Rozhovor s Bartem Simonem a Seanem Wangem o Star Trek: Borg Assimilator

Stomped: Jak se vlastně Cyberlore dostal k úkolu vytvořit Borg Assimilator?

Bart Simon: Activision za námi přišel s již promyšleným nápadem. Na několik lidí u nich udělala dojem míra inovace a způsob realizace nových prvků v Majesty, a tak nás kontaktovali s tím, zda by bylo možné vzít naše zkušenosti s žánrem simulací a aplikovat je na Star Trek. Nadnesli jsme několik různých konceptů a myšlenka na vytvoření borgské simulace nám všem připadala jako nejnadějnější – a tak jsme tu!

Stomped: Tato hra, alespoň co se námětu a zasazení týče, se od Majesty výrazně liší. Bylo těžké vytvořit hru, která je natolik vzdálená od fantasy real-time strategií, kterými jste známí?

Bart Simon: Pracovat na novém prostředí, obzvláště tak tématicky plodném jako je to borgské, je skvělé. Nicméně bych lhal, kdybych řekl, že nebylo těžké vytvořit bohatý herní svět, který by hladce zapadl do borgské ideologie a historie. Loajální fanoušci Star Treku si totiž vytvořili velmi silnou představu o tom, co jsou Borgové zač a co jejich civilizace představuje. Je na nás, vývojářích této hry, abychom zajistili, že dojde k naplnění jejich představ. Musíme to však provést tak, abychom nezklamali ani neodradili ty, kteří si prostě chtějí zahrát zábavnou, inovativní hru.

Sean Wang: Třebaže Cyberlore je znám především pro svou práci s žánrem fantasy, odvedli jsme za ta léta i spoustu práce ve sféře science-fiction, takže vstoupit kvůli Borg Assimilator do této oblasti pro nás nebylo nijak obtížné. Výzvou však je vytvořit svět, který odpovídá tomu, co o Borgském společenstvu víme, a zároveň zapracovat na estetické stránce tak, abychom hráčskému publiku nabídli po vizuální stránce zábavný zážitek.

Stomped: Hráč hraje za Borgy, kteří jsou ve Star Treku většinou zobrazováni jako záporné postavy. Je těžké vytvořit hru založenou na rase, kterou většina lidí považuje za zlo?

Bart Simon: To je dobrá otázka. Když jsme s tímto projektem začínali, dělali jsme si ohledně „hraní za záporáky“ starosti. Nicméně s tím jak projekt dozrával, jsme se na celou borgskou otázku začali dívat úplně jinak. Zaprvé, Borgové nejsou vrozeně zlí – ve skutečnosti jsou pevně přesvědčeni, že asimilací do Společenstva jednotlivcům pomáhají. Zadruhé, když hrajete chvíli za Borgy, tak se snadno dostanete do režimu „Nám nesmí stát nikdo v cestě“. Je osvěžující ujmout se ovládání civilizace, jejímž jediným skutečným úkolem je prostě jenom růst a zlepšovat se.

Sean Wang: Třebaže Borgové jsou ve vesmíru Star Treku nepochybně zobrazováni jako „záporáci“, my na ně nahlížíme jinak. V podstatě jde o to, že Borgové jsou rasou, která se orientuje na splnění svého cíle a se svou činností nespojuje žádné morální otázky. Asimilují ostatní, aby se od nich něco přiučili, ale nedělají to ze zlomyslnosti nebo kvůli nějakým předsudkům. Jsou spíše přírodní silou – jako například záplava kobylek - kterou považujeme za zlo pouze proto, že její zájmy jsou v rozporu s našimi. Takže tak jak to vidíme my, nejsou Borgové ve skutečnosti zlí. Jenom mají jiný smysl své existence. A v Borg Assimilatoru si tuto existenci vyzkoušíte z jejich úhlu pohledu.

Stomped: Jak zní příběh kampaně pro jednoho hráče a jak zapadá do historie Star Treku?

Bart Simon: Náš příběh zapadá do chronologie Star Treku pouze volně. Odehrává se po filmu První kontakt, kdy si Borgové uvědomí, že jejich čelní střetnutí s vynalézavými rasami Alfa kvadrantu nejdou vždy podle plánu. Ve světle této skutečnosti se rozhodnou pro strategii, v jejímž rámci zaplaví galaxii tisícovkami kolonizačních plavidel. Jejich úkolem je získat pevná postavení na planetách, na nichž přistanou, a jakmile se tak stane, mají se spojit s úlem a obohatit Společenstvo o nově získaná biologická a technologická vylepšení. Kampaň začnete hrát za jednu z mnoha těchto borgských kolonií, a když splníte její rozkaz, můžete se posunout k další.

Stomped: Jaké předměty, zbraně a vozidla budou Borgové ve hře mít?

Bart Simon: Naši Borgové se dělí do několika odlišných kategorií: od asimilačních vojáků, kteří jsou plně vybaveni k boji, po lékařské vojáky, kteří jsou schopni zvrátit ničivé účinky technovirů a podobných zbraní. Každý druh vojáků má k dispozici speciální vybavení, které jim umožňuje efektivně provádět svěřené úkoly. S tím jak se vaše kolonie bude rozvíjet, získáte přístup k technologiím, které mohou vašim vojákům pomoci ještě víc – například k časovým „štítům“, které je ochrání před nepřátelskou palbou.

Stomped: Když Borgové asimilují novou rasu, jak to ovlivní průběh dalšího hraní?

Bart Simon: Asimilací ras získáte hned několik výhod. V první řadě, když získáte nového jedince, změníte ho ve vojáka. A to je také hlavní možnost, jak zvýšit počet vojáků ve své kolonii. Zadruhé, asimilace cizích ras vám umožňuje vývoj nových technologií. Než nepřátelskou rasu plně asimilujete, máte možnost prozkoumat ji i její technologie. Tímto průzkumem získáte přístup ke stavbám a technologiím, které jsou vyspělejší a dokonalejší.

Protože asimilace je v této hře natolik zásadním a unikátním prvkem, snažíme se ji zohlednit v co největším počtu oblastí – v podstatě lze říct, že vaše kolonie se stane tím, co asimiluje.

Stomped: S jakými rasami a hrozbami se budou muset Borgové ve hře vypořádat?

Bart Simon: K cílovým rasám patří Romulané, Federace (včetně Hvězdné flotily), Klingoni a Druh 8472. Mnoho přírodních fenoménů přinese navíc řadu unikátních a zhoubných událostí – ať už se jedná o zemětřesení, iontové bouře nebo všudypřítomné geomagnetické rušení. Borgské kolonizační operace mají prostě svá úskalí.

Sean Wang: A v případě hrozeb se nejedná pouze o vnější síly. Jak většina fanoušků Star Treku viděla, Borgové se občas musí vypořádat s problémem záblesků individuality objevujících se u některých vojáků, které mohou rozvrátit celé Společenstvo. A Borgové jsou rovněž náchylní vůči určitým virům a nejrůznějším mechanickým selháním.

Stomped: Jak bude v Borg Assimilatoru fungovat režim volné hry?

Bart Simon: Volná hra je velmi důležitou součástí Borg Assimilatoru. Třebaže kampaň představuje zajímavý a poutavý herní režim, je to právě volná hra, co této hře zajišťuje znovuhratelnost a dlouhověkost. Hráči si mohou zvolit cílové planety, nepřátele, borgské kolonie do začátku a náhodné přínosné i škodlivé události. Editor, jenž je do hry integrován, hráčům navíc umožňuje přidávat své vlastní modely jednotek, takže když hráči vyčerpají náhodné scénáře dodávané společně s hrou (hodně štěstí), mohou vytvořit a v systému náhodné generace, který se využívá při vytváření nových scénářů, používat svoje vlastní modely.

Stomped: Máte pro Borg Assimilator v plánu nějaké režimy hry více hráčů?

Bart Simon: Poměrně brzo jsme dospěli k závěru, že se chceme soustředit výhradně na hru pro jednoho hráče. Simulační povaha hry k tomu přímo vybízí, a tak jsme se rozhodli, že zabudovat do Borg Assimilatoru hru více hráčů jenom proto, že to můžeme udělat, není dostatečným důvodem. Pokud multiplayer do hry opravdu nezapadá, pak to za tu námahu nestojí. Abych to shrnul – jelikož Borg Assimilator je v zásadě simulace, rozhodli jsme se, že hrát „po boku“ jiného hráče není dostatečně zábavné, aby to existenci multiplayeru ospravedlnilo. Raději se budeme soustředit na hru pro jednoho hráče, kterou vypilujeme k dokonalosti.

Stomped: A na závěr, plánujete nějaká dodatečná rozšíření, která nabídnete zdarma poté, co hra vyjde?

Bart Simon: Na tuto otázku raději odpovím, až se přiblížíme dokončení tohoto projektu – ale mohu říct, že dodatečná podpora fanoušků a zákazníků, kteří si naši hru koupí, je něco, co Cyberlore i Activision berou opravdu vážně.

Původní rozhovor převzat ze Stomped.

Martin Kovář,
Star Trek Games.CZ
Přidáno: 30.11.2008

Seznam všech článků týkajících se hry Star Trek: Borg Assimilator najdete zde.