Birth of the Federation logo

Už celé roky trvá přátelská rivalita Star Treku a Star Warsu na počítačích, na které softwarové firmy vypustily několik licencovaných her pro stále hladové fanoušky obou fenoménů. Ale jak ukázala kritika i prodej, Star Wars měl několik velmi dobrých her, zatímco titulům Star Treku se sotva podařilo vzbudit zájem hráčů. Jen srovnejte TIE Fighter a Jedi Knight se Starfleet Academy a Star Trek: Generations. Vždyť to se ani srovnávat nedá (pozn. překladatele: To je věc názoru. Starfleet Academy je dobrá hra a Generations je přímo skvělá.) Ale já si myslím, že toto má co do činění s odlišným pojetím těchto dvou licencí.

Star Wars je na akci orientovaná space opera a hry vydané pod její licencí to odrážely. Na druhou stranu Star Trek je více přemýšlivý a diplomatický, s převahou dialogů nad akcí. Star Trek hry to ale až na Judgment Rites a snad i A Final Unity příliš nerespektovaly. A když se Star Trek hry vydají akční cestou, už prostě nezní jako Star Trek. Starfleet Academy se hraje jako špatná kopie Wing Commandera a Generations byl špatným klonem Doomu (pozn. překladatele: To je omyl. Generations si na 3D střílečku vůbec nehraje.) A o čem Star Trek vlastně je? Je o setkávání se s novými civilizacemi, o vyjednávání míru mezi cizinci, o prozkoumávání nových světů a válku bere jako poslední východisko z nouze. Perfektní hrou, která obsahuje všechny tyto kvality Star Treku je skvělá vesmírná strategická hra a je až s podivem, že to trvalo tak dlouho, než si to někdo uvědomil. Vítejte ve hře Star Trek: The Next Generation Birth of the Federation. To je přesně ten druh Star Trek hry, který plně využívá výhod licence. A kdo jiný by mohl přinést masivní strategickou hru než tvůrci Master of Orion, MicroProse.

V mnoha ohledech může být Birth of the Federation považován za pokračování Master of Orion 2. Pouze nahrazuje rasy a světy ve hře těmi z vesmíru Star Trek: Nové generace. Bohužel, MicroProse má pouze licenci na Novou generaci, takže vše musí být z této série, i když se časová osa vine klasickým Trekem. Takže lodě budou vypadat jako ty z Nové generace a rasy, na které narazíte budou taktéž pocházet většinou z Nové generace, i když několik důležitých ras, které existují v obou sériích, jako třeba Vulkáni, tam budou. Nicméně, budete ovládat svou vlastní rasu od doby před objevem warpového pohonu až k okamžikům z klasického Star Treku (první kontakt s Vulkány, Romulany a Klingony), k momentům z Nové Generace a dále.

Můžete hrát za jednu z pěti hlavních ras ze Star Trek: Nové generace - Federaci, Klingony, Romulany, Ferengy nebo Cardassiany. Ať si vyberete jakoukoliv rasu, budete se muset probít z vaší první planety, tím že vynaleznete pohony schopné warpu a budete objevovat nové planety a civilizace ke kolonizaci, dobývání nebo kontaktům. Začíná to dost podobně jako Master of Orion, pomalu ale jistě se z toho stane ohromná hra s masivním mikromanagementem. Pro mladší hráče nebo ty, kteří se teprve nyní setkávají se strategickými hrami, bude tato těžká strategická hra velkým odbočením od nejpopulárnějších strategických her dneška, které mají menší hloubku, za to větší přístupnost. Pro veterány strategických klasik jako Civilizace nebo Master of Orion je Birth of the Federation vítaným návratem do dnů, které trávili hodinami před turn-based managementem. Birth of the Federation se hraje jako skvělá klasická strategie. Vyvíjíte nové technologie, prozkoumáváte vesmír, kolonizuje planety, získáváte zdroje, budujete vesmírné flotily, abyste vedli válku nebo abyste bránili pohraniční oblasti, vedete diplomatická jednání a obchodujete s přátelštějšími rasami a dobýváte ty ne zrovna přátelské.

Jaká bude vaše říše navenek je na vás. Jestli jste si vždy mysleli, že Federace je moc bojácná při jednání s ostatními, můžete z ní udělat brutální impérium a rvát se s Klingony. Naopak, pokud si myslíte, že romulanská vychytralost by mohla být lépe využita pro dobro a ne zlo, můžete vést Romulanské impérium po diplomatické, mírové cestě. Ale protože jsou tyto rasy převzaté ze Star Trek: Nové generace, kde má každá z nich své vlastní místo, mají odlišné tendence a speciální schopnosti, které ovlivňují to, jak s nimi zacházíte vy.

Předtím než rozehrajete Birth of the Federation, musíte nastavit několik voleb včetně velikosti galaxie, ve které hrajete, tvaru galaxie, množství vedlejších ras, které potkáte, náhodných událostí a úrovně technologie vás a ostatních hlavních ras.

Velikost a tvar galaxie hru velmi ovlivňuje. Velká galaxie vám umožní zabrat více teritorií a získat více času, než narazíte na ostatní cizince, zatímco tvar galaxie určuje, kterým směrem můžete prozkoumávat. Pokud máte mnoho vedlejších ras, budete muset expandovat pomocí dobývání nebo diplomacie, ale jestli jich máte málo, bude neobsazeno více systémů a budou volné ke kolonizaci.

Náhodné události fungují jako v Master of Orion. Když je zapnete, bude mít každá rasa stejnou šanci, že se jí dostane pozitivní nebo negativní náhodné události, od přírodních katastrof přes nájezdy pirátů až po neočekávaně bohatá naleziště nerostů.

Poslední věcí, kterou musíte specifikovat při nastavování hry, je úroveň technologie všech ras, která může být předwarpová, mezihvězdná nebo vyspělá. Toto však pouze nastavuje úroveň technologie, ale nedá vám to větší říši nebo více zásob do začátku. Jakoukoliv úroveň technologie si vyberete, stále začínáte na vaší osamělé planetě. Pokročilá technologie pouze znamená, že nebudete muset trávit čas vynalézáním warpových pohonů a ostatních základních technologií. Nechá se říct, že i když lze hru rychle nastavit, hra samotná je mnohem hlubší a komplexnější než strategické hry dob nedávných.

Strany v BotF