Rozhovor s Craigem Zinkievichem o Star Trek Online

That VideoGame Blog: Začněme od začátku. Kam je Star Trek Online zasazena? Kam chcete hráče vzít?

Craig Zinkievich: Náš příběh se odehrává v roce 2409, což je 30 let po událostech z filmu Star Trek: Nemesis. Vzájemná přízeň mezitím vyprchala a Klingoni s Federací stojí na pokraji totální války, navíc se už brzy objeví dávná hrozba, které se budou muset všichni obávat. Prostředí je to tudíž dobře známé a fanoušci filmů navíc ocení, že se odehrává nedlouho po posledních známých událostech.

TVGB: Odvozujete výtvarný styl hry od některého ze seriálů?

CZ: Náš zvolený styl navazuje na období filmu Nemesis. Podívali jsme se na seriál Voyager, posunuli ho o třicet let do budoucnosti a zamysleli se nad tím, jak budou jednotlivé věci v té době vypadat.

TVGB: Dobře. Když uvážíme zasazení Star Trek Online, čím chcete, aby hra vyčnívala z davu ostatních MMO her?

CZ: Budete hrát ve vesmíru Star Treku. Všichni začínají jako kapitáni. Můžete si vybrat mezi postem důstojníka ve Hvězdné flotile, nebo v mašinérii Klingonských obranných sil. Jste kapitánem své vlastní lodě. Se svou lodí létáte po vesmíru, sami si vybíráte kurz a letíte tam, kam se vám zrovna chce. Také nabízíme pozemní část a pokud chcete, můžete se přenášet na stanice nebo planety.

Vesmírná část má silnější strategickou stránku. Budete muset manévrovat do výhodné pozice, abyste se dostali na oslabenou stranu nepřítele, vyřadili mu štíty a vypálili protonovou salvu, zatímco při tom budete spravovat rozdělení energie do jednotlivých systémů. Pozemní část je o trošku rychlejší a akčnější.

TVGB: V jakém rozsahu můžeme upravovat svoji loď a její posádku, aby se nám s ní co nejlépe zkoumal okolní vesmír?

CZ: Samozřejmě budete mít na výběr několik různých rolí. Jako kapitán si na začátku zvolíte směr své kariéry, ať už se poté budete vědou, technikou a taktikou zabývat nebo ne. Ale vaše role ovlivní víc než jenom to, čím jste vy sami. Na své lodi máte důstojníky na můstku, kteří v podstatě fungují jako mazlíčci známí z MMO her. Když se vydáte na výsadkovou misi, tak je ovládá umělá inteligence, ale vy je můžete pojmenovávat, upravovat jim vlastnosti, dohlížíte na jejich růst po úrovních a rozhodujete, jaké vybavení u sebe nosí.

TVGB: Kolik lidí se může vydat na výsadkovou misi?

CZ: Výsadkový tým tvoří pět postav, takže pokud se spojím s dvěma dalšími hráči, zbudou nám pro důstojníky z můstku dvě volné pozice.

TVGB: Takže obří výsadkový tým si sestavit nemůžeme…

CZ: Ne, maximum je pět. Padesát lidí naráz se nikam přenášet nebude.

TVGB: A co lodě?

CZ: Je možné měnit jak podobu lodě, tak vybavení pod kapotou. Je pro mě důležité, abyste v Star Trek Online mohli sami rozhodovat o tom, jakým způsobem chcete hrát. Je to stejné jako u skládání výsadkových týmů. Tím, že si sám mohu vybrat vybavení nebo i celou hvězdnou loď, si zvolím roli, kterou budu ten den se svou lodí hrát. Možná si vyberu taktickou loď, loď třídy Defiant, a půjdu s ní někomu vyprášit kožich.

Do některých lodí se vejde více vybavení, ale čím pokročilejší lodě jsou, tím zároveň plní i specifičtější funkci.

TVGB: Jak velké tyto lodě vlastně mohou být?

CZ: Nikdo nebude hrát Star Trek Online proto, aby létal po vesmíru v raketoplánu. Začnete s lehkým křižníkem a můžete se dostat až do bodu, kdy budete velet hvězdné lodi třídy Sovereign.

TVGB: Půjde ve hře i o něco jiného než jenom boj?

CZ: Ve hře budou pochopitelně existovat místa jako stanice Deep Space 9, kde se budete setkávat se svým týmem a potkávat nové lidi. Dále tu bude klingonská fronta, kde spolu Klingoni a Federace válčí, takže i tam na vás bude čekat společenské vyžití. Ve hře nebude chybět ani výroba předmětů a diplomacie.

TVGB: Povězte mi víc o klingonské frontě. Půjde o konstatní PvP bitvu, ke které se bude možné připojit, kdykoliv budeme chtít?

CZ: Chceme zajistit, aby na frontě byl k dispozici nejen PvP obsah, ale také PvE. Ve hře bude rovněž nepřímé PvP, kdy věci, které budete provádět podél fronty, ovlivní bitvu z pohledu všech hráčů.

TVGB: Jedna věc mě celou dobu zajímá. Bude možné zabírat území? Aby Klingoni přemohli Hvězdnou flotilu a naopak?

CZ: Neutrální zóna se měnit nebude a po celou dobu zůstane PvP oblastí. Ale plánujeme, že příslušnost okolních regionů se bude měnit podle toho, kdo bude mít navrch v hlavní bitvě.

TVGB: Má hra nějaký konečný cíl? Budou-li spolu Klingoni a Federace neustále válčit, co když se hráči nakonec sblíží a začnou zpívat Kum Ba Yah?

CZ: Myslím si, že na MMO hrách je skvělé, že svoji hru můžete změnit a něco do ní přidat na základě toho, co chce vaše publikum. Naslouchat komunitě je důležité, takže kdyby mělo dojít k něčemu takovému, máme tu tým vývojářů, kteří mohou změnit celý vesmír podle aktuální potřeby.

TVGB: Necháváte se při navrhování hry ovlivňovat svými osobními pocity? Je na Star Treku něco, co se vám opravdu líbí?

CZ: Star Trek znamená pro spoustu lidí spoustu různých věcí a my se chceme strefit do jejich vkusu co nejvíce, abychom jim předložili ten pravý zážitek ze startrekového vesmíru. Mě neláká bojovat s Klingony nebo stát se vysoce postaveným členem Federace. Já chci jenom nastoupit na svoji loď a letět někam, kam se dosud nikdo nevydal. A proto máme hodně procedurálně generovaného obsahu, abych si mohl vybrat hvězdu, doletět k ní a najít tam něco, co bude ve hře zbrusu nové.

TVGB: Abyste mohli tuto hru vytvořit, museli jste zhlédnout všechny staré filmy a seriály?

CZ: Jakmile jsme získali licenci, tak jsme nejen koupili všechna DVD a začali se jimi probírat, ale zároveň se odnikud vynořila záplava Trekkies. Od chvíle, kdy se objevila první fáma, že by Cryptic mohl vlastnit licenci na tvorbu online hry, přicházeli do mé kanceláře lidé, ukazovali mi fotografie, kde byli jako dvanáctiletí na Comic Conu, a říkali, že na tomto projektu prostě musí pracovat. Takže o lidi v týmu nemám strach. A ani netřeba zmiňovat, že i fanouškovská základna Star Treku je nadmíru aktivní.

TVGB: Doufal jsem, že se zmíníte o fanoušcích. Navštěvujete někdy jejich diskuzní fóra?

CZ: Fanouškům musíte naslouchat, abyste zjistili, co chtějí. Občas je zapotřebí udělat rozhodnutí, které se nelíbí všem, ale Trekkies prostě ignorovat nemůžete.

TVGB: Nenahání vám občas strach jednání s obzvláště namíchnutými fanoušky?

CZ: Mnohem raději bych měl komunitu, která je tak horlivá, že se dohaduje nad každým detailem ve hře, než komunitu, které je všechno jedno. Občas je to skličující, ale za nic bych to nevyměnil.

TVGB: Pročetl jsem několik diskuzí a nabyl jsem dojmu, že někteří lidé nejsou nadšeni tím, že všichni začnou hrát jako kapitáni. Neuvažovali jste někdy nad tím, že by lidé začínali skromněji?

CZ: Ano, uvažovali jsme o tom, že by lidé zastávali na lodích různé role, a dospěli jsme k závěru, že lidé nechtějí začínat jako chlápek v transportní místnosti, který tam jen tak sedí, čeká a potom stiskne knoflík – asi tak po patnácti minutách hraní. Lidé říkali: „Chci být kapitánem.“ A tak jsme se rozhodli dát jim, co chtějí. Většina lidí, kterých jsme se ptali, říkala, že se chtějí sejít s přáteli, zformovat flotilu a poté zkoumat nové světy. A proto jsme se shodli, že se raději budeme soustředit na tohle než na každou prkotinu, protože to vážně musíte hrát za holiče nebo barmana? Shodli jsme se, že se budeme soustředit na základní prvek hry – na to, co si přeje většina hráčů.

TVGB: Bude ve hře nějaký finanční systém?

CZ: Ve hře bude fungovat ekonomika. Lidé říkají, že ve vesmíru Star Treku žádná ekonomika neexistuje, ale není tomu tak. Dokonce i v samotné Federaci existují kredity na používání replikátoru nebo transportéru. Skladník ze šroubárny nemůže jen tak jít a koupit si hvězdnou loď třídy Galaxy. A i ze seriálů víme, že existuje celogalaktická ekonomika.

TVGB: A jak to zapracujete do hry?

CZ: Myslím si, že ve hře se bude postupovat tím stylem, že za odměnu objevíte nový předmět nebo získáte nového důstojníka na můstek, spíše než ve smyslu „zabil jsem Klingona, dostanu pět dolarů“. Takhle to ve hře rozhodně fungovat nebude. Nicméně ve Hvězdné flotile a v Klingonských obranných silách budete normálně vydělávat kredity.

TVGB: Zaslechl jsem cosi o epizodickém obsahu. Můžete mi o tom říct něco bližšího?

CZ: Epizody jsou vážně skvělá věc. Ve hře je samozřejmě spousta různých prvků, ale většina obsahu, ke kterému se váže nějaký příběh, nepůsobí jako běžná MMO hra. Však víte, takové to: „Jdi zabít pět tupounů, vrať se a já ti dám deset zlaťáků“.

Když jsme navrhovali hru, nevzali jsme klasické MMO a nepřemýšleli o tom, jak na něj připlácnout Star Trek. Podívali jsme se na Star Trek a pomysleli si: „Dobrá, co je Star Trek, jaké jsou jeho nejdůležitější prvky a jak kolem nich můžeme vystavět hru?“ Jednou z věcí, kterých jsme si všimli hned na začátku, je to, že v televizních epizodách se pohybují z místa na místo. Začnou na lodi a něco se stane. Přenesou se na planetu, prozkoumají ji a najdou nějaké nepřátele. Nebo objeví vesmírnou stanici, která je v plamenech. A potom se vrátí zpět na loď kvůli rozhodující, konečné bitvě. A přesně tak vytváříme i naše epizody, abyste nikdy nezůstali trčet na jednom místě několik hodin. Naopak, jste neustále v pohybu.

TVGB: Prima, to zní super. Takže, kdy uvidíme betaverzi?

CZ: Brzy. To je vše, co mohu říct.

TVGB: Žádné konkrétní datum?

CZ: Ne, žádné datum, ale všechno je mnohem blíž, než si myslíte.

Původní rozhovor na That VideoGame Blog zde.

Martin Kovář,
Star Trek Games.CZ
Přidáno: 20.4.2009

Seznam všech článků týkajících se hry Star Trek Online najdete zde.