Program CZ Trek-Test, jak už sám název napovídá, není vlastně hrou v pravém slova smyslu. Na druhou stranu jsme už ale tady na STG.CZ recenzovali kdeco, tak proč nedat šanci i tomuto kousku. Ostatně, k zábavě a zlepšení nálady, myslím, poslouží stejně dobře jako mnohé jiné interaktivní tituly.

Utilita pochozí z pera Slávka Müllera, a pokud dobře pamatuji, ke stažení jsem ji zatím viděl pouze na oficiálním webu fanklubu CZ Kontinuum. Její smysl vám, jak předpokládám, už je dávno zřejmý, ale přesto… Program jednoduše umožňuje otestovat si vlastní znalosti mytologie universa jménem Star Trek, přičemž testovací otázky jsou rozděleny do několika kategorií a „hraje“ se na čas. Abych byl konkrétnější – jsou pro vás připraveny otázky týkající se sérií The Next Generation, Voyager a Deep Space Nine. První dvě jmenované sekce nabízí vždy balík přibližně osmdesáti hádanek, z nichž je hráči náhodně servírována rovná třicítka. Co se DS9 týče, tam je testovací základna přibližně o polovinu chudší, což ovšem vůbec nemusí vadit, jak si záhy „dokážeme“.

Hraní samotné probíhá pak naprosto předvídatelnou formou, kdy se vám v náhodném pořadí zjevují dotazy spadající pod vybrané téma a vy musíte vždy zvolit jednu správnou odpověď ze čtveřice nabízených. Spletete-li se, máte další pokus a tak pořád dále, dokud nevyberete konečně tu jedinou a pravou možnost. Hra vám stopuje vaše počínání, a tak se po skončení testu můžete v případě obzvlášť vydařeného pokusu zapsat se svým skóre a časem do připravené tabulky.

Jak už jsem naznačil výše, absenci bohatší základny otázek autor fikaně vynahradil implementací utility, která vám umožní vytvořit si test vlastní, a to až se stovkou „hlavolamů“, kterými pak můžete potrápit např. své přátele. Velmi jednoduchým způsobem pojmenujete svou kategorii a pak už jen sázíte otázky a odpovědi – jak dobré, tak i ty matoucí. Důležité je přitom podotknout, že takto vytvořený test není nejmenší problém samostatně zálohovat a přenést třeba ke známému nebo jej zachovat i po odstranění samotné hry.

Jedinou výhradu bych měl snad k problému, který souvisí s tabulkou nejlepších hráčů. V případě opakované pozdější úpravy testu totiž lehce může dojít k tomu, že „pravidla“ nebo obtížnost hry významným způsobem změníte, ale nejlepší skóre už jsou nenávratně v souboru zapsána a zbavit se jich nemůžete. Vytvořit tak databázi o pěti otázkách, párkrát si „pohrát“ a následně ji doplnit o zbylé dotazy je tak akt hodný sebevraždy, jelikož váš čas už jen stěží kdy někdo překoná.

Naopak musíme pochválit všestranně jednoduchou a přívětivou ovladatelnost programu, a to bez ohledu na to, zda-li dáváte přednost myši nebo klávesnici. Stejně tak vizuální zpracování, ač velmi prostinké, nelze označit za nějak rušivé. Svému účelu slouží dobře a program tu konec konců není pro parádu. Velmi šikovná je ovšem možnost upravit si vizuální zpracování i pro černobílé, resp. monochromatické monitory, aby i na těchto miláčcích nebyla nijak narušena čitelnost či přehlednost programu. Hra rovněž nemá nejmenších problémů s češtinou a správnou diakritikou, jak bychom mohli čekat u DOSové aplikace.

A tím jsem se plynule přesunul k další potěšující zprávě. CZ Trek-Test totiž naprosto bezvadně funguje i pod Windows XP, což bych už asi dnes nečekal, jelikož to byl již nějaký ten čas, co jsem s ním naposledy blbnul. Pokud tedy oželíte zvukový doprovod, netřeba extra kvůli tomuto titulu začít stahovat nějaký nepřátelský emulátor či zpomalovač výkonu vašeho HW.

Poslední lahůdkou CZ Trek-Testu je funkce nazvaná „Dnes“. Jedná se o prostý ale milý bonus, který skrývá databázi událostí, ze které se každý den vylosuje ta s odpovídajícím aktuálním datem. Náhodně tak můžete narazit třeba na narozeniny některého ze známých herců Star Treku či výročí filmové nebo televizní premiéry. Program je pochopitelně rovněž doplněn o komplexní návod k užívání, a tak závěrem už nezbývá nic jiného než vám tuto „hračku“ bez výhrad doporučit k ozkoušení. Nezaplácne vám zcela jistě bezvýhradně čekání na Star Trek Online, ale přesto může na nějakou chvilku zabavit.

Přidáno: 10.9.2004

Seznam všech článků týkajících se programu CZ Trek-Test najdete zde.