mezi Vašimi vtěleními do robotů/zvířat/čehokoliv…. Váš tým může hlasovat o dalším kroku v masivní tahové strategii, ve které se utkává několik obrovských týmů rozesetých po celém světě.

Za předpokladu že příští generace konzolí (a teď mluvím o těch PO PS2, X-Boxu a Game Cube) nabídne promakanější grafiku, rychlejší zpracování a ještě příjemnější ovládání, tak se všichni budeme bavit u MGS4 nebo Quake 6.

Ale nemůžeme ani začít mluvit o tom, kolik toho budete moci dělat s novými technologiemi, které se objeví pro bezdrátové systémy, takže přesně nevíme, jak moc se hry vyvinou.

Jedna věc je ale naprosto jistá - bude to zábava.

Děkujeme za rozhovor

Martin Kovář,
Star Trek Games.CZ


Převzato z GameSpy.com