Star Trek Games.CZ Battlefest W.05 – reportáž

Jak se pomalu stává pravidlem, uskutečnil se o posledním únorovém víkendu další díl síťového Battlefestu. Protože neustále zkoušíme nové přístupy, pronajali jsme si tentokrát eSportsArenu na noc ze soboty na neděli. Je to levnější a spánek je pro sraby, což nikdo z nás pochopitelně není. Původně jsme měli strach, že zájemcům o hraní nebude herna stačit, nakonec se však část hráčů z nejrůznějších důvodů odhlásila a míst pro ostatní bylo ve výsledku akorát tak dost. Důvody, kterými se někteří z naší společné akce omlouvali, byly titěrné a malicherné, proto vězte, že vám nebudou zapomenuty, ale ve správný čas a na správném místě spočítány. Teď už se ale podíváme, co všechno se během sobotního odpoledne a následujícího prodlouženého večera odehrálo.

Mae, Thereza, Kovi, Karasman & Storm v hospoděProtože jsme se všichni už poměrně dlouho neviděli, bylo nutné vše nejdříve řádně prodiskutovat. K takové činnosti je přímo ideální nějaká ta hospůdka, například naše oblíbené stravovací zařízení U Pešků na náměstí Míru. Čas prvotního setkání je stanoven na rovných 13:00. Ve stanovenou hodinu se na místě schází nejprve Kovi se Sheedeem. Probírají se věci se Star Trekem a Battlefestem naprosto nesouvisející, tudíž pro vás nezajímavé. O něco později doráží Karasman se Stormem a pokračuje se v probírání věcí se Star Trekem a Battlefestem naprosto nesouvisejících, tudíž pro vás nezajímavých. Mae se mezitím snaží blíže neurčenými metodami přesvědčit Therezu, aby změnila názor na noční hraní startrekových her a přidala se k nám. To se mu nakonec daří, takže se během pozdního odpoledne oba připojují k naší sešlosti. Vzhledem k rozrůstající se společnosti se musíme přesunout k většímu stolu, čehož využívá Sheedee a jako člověk, který snad žádnou startrekovou hru nikdy nehrál, odchází domů. I nadále se probírá, vy víte co, takže dalším zaznamenání hodným okamžikem je až příchod Vojťase a jeho kamarádky Kláry. Jak se ukazuje, oba se za námi stavili pouze na cestě odněkud někam, takže s jejich účastí v herně počítat nemůžeme. S tím jak se zvyšuje počet plně prodiskutovaných témat, se začíná debatovat o věcech nepublikovatelných, tudíž pro vás možná zajímavých, nicméně nepřístupných. Chvíli před plánovaným odjezdem do herny se k naší soudě podle počtu čárek na lístku již trochu společensky unavené skupině přidávají be_c s Davem. Jak jsem v minulé větě naznačil, čas přesunu na místo konání hlavní (podle některých však naprosto zbytečné) atrakce večera se nachýlil. Naše řady právě rozšířili Dave a be_cMae s Therezou předpokládají, že nás při hraní opustí již kolem třetí, čtvrté hodiny ranní, proto se na rozdíl od ostatních vydávají na cestu autem se zastávkou v KFC, kde nakupují zásoby poslední pomoci. Zbytek protagonistů je nucen využít k cestě na Palmovku tramvaje. Mezitím nás opouští Storm, který startrekovým hrám rovněž nijak nefandí a navíc mu na hernu nezbylo dost peněz, protože kalkulovaný objem financí zakončil svou pouť ve výše zmíněné hospodě.

Hernu máme zamluvenou od devíti večer do devíti ráno a díky skvělému načasování se před ni dostavujeme někdy po půl deváté. Zde na nás už netrpělivě čeká Ravenhorst, zatímco Mr.Spock se stále nachází někde v podzemce. Po vyřešení organizačních peripetií usedáme k počítačům a začínáme s instalací první z vyvolených her, 3D akční střílečky Elite Force 2. A co mám teď psát, aby to vypadalo nově a neotřele? Vypadá to totiž pořád stejně. Na rozehrání si dáme nějakou tu přestřelku všichni proti všem, následovanou několika partičkami v módu Capture the Flag. Zatímco první dvacetiminutový boj o vlajky vyhrává opoziční skupina složená z Maeho, be_ce, Davea a Ravenhorsta, v těch ostatních (pokud se ovšem nemýlím…) už dominuje druhá čtveřice ve složení Karasman, Kovi, Mr.Spock a Thereza. Do všech těchto her se pochopitelně vyzbrojujeme odstřelovačkami, protože jak už všichni víte, s těmi si člověk užije nejvíc legrace. Je třeba sportovně přiznat, že nejpřesnější mušku ze všech má be_c, jenže nesmíme zapomínat na fakt, že drtivá většina ostatních absolvovala zahřívací kolo v zařízení, v němž je povoleno podávat nápoje alkoholické povahy. Mr.Spock si právě uzurpnul Koviho armáduTo jen, abychom se měli na co vymlouvat.

Už dlouhou dobu dopředu do nás Dave na Lapiduchu a ICQ mocně hustil informace o nové, skvělé a vůbec úžasné totální modifikaci pro real-time strategii Armada 2 s názvem Fleet Operations 2. Pod pohrůžkou a navzdory Spockově bojkotu se na druhý pokus Daveovi daří modifikaci správně nainstalovat a zprovoznit, pročež se čtveřice Mr.Spock, Mae, Kovi a Karasman vyplňující si přestávku koulovanou před hernou může vrátit zpět dovnitř. Mr.Spock, který tak dlouho šachoval s počítači, až si sedl k jedinému stroji, jehož grafické operace pohání integrovaná grafika, hardwarově náročnou modifikaci vzdává s tím, že bude pouze sledovat okolní hráče. Tuším, že i Karasman, pro kterého je Armada 2 jednou velkou neznámou, se vzdal právoplatného místa pro svou základnu a drama sledoval pouze z povzdálí. Vznikly tudíž dva týmy, přičemž v jednom se nacházel Kovi, Mae a Thereza, a ve druhém Ravenhorst s be_cem a Davem. Předem všechny upozorňuji na fakt, že Thereza viděla Armadu 2 poprvé v životě. Po několika minutách hraní to do té doby zadumaný Mr.Spock nevydržel, odstrčil Koviho od klávesnice a myši a fakticky ovládl Koviho jednotky. Ještě teď se mi vybavují jeho předbattlefestová slova: „Počítám s tím, že tentokrát nebudu tolik pařit a spíš se budu věnovat fotodokumentaci.“ Cha! Nevydržel to ani pět minut! Protože se triumvirát Thereza, Mae a Mr.Spock cítil silný v kramflecích, rozhodl se zatočit s nepřáteli. Co si budeme povídat, Spockovým Klingonům se nevedlo nijak špatně a Maeho Federace na tom byla obdobně, nicméně jakmile se po mapě začala rozlévat Therezina žlutá armáda, Mae, Thereza a Ravenhorst dumají, co dělat dálbylo jasné, že tahle partie patří někomu zcela jinému - tomu, do koho by to nikdo z nás před spuštěním hry neřekl. Zápas vzal následně rychlý konec, Thereza (za této zmínky prakticky nehodné Maeho a Spockovy asistence) vyčistila trojici protivníků a Kovi se tak mohl radovat z vyhrané bitvy. Je třeba říct, že nás Fleet Operations 2 mile překvapila, přesto většina cítila, že by nebylo na škodu vrátit se k stárnoucí, přesto podstatně jednodušší a svižnější Armadě 1. Tentokrát se všichni účastníci rozdělili na tři týmy – Karasman, Mae a Thereza v jednom, Ravenhorst, be_c a Dave v druhém, no a Mr.Spock s Kovim v tom třetím. Pokud naše zpravodajství z Battlefestů sledujete pravidelně, dobře víte, že takovéto rozložení je vůči ostatním dost nefér, protože trojice Mr.Spock, Kovi & Armada skrývá hrozivý potenciál, který však souhrou osudu, či spíše souhrou ostatních soupeřů zůstává téměř vždy nevyužit ležet v troskách. Nebudeme si nic nalhávat, nejinak tomu bylo i tentokrát. Mr.Spock s Kovim brzy disponovali hrozitánskou flotilou klingonských Negh’Varů, kterými začali nemilosrdně drtit Daveovu základnu, mírně ještě poškádlili jednoho z jeho kolegů (žel bohu netuším, jestli měl hnědou barvu Ravenhorst nebo be_c) a už byl nejvyšší čas zakročit proti Maemu, protože toho rovněž není radno v Armadě podceňovat. Zatímco si Spock odskočil k devastaci Karasmanovy základny, Kovi se naplno pustil do souboje s boptnajícími flotilami Maeho a Therezy. Řeknu to takhle – ještě pár minut a všichni tři by šli do háje, jenže v tu chvíli se odnikud vynořila záplava modrých a hnědých Sovereignů. Pak už si jenom pamatuju, že se taaaaakhle proletěly po mapě a ostatní hráče vzal čert. Jak tomu tak bývá, příčinu vlastní porážky je třeba hledat někde jinde, rozhodně ne ve vlastních řadách. Proto tvrdím, že je NEFÉR pozorovat válečný rachot z uctivé vzdálenosti, díky nekonečným dilithiovým měsícům syslit nejsilnější lodě a pak bojem vyčerpané protivníky rozmáčknout jako švába. Nicméně, taktika to je a podle všeho i taktika úspěšná. Parta obuvníků tak, jak ji viděl fotograf DaveVězte ale, že jsem proti ní v mezičase vyvinul protistrategii, takže si koukejte lámat hlavy, s čím na vás při příštím Battlefestu vlítneme. Hehehe, už teď se musím smát, téměř jako ze Swifta. Jemný jako dýka…

Po zdrcující porážce/vítězství hodiny na věži ukazovaly tři, proto jsme si dali menší pauzu a rozhodli se vrátit k Elite Force 2. Koho by napadlo, že to nejlepší máme teprve před sebou. V okamžiku, kdy polovina herny začala pomalu nenávidět Koviho za jeho neustálé pokusničení s mapami a modifikátory, se Kovi rozhodl prsknout nespokojence na mapu Quarter Deck, kterou také všichni dobře znáte. Snad tedy jen pro připomenutí, je to ta mapa, ve které se v miniaturní verzi proháníte po můstku Enterprise-E. Nejprve jsme se pouze zdravili na dálku výstřely z odstřelovaček a až později Maeho napadlo vytvořit neoficiální mód, který jsme následně překřtili na boty-match. O co že v tomhle módu vlastně jde? Je to prosté. Stačí najít mapu, ve které se nachází power-up předmět, jenž svému nositeli poskytne dočasnou vyšší rychlost. Když k tomu připočtete speciální úpravu podmínek serveru – standardní rychlost hráčů zvýšena z původních 300 na 999 a doba nesmrtelnosti po opětovném objevení snížena z původních čtyř vteřin na jednu, dostanete ve spojení s botami skutečně závratnou rychlost. Osoba, která získá boty, se stává obuvníkem (© by Karasman) a ostatní ji honí a snaží se jí boty odebrat, přičemž platí, že obuvník nesmí střílet a musí se pohybovat pouze ve vyhraničeném prostoru (což se mu vzhledem k jeho obrovské rychlosti ne vždy daří). Už teď to zní dost šíleně a to jsme si ještě nestanovili pravidla, kterak je možné boty získat. Na Quarter Deck mapě se boty objevují v jednom z turbovýtahů na zádi. Pro osm miniaturních postaviček je tam tedy místa habaděj. Všichni se tedy vyrovnají podél zadní stěny a čekají, dokud se boty neobjeví. Jakmile se tak stane, strhne se o ně lítá řež, všichni vyrazí kupředu, ozvou se výstřely z odstřelovaček, okolo se začne válet kupa mrtvých a ten nejšťastnější vyrazí s řevem ven z výtahu. Napětí se zračí ve tváři každého bojovníkaČást ostatních ho pronásleduje a věrna výkladu pravidel se mu snaží boty zout, zatímco druhá část zaleze zpět do výtahu a snaží se najít místo, odkud to je k botám nejblíže. A takhle to jde pořád dokola. Samozřejmě se jedná o nepsaná pravidla, proto se často stává, že tu ze zlomyslnosti, tu z taktického hlediska kdosi kohosi odstřelí takříkajíc nad plán. Třeba při čekání na boty se někdo skryje za sloupem a jak se ostatní postupně vrací pro nové boty do výtahu, odstřeluje je zbaběle ze zálohy. Občas, když se čekání zdá nekonečné, se může stát, že se osádka výtahu během zlomku vteřiny kompletně vybije. Někteří si hrají na strážce pořádku a tvrdě penalizují situace, kdy někdo příliš vystupuje z řady, je v podezření, že by mohl zastřelit někoho jiného, nebo má jen ošklivou postavičku. Můžete mi věřit, že větší švandu u Elite Force 2 nezažijete. Stejně nezapomenutelná je Spockova snaha o vylepšení pravidel. Jde o tohle: Spockovi se zdálo, že startovat zhruba metr od bot nemá smysl, když je na můstku ještě jeden výtah. Všichni se do něho tedy naskládali, protože Spock rozhodl, že se bude startovat z něho. Až když se dveře zavřely, jsme se po sobě podívali a někdo se nesměle zeptal: „Hele, Spocku, a jak poznáme, že se v tom druhým výtahu ty boty už objevily?“ Výstřel ze startovní pistole by nemohl mít lepší účinek. Každý se vrhl ke dveřím ve snaze dostat se k botám jako první. Jestli se to někomu podařilo napoprvé, netuším, protože já koupil kulku zezadu hned mezi dveřmi. Podobně adrenalinovou záležitostí bylo skupinové focení postaviček. Nejprve jsme se snažili o vytvoření zátiší s rukavicemi a botami v turbovýtahu, což se nám díky nezodpovědnosti některých hráčů podařilo až zhruba po hodině. Kupříkladu Mr.Spock se snažil donést z vedlejšího výtahu boty, zatímco všichni ostatní na něho čekali u rukavic. Všichni až na Therezu, která si stoupla proti dveřím výtahu a Spocka nepolepšitelně běhajícího pro boty nemilosrdně odrovnávala ve dveřích. Podesáté už se to Spockovi přestalo líbit, a proto Therezu varoval, že ještě jednou a dostane kopačku do hlavy. Co myslíte? Therezina hromadná popravaPrásk a už ležel na podlaze! Však to také Thereza schytala, když za námi přiběhla i s botami do druhého výtahu. Snímek doličný se potuluje kolem, schválně si všimněte, kolik pušek na ni míří. Možná, že kdo nehrál, není schopen pochopit, ale zábava to byla nebetyčná.

Takovýmto stylem jsme se úspěšně prokousali až k sedmé hodině ranní, kdy se začaly projevovat první náznaky vyčerpání. Zatímco většina odpočívala, Ravenhorst s Davem rozjeli vlastní malou bitvu ve Fleet Operations 2, a zbytek se po uplynutí přestávky vrátil na hodinu k boty-matchi. Poté už nás definitivně opustila Thereza s Maem a za půlhodinku jsme je následovali i my ostatní. I když jedny boty bysme možná ještě dali, co?

Máme tu závěrečné shrnutí. Zatím se zadostiučiněním pozorujeme fakt, že na každý další Battlefest přijde o něco víc lidí, kteří si užijí zase o něco víc legrace. Uvidíme, jestli bude tento trend pokračovat, protože pak by nám jednou herna už nemusela stačit. Silně zarážející je, že jsme celou noc vydrželi prakticky na dvou hrách – Elite Force 2 a Armadě, zatímco taková Starfleet Command 3 tentokrát ostrouhala. Faktem však zůstává, že je nejvyšší čas, aby se objevila nějaká nová startreková hra s pořádným multiplayerem, abychom další Battlefesty oživili nějakou čerstvou herní krví. Jak se ale o víkendu ukázalo, i staré a domněle prozkoumané hry mohou skrývat nejedno překvapení…

Kompletní fotogalerii ze Star Trek Games.CZ Battlefest W.05 najdete zde.

Martin Kovář,
Star Trek Games.CZ

Přidáno: 3.3.2005