That which would destroy you, makes you strong.
(Co tě nezabije, to tě posílí).

Friedrich Nietzsche

Překvapuje mě, jak snad všechny stránky, které se ať už zcela nebo pouze zčásti věnují hrám ze světa Star Treku, ignorují hry staršího data výroby. Připadá mi, jako by první hrou tohoto tématu byla 25th Anniversary od Interplay. Naštěstí tomu tak ale není a hry s tématikou Star Treku se tu objevily už dávno předtím. BorgWar ale rozhodně nepatří do kategorie her zrozených v prvních záblescích Star Treku na počítačových monitorech.

Remember the Kobayashi Maru.
(Pamatujte na Kobayashi Maru).

Spock of Vulcan

Malinkou hru BorgWar naprogramoval v roce 1992 Tom Luthman z Atlanty (ne Atlantidy) na 386ce. Tentokrát se stanete kapitánem Jean-Lucem Picardem, který se se svojí Enterprise 1701-D musí postavit nepřátelským Borgům. Na začátku hry si můžete vybrat, který že počítač to vlastně máte, a už to frčí. Slovo frčí tu je, bohužel, zcela na místě. Když si totiž prohlédnete nabídku konfigurací, asi každý z vás si bude muset vybrat tu nejvyšší, kterou je 486ka na 33 Mhz. Mladší z vás asi ani netuší, že kdysi také existovaly procesory o menším taktu než 300 Mhz, a tak budou mírně zmateni, ale je to tak. Vaše loď to okamžitě po zvolení konfigurace odpálí takovou rychlostí, že warp devět je pěkně slabý kafe. Jestli si myslíte, že máte možnost na útočící Borgskou krychli zareagovat, hluboce se mýlíte. I když Tom mi jednu možnost, jak hru zpomalit, prozradil. Stačí, když spustíte BorgWar v okně. Pak se ale připravte na to, že na třístovce vám to bude pěkně trhat. Je to sice pomalejší, ale hrát se to stejně nedá.

A warrior's mettle is only truly tested by an insurmountable foe.
(Odvahu bojovníka prověří pouze nepřekonatelný nepřítel).

Old Klingon proverb

A jak to vlastně vypadá? Jednoduše a přesně podle vzoru starých akčních her. Na nejspodnějším řádku obrazovky ovládáte svoji loď vlevo a vpravo a seshora na vás útočí Krychle. Vy můžete vztyčit štíty, zaměřovat a pálit z phaserů a střílet fotonová torpéda podle libosti. Dopředu říkám, že vám to bude zcela k ničemu. Teď si myslíte, neumí to a mně bude tvrdit, že to nezvládnu. Nezvládnete. Tom hru vytvořil a začal distribuovat prvního dubna, tedy na apríla. Proto nemáte ani tu nejmenší šanci Borgy zničit. Tom říká: "Vtip je v tom, že Borgové jsou tak nepřekonatelní, že ať uděláte cokoliv, vždycky vás převálcují. Což znamená, že by se o BorgWar dalo klidně prohlásit, že hrou vlastně není."

Když teď víte, že vyhrát nemůžete, povím vám ještě, jak je to s grafikou, zvuky a hudbou. To půjde velmi rychle. Grafika je CGA, což už jsem hodně dlouho neviděl, ale u jedné Krychle, jedné hvězdné lodi a pozadí plného hvězd to ani tak nevadí. Zvuky a hudbu vyřeším ještě rychleji. Žádný zvuk ani hudba se nekonají. Což je sice na straně jedné škoda, ale na straně druhé máte alespoň možnost pustit si nějakou tu MP3ku a víte, že vám žádný zvuk ze hry neunikne.

Resistance is futile.
(Odpor je marný).

The Borg

Když si pozorně přečtete text, který následuje po skončení hry, tak kromě výzvy k zaslání veškerých vašich úspor na vymyšlenou adresu, zjistíte, že na spadnutí je druhý díl. Doslova je uvedeno, že se brzy objeví. Jak možná víte (nebo taky ne), žádné pokračování nebylo. Mělo se jmenovat BorgWar II - Terror has a new name. A o asi tak řádek níže jste se mohli dočíst, že nové jméno teroru je BOB. Avšak nebojte se nic. Podle nejnovějších informací Tom právě teď tvrdě pracuje na skutečném pokračování této hry s prozatimním pracovním názvem BorgWar 2. Programuje ho ve Visual Basicu a mělo by se objevit zkraje roku 2001.


Martin Kovář,
Star Trek Games.CZ
Přidáno: 5.12.2000

P.S.: Recenzí vás provázely citáty, které se ve hře objeví po stisku klávesy F1.

PP.S.: Tenhle článek jsem psal někdy v létě, když sluníčko ještě pořádně svítilo a nikde nebylo ani stopy po nějaké mlze. Což je úplně vedlejší. Důležitější je, že se od té doby udála spousta věcí. Tom Luthman třeba naprogramoval hru WinBorgWar, jejíž recenzi si budete moci přečíst snad příští týden. I když se to může zdát neuvěřitelné, tak mě požádal, jestli bych mu nedělal betatestera, což jsem samozřejmě přijal. Společně s dalšími pěti šesti lidmi z celého světa jsme pak vytvořili tým, kterému se po dvou měsících podařilo vyprodukovat právě WinBorgWar. S Tomem jsem se tehdy domluvil, že až začne s pracemi na výše oznámeném BorgWar II, tak se určitě ozve a zase budu betatestit, takže se těším. Kromě toho jsme si domluvili interview, až spustím Star Trek Games.CZ, což se stalo, a tak můžete čekat, že se každým okamžikem objeví.

Užitečné odkazy:
Tom Luthman: planettom.home.mindspring.com
BorgWar homepage: planettom.home.mindspring.com/borgwar.htm

Seznam všech článků týkajících se hry BorgWar najdete zde.