Rozhovor s Joem Keenem o Star Trek Online

HomeLAN: Nejprve se zeptám, jak vlastně společnost Perpetual Entertainment vznikla.

Joe Keene: Perpetual založili v březnu roku 2002 Joe Keene a Chris McKibbin. Oba dva jsme dlouhou dobu pracovali pro Electronic Arts, v poslední době jako vedoucí, respektive generální manažer divize předplacených her pro EA.com. Perpetual jsme založili, abychom vytvořili společnost, která se zaměřuje výhradně na hry hrané po síti, a také abychom vyráběli ty nejlepší online hry a herní technologie tohoto druhu.

HomeLAN: Jak dostane nový herní vývojář prvotřídní úkol vytvořit masivní multiplayerový titul z prostředí Star Treku?

Joe Keene: Jeden náš dobrý přítel z herního průmyslu nás představil lidem z Paramountu, kteří hledali vývojáře nebo vydavatele, který by vytvořil startrekovou MMOG (massively multiplayer online game) hru. Prvotní náměty jsme vytvářeli společně s týmem lidí z Paramountu a na těchto představách jsme poté rozvinuli předběžný návrhářský dokument. Myslím si, že naše zaujetí licencí, naše nápady jak nejlépe vytvořit startrekovou MMOG hru a naše názory na silné a slabé stránky současných MMOG her našly odezvu v týmu Paramountu. Jakmile jsme si uvědomili, že sdílíme stejnou vizi, byla smluvní a finanční stránka naší dohody relativně prostá.

HomeLAN: Vesmír Star Treku je ohromnou licencí, co se možného obsahu týče. Jak zastrašující pocit to je vytvářet MMORPG z již existujícího vesmíru, který před vámi leží připraven?

Joe Keene: Šíře a složitost fiktivního vesmíru Star Treku je určitě zastrašující, ale je zároveň zdrojem ohromné síly a výtvarných příležitostí. Stejně jako u všech licencovaných projektů je důležité zůstat věrný jak podstatě fikce, tak i tisícům detailů, jež definují svět, který tato fikce ztělesňuje. Zároveň nás neustále udivuje to, jak otevřený a inovativní Star Trek je. Jakmile se k této fikci dostanete a zjistíte, jak celý svět funguje, uvědomíte si, že množství materiálů, které byly použity v televizních seriálech a filmech, je pouhým zlomkem toho, co musíte prozkoumat. A to je důležité pro MMOG hru, protože součet hodin, které hráč stráví hraním, může snadno překročit celkový počet hodin televizních seriálů a filmů, které byly dosud vytvořeny. Naším cílem při návrhu a tvorbě hry je nabídnout hráčům optimální směsici známého a nového.

HomeLAN: Co se stylu hraní týče, čím se bude startrekové MMORPG lišit od ostatních her tohoto žánru?

Joe Keene: Stále se nacházíme v rané fázi procesu tvorby podrobného návrhu, takže ještě nejsme připraveni svěřovat se s podrobnostmi. Přesto si myslíme, že je fér říct, že naše vize zahrnuje více akce, dobrodružství, průzkumu a komplexních úkolů, než je tomu u mnoha současných MMOG her. Z části nás k takovémuto přístupu motivuje dlouhodobý cíl vnést do MMOG her zajímavější a působivější herní mechanismy. Včetně těch, které jsou od začátku úspěšné v samostatných hrách a v multiplayerových hrách menšího počtu hráčů. A z velké části je tento přístup ovlivněn startrekovou fikcí a fyzickou stavbou celého světa. Většina z něj je epizodní, založená na nějakém úkolu nebo problému a odehrává se v celé řadě relativně malých míst, která se nachází v ohromném, ale poměrně abstraktním fyzickém prostoru. To je v přímém kontrastu s většinou současných MMOG her, ve kterých se pohybujete v relativně rozlehlých, přilehlých a pomalu se vyvíjejících prostředích.

Naše odpovědi na často kladené dotazy odhalují některé z našich základních myšlenek ohledně herního stylu. Jste hráčem, který může vstoupit s ostatními hráči na různé lodě. Bude docházet k soubojům ve vesmíru, které vyžadují týmovou spolupráci. Budete se přenášet na planety, řešit hádanky, povídat si s nehratelnými postavami a zapojíte se do rychlého pozemního boje. Ale většinu podrobností o skutečném herním stylu si necháváme prozatím pod pokličkou, dokud je nebudeme moci začít uvádět v praxi, kde uvidíme, jak se osvědčí. Můžete si být jisti, že nebudeme dělat nic jen proto, že se to tak dělá v ostatních MMOG hrách.

HomeLAN: Dočkáme se nějakého zapojení minulých nebo současných herců a posádek z televizních seriálů?

Joe Keene: V to doufáme. Paramount nám zprostředkoval spojení s mnoha lidmi a my právě zkoumáme možnosti spolupráce.

HomeLAN: Jaké rasy budou ve hře dostupné a bude muset hráč vstoupit do Hvězdné flotily, nebo se bude moci přidat i k jiným skupinám vesmíru Star Treku?

Joe Keene: Stále zvažujeme optimální složení ras, ze kterých si hráč bude moci vybírat svoji postavu při prvním spuštění hry. V průběhu dalšího života hry máme v úmyslu rozšiřovat jak počet hratelných ras, tak způsoby, jakými budou moci hráči vytvářet skupiny a frakce.

HomeLAN: Odpovědi na často kladené dotazy na oficiálním startrekovém webu prohlašují, že se dočkáme pozemního i vesmírného prostředí a bojů v nich. Jak hodlá Perpetual takto ambiciózní myšlenku realizovat?

Joe Keene: Domníváme se, že jsme určili a izolovali technické otázky související se zahrnutím hry na povrchu i ve vesmíru. Těmto problémům velmi dobře rozumíme, takže je to opravdu pouze otázkou volby, kterou provedeme s ohledem na celkový rozsah hry při spuštění. Neumíme si představit podmanivou startrekovou MMOG hru bez možnosti hrát na zemi i ve vesmíru, takže jsme o ničem menším vlastně ani neuvažovali.

HomeLAN: Budou se události ve hře odehrávat po skončení filmu Star Trek: Nemesis, nebo půjde o jiná údobí časové linie Nové generace/DS9/Voyageru?

Joe Keene: Ano. (Omlouvám se za nejapnou odpověď, ale toto téma se právě teď usilovně zkoumá a diskutuje a ještě nejsme připraveni vám nabídnout podrobnější odpověď.)

HomeLAN: Co nám můžete říct o grafice, kterou uvidíme v startrekovém MMORPG?

Joe Keene: Ačkoliv se stále zaobíráme detailní technickou analýzou několika možných grafických řešení, můžeme bezpečně říct, že hru spustíme s podporou těch nejlepších grafických karet, které budou v dané době na trhu dostupné. Což nemusí nutně znamenat krvavé systémové nároky. Mluvit o tom, jak to bude vypadat při spuštění, je při takovémto předstihu velmi ošemetné, ale máme v úmyslu zakotvit na straně vyšších standardů. Tato hra bude mít dlouhou životnost.

HomeLAN: Hra by měla vyjít v roce 2007. Proč ji oznamujete tak brzy?

Joe Keene: Chtěli jsme podnítit kolektivní představivost a diskuzi o možnostech a příslibu správně vytvořené startrekové MMOG hry. Překvapilo by vás množství pozitivních reakcí, které jsme obdrželi od hráčů a startrekových fandů, z nichž mnozí mají velmi přesné názory na to, jak by měla hra vypadat, a ti ostatní jsou prostě jenom potěšeni a mají radost z toho, že se Star Trek dostanete i na toto pole. Není žádným tajemstvím, že se startrekové hry setkaly v minulosti se smíšenými úspěchy, a máme pocit, že to mnoho hráčů a fanoušků odradilo. Myslíme si, že Star Trek je ideální kulisou pro moderní MMOG hru, a chceme, aby byli lidé jejím potenciálem nadšeni.

HomeLAN: Perpetual je uveden jako výrobce a zároveň i vydavatel této hry. Proč chcete vydat hru sami místo toho, abyste spolupracovali se zavedeným herním vydavatelem?

Joe Keene: Máme to štěstí, že se nacházíme v takové finanční pozici, která nám umožňuje jednat přímo s Paramountem, že jsme sami vyvinuli velké množství herních technologií i operační infrastrukturu MMOG hry a že můžeme pokračovat ve vývoji, aniž bychom potřebovali peníze od vydavatele. Přesto očekáváme, že se v jistém okamžiku vývoje spojíme s partnerem, se kterým budeme spolupracovat, co se marketingu a distribuce týče.

HomeLAN: A na závěr. Na stránkách Perpetual Entertainment se uvádí, že kromě této startrekové hry pracujete ještě na jednom titulu. Můžete nám ohledně něj alespoň něco naznačit?

Joe Keene: O naší první hře se dozvíte bližší informace již brzy. Buďte připraveni.

Původní rozhovor převzat z HomeLAN Fed.

Martin Kovář,
Star Trek Games.CZ
Přidáno: 24.9.2004

Seznam všech článků týkajících se hry Star Trek Online najdete zde.