Trekkies se opět mohou radovat, ostatní nikoliv.

Opravdu se nechci míchat do vlastnických vztahů jednotlivých výrobců a distributorů her a producentů a distributorů filmů. V tomto případě bych se fakt nechutně zamotal. Jenom si vezměte, že výrobcem je Simon & Schuster Interactive, producentem Viacom, který vlastní jistou licenci na Star Trek od Paramountu a distributorem je Virgin. A to jsem ani nezabředl do nějakých vedlejších smluv a vztahů, které mají význam pro tuto hru. Každopádně to je vše chytře načasováno, protože do kin přichází další celovečerní film s tématikou Star Treku, a to Star Trek: First Contact (jen tak mimochodem je režírován Jonathanem Frakesem, jenž je představitelem poručíka Williama T. Rikera ze seriálu Star Trek: The Next Generation a zároveň režisérem filmových sekvencí ze hry Star Trek: Klingon), který je zaměřen na další konflikt Federace s mocnou civilizací Borgů. A právě i na tuto problematiku je zaměřena tato "hra". Uvozovky naznačují, že nepůjde o nějakou nepřekonatelnou gamesu a že je skoro čas obrátit další stránku, ale prosím alespoň chvilku vydržte, protože tak špatné to s tímto... produktem není. Teď nevím, zda prezentovat nejprve klady nebo zápory... en ten týky Budwar, Plzeň... takže klady, které se týkají hlavně všech Trekkies. Na druhém cédéčku se nachází encyklopedie věnovaná Borgům. Jednak jsou zde zmíněna všechna dostupná fakta o nich, informace o setkáních s nimi a hlavně epizody Star Treku, ve kterých se Borgové vyskytovali, včetně obrázků a filmových ukázek z těchto dílů, fakt paráda. Na řadu přichází film/hra. Protože začínám klady, zmíním nejprve film. Jedná se o vynikající startrekovou epizodu, s autentickým prostředím lodí Federace, se známou tváří Q, který vás celou hrou provází a který je zdrojem mnohých vtípků, ale i rad. K tomu si přidejte několik řešení daných problémů a všichni Trekkies jsou z toho na šrot a okupují nejbližší obchody s hrami. Jenže není všechno Soňa s Petrou, koho potkáváte, zpět pět, není všechno zlato, co se třpytí a na řadu přichází kritika. K ději žádná není, scénář pochází z pera autora několika startrekových epizod.

Po deseti letech se na scéně opět objevují Borgové. Abych to už konečně vysvětlil, jedná se o rasu cyborgů, s kolektivním vědomím a mocnými schopnostmi. Vy jste kadet Furlong, váš otec právě před deseti lety zahynul v boji s Borgy. Takže se těšíte na možnou odplatu, ale vaše žádost o nasazení do boje je zamítnuta. V tu chvíli se objevuje Q, pro neznalce - jedná se o bytost s takřka božskými schopnostmi, jenž vám nabídne možnost zúčastnit se onoho konfliktu před deseti lety na palubě lodi U.S.S. Righteous, na které sloužil váš otec, v roli jednoho z členů posádky s možností zvrátit historii a zachránit vašeho taťku. V průběhu děje se projdete po palubě lodi, navštívíte plavidlo Borgů, skoro se stanete jedním z nich atd. Pro fanouška sci-fi a hlavně Star Treku (což o mně částečně platí) je to opravdu mimořádný zážitek. Vše je prezentováno ve full-screenových filmech, i když s prokládaných řádkováním, vidíte známé prostředí a máte tak pocit, jako byste zasahovali do nějakého dalšího dílu známého sci-fi seriálu. Ostatně i režisér této hry má zkušenosti z několika epizod, stejně jako většina týmu.

Ale teď už opravdu přijde herní kritika. Stejně jako v Klingonech vaše interakce spočívá v tom, že běží film, který můžete skoro kdykoliv zastavit a prozkoumat pomocí trikordéru předměty na obrazovce, což je nutné pro vyřešení některých problémů. V určitých místech se film zastaví a vy máte možnost se rozhodnout, co uděláte, popřípadě co neuděláte. Což možná zní zajímavě, ale jen jedna možnost má za následek pokračování děje. Ostatní končí v místě mimo prostor a čas, kde vám Q sdělí, že vám dá ještě jednu šanci (lepší než u Klingonů). Takhle neustálým zkoušením možností postupujete, až to za pár hodin vyhrajete. Abych nezapomněl, můžete kdykoliv uložit pozici, ale nepodařilo se mi ji zpětně nahrát (manuál ani internet nepomohl, až na cheat pro urychlení postupu v ději). Ale alespoň tu hodinku, dvě to je docela dobrá zábava. Takže to shrnu, špatná hra a super film.

Tomáš Smolík,
Level

Přidáno: 22.10.2004