Rozhovor s Craigem Zinkievichem o Star Trek Online

Eurogamer: Popište, co se vám honilo hlavou, když už bylo jasné, že budete pracovat s tímto opravdu velkým a oblíbeným vesmírem. Startrekovou MMO hru chce vidět určitě spousta lidí.

Craig Zinkievich: Jsme nadšeni z toho, že jsme vesmír Star Treku získali pro sebe. Všichni členové týmu jsou jeho fanoušky a už se nemůžeme dočkat, až se s vámi podělíme o svůj výtvor.

EG: Nedostanete někdy při přemýšlení nad tímto projektem strach? Zajisté existuje spousta fanoušků, které by pěkně naštvalo, kdybyste vytvořili něco, co do již existujícího vesmíru nepatří.

CZ: My chceme, aby Star Trek Online v lidech probouzela vášně. Vášeň je totiž skvělá věc. Znamená to, že lidé mají o něco zájem a mají na to svůj názor. A také se nám líbí zpětná vazba od komunity.

Star Trek Online je nicméně něco jiného, než co jste viděli v seriálech. Naše hra se odehrává zhruba 30 let po událostech z filmu Star Trek: Nemesis. Vesmír se změnil, technologie se posunuly dál. Ale pokud budeme vysvětlovat, proč děláme to, co děláme, a zapojíme do tohoto procesu fanoušky, pak si myslím, že budou konečným výsledkem nadšeni.

EG: Z většiny MMO her máme pocit, jako by je někdo zašněroval do korzetu. Vytváří iluzi bezbřehé svobody, ale ve skutečnosti tomu tak není. Lidé plní zadané úkoly a další svoje povinnosti, ale na jejich okolí to nemá žádný vliv. Člověk se jeden den odhlásí, vrátí se za týden a všechno je pořád na stejném místě, bez zohlednění jakýchkoliv následků. Jak k této otázce přistoupíte v Star Trek Online?

Craig ZinkievichCZ: Máme v plánu vytvořit napínavý obsah určený speciálně k průzkumu, který je komplexní i lákavý zároveň. Máme také několik nápadů, jak tvarovat vesmír pomocí PvP a iPvP (Indirect Player versus Player). Podrobnosti o tom vám prozradíme později, nezapomeňte proto sledovat náš web.

EG: Mohou hráči napsat vlastní příběh, který se odehrává ve vesmíru Star Trek Online?

CZ: Hráče samozřejmě podporujeme v tom, aby přišli s vlastními příběhy a historickým pozadím svých postav. Na oficiálním fóru už v tomto smyslu najdete několik skvělých příkladů.

EG: V Star Trek Online jste oživili starý konflikt mezi Federací a Klingony. Zdálo se vám to vhodnější, než vytvořit novou rasu záporňáků, o které dosud nikdo neslyšel?

CZ: Když jsme vymýšleli příběh Star Trek Online, nabízel se nám konflikt mezi Klingony a Federací sám od sebe. Zaručuje totiž hráči spoustu možností bez ohledu na to, za kterou frakci hraje.

Také otevírá dveře dalšímu rozšiřování vesmíru souběžně s tím, jak se bude příběh hry vyvíjet. Co by se například stalo, kdyby se objevil natolik silný nepřítel, že by představoval hrozbu pro obě strany?

Události, k nimž došlo před rokem 2409, a důvody nově vzplanuvšího konfliktu mezi Federací a Klingonskou říší vysvětlujeme v pravidelných intervalech na našem webu.

EG: Dočetl jsem se, že nový obsah bude k dispozici ve formě „epizod“, které měly v původní televizní podobě necelou hodinu. Jak často je budete vydávat?

CZ: „Epizoda“ není naše označení pro nový obsah, ale spíše tím popisujeme způsob, jak se tento obsah vytváří. Máme několik docela zajímavých nápadů, jak by mohly vypadat aktualizace Star Trek Online, ale zatím jsme nedospěli k ničemu definitivnímu.

EG: Setkáme se rovněž s rasami, na které dopadlo světlo reflektorů pouze příležitostně? Mám na mysli třeba Tholiany nebo Xindy.

CZ: Pečlivě zvažujeme každou rasu, která se objevila v seriálech a filmech, a také některé, s nimiž jsme se setkali v knihách nebo komiksech. Můžete očekávat, že ve hře najdete rasy, které patří k oblíbeným, i ty méně známé.

EG: Jak bude fungovat zvyšování úrovní? Bude hráč postupovat na další úrovně plněním rozkazů, zabíjením nepřátel nebo třeba i průzkumem vesmíru?

CZ: V Star Trek Online nepoužíváme tradiční systém založený na postupně rostoucích úrovních. Odměnu a dovednosti sloužící k rozvoji vaší postavy budete nicméně získávat plněním misí a průzkumem vesmíru.

EG: Můžete nám říct něco o vlastní úpravě postav? Kdesi jsem viděl, že bude například možné zkombinovat klingonské čelo s vulkánskýma ušima a obličejem Bajorana.

CZ: Potenciálem individuálního upravování postav jsme skutečně nadšeni. Hráč si může vybrat z nabídky známých startrekových ras nebo může použít program pro tvorbu nových ras a vytvořit si svoji vlastní. S tímto programem může samozřejmě také zkombinovat několik již hotových částí a použít je na jedné postavě.

Některé z těchto částí patří známým rasám, jiné prostě jenom vypadají dobře. Na závěr si hráč může svoji novou rasu pojmenovat a z nabídky bonusů pro ni vybrat specifické dovednosti.

EG: Platí to samé i pro lodě? Jak funguje jejich upravování?

CZ: Vzhled své lodi sice budete moci měnit, ale vaše plavidlo bude i nadále vypadat jako hvězdná loď náležející k frakci, kterou jste si zvolili (tj. Federace nebo Klingoni). Také do ní budete moci nainstalovat nové technologie, které kupříkladu zlepší její výkon nebo zvýší její údernou sílu v bitvě.

EG: Budou ve hře nějaká omezení, co se pojmenování lodí a postav týče?

CZ: Samozřejmě. Budeme používat standardní filtry pro zachycení neslušných slov a na ochranu duševního vlastnictví, aby po vesmíru nelétal milion Jean-Luců Picardů. Nicméně, žádná jiná omezení mě teď nenapadají.

EG: Povězte nám něco o vesmírných bitvách. Budou spíše akčnějšího rázu, nebo naopak strategičtější jako hry ze starší série Starfleet Command? Jakou míru ovládání bude mít hráč nad jednotlivými systémy? Bude například moci převádět energii ve štítech ze zádě na příď?

CZ: Vesmírné bitvy jsou pomalé a strategické. Hráč by při nich měl zvažovat věci, jako je pozice lodě, distribuce energie nebo co nejefektivnější používání zbraní a dostupných dovedností, aby dokázal využít slabin protivníka.

A ještě příklad k přidělování energie: Hráč může převádět energii do různých systémů, aby zvýšil jejich účinnost. Když posílí zbraně, může střílet z phaserů delší dobu a způsobí s nimi větší poškození. Pošle-li více energie do pohonu, bude se loď pohybovat rychleji. Ale aby toho docílil, bude si nějaký jiný systém muset vystačit s menším přídělem energie. Je jenom na vás, abyste během bitvy správně vybalancovali výkon jednotlivých lodních systémů.

EG: Jak z tohoto hlediska funguje správa posádky? Představuje posádka pro hráčovu postavu něco jako rozšíření?

CZ: Hráč je kapitánem lodi a jako takový potřebuje posádku. V průběhu své kariéry získáte přístup k mnoha nehratelným postavám, jejichž činnost však budete moci ovlivňovat.

Každou z nich si budete moci upravit, co se jejího jména, pohlaví, vzhledu a dovedností týče, a postava se poté bude v průběhu hry postupně zlepšovat.

Osádka můstku vám pomáhá posunovat příběh hry kupředu, přinese lodi speciální dovednosti a vydává se s vámi na výsadkové mise. Všechno to funguje vážně skvěle.

EG: V prvním traileru je vidět boj na palubě hvězdné lodě. Může hráč během bitvy proniknout na nepřátelskou loď, nebo to bude možné pouze při plnění určitých úkolů a za určitých situací?

CZ: Na detailech ještě pořád pracujeme, ale v rámci jednotlivých misí se dostanete do útrob hvězdných lodí a vesmírných stanic, na povrch planet i do volného vesmíru.

Když se budete dívat na kterýkoliv ze seriálů, tak zjistíte, že v mnoha epizodách zavítáte hned na několik míst. Posádka například začne své dobrodružství na palubě lodi, poté se přenese na planetu, zase se vrátí a celé to skončí ve vesmíru. Chceme, aby Star Trek Online přesně tohle napodobila.

EG: Dělíte plavidla na „křižníky“, „doprovodné lodě“ a „vědecká plavidla“. Může se hráč chopit také kormidla menších lodí? Například raketoplánu nebo stíhače, jak jsme mohli vidět v Nové generaci nebo v seriálu Stanice Deep Space Nine?

CZ: Ve hře jsou i menší plavidla, ale ne všechna z nich mohou hráči ovládat. Například na některá místa se lze dostat pouze raketoplánem, ale ten sami při průletu atmosférou řídit nebudete.

EG: Budeme mít také možnost kormidlovat lodě starších tříd, jako například Constitution nebo NX?

CZ: V Star Trek Online bude k dispozici mnoho lodí, jejichž podobu budete moci upravovat podle libosti. Takže i když se nebude jednat o skutečnou Enterprise NX-01, budete si moci vytvořit plavidlo, které se jí hodně podobá, ale přesto přese všechno je unikátní.

EG: Kdy odhalíte první třídy lodí?

CZ: O lodích se podrobněji zmíníme, až se přiblížíme datu vydání. Máte snad nějakou oblíbenou třídu, kterou byste chtěli ve hře vidět?

EG: Jak budou probíhat pozemní bitvy? Tradičním způsobem jako v EverQuest II nebo World of Warcraft, kdy si zvolíte cíl a potom mačkáte stále dokola ta samá tlačítka? Nebo spíše jako v Tabula Rasa či Star Wars Galaxies, kde máte více či méně pocit, jako že hrajete střílečku z pohledu třetí osoby?

CZ: Jedná se o velmi akční zážitek, v němž najdou své místo zbraně na dálku, zbraně na blízko, ale i bojová umění. Používáme zaměřovací systém, který tento rychlý herní styl umožňuje.

EG: Cestování časem bylo v seriálech i filmech často používáno. Budete se toho držet i v Star Trek Online? Jak to bude fungovat?

CZ: Cestování časem hraje ve vesmíru Star Treku důležitou roli – a jedná se o vážně skvělou věc. Už teď pracujeme na obsahu, který se týká právě cestování časem.

EG: Z filmu Star Trek II známe nechvalně proslulý test „Kobayashi Maru“. Budou se ho hráči moci v Star Trek Online také zúčastnit, eventuelně ho i zmanipulovat?

CZ: Ano, scénář Kobayashi Maru je součástí hry. Více podrobností o něm vám však prozradíme až později.

EG: Bude v Star Trek Online něco na způsob odměn nebo sbírek, jako je tomu například v Star Wars Galaxies nebo EverQuest II, aby se hráči nenudili, když zrovna nebudou plnit žádný úkol?

CZ: Kromě plnění misí budou hráči moci trávit svůj čas i několika dalšími činnostmi a postavu bude možné rozvíjet také průzkumem, sbíráním předmětů nebo třeba jejich výrobou.

EG: Na oficiálním webu hovoříte o vývoji pro PC a některou z herních konzolí. Kterou konzoli máte na mysli? Xbox 360, nebo PS3?

CZ: Star Trek Online vytváříme pro PC a konzole. V tuto chvíli to nechceme nijak specifikovat.

EG: Co si myslíte o novém startrekovém filmu, který přijde do kin 7. května? Bude mít na vývoj Star Trek Online nějaký vliv?

CZ: Jeho přípravu jsme bedlivě sledovali a už se nemůžeme dočkat, až ho konečně uvidíme. S lidmi z Bad Robot jsme v určitém kontaktu, ale hra není na tomto filmu založena.

EG: A na závěr povinná otázka… Máte nějakou obecnou představu, kdy byste chtěli mít první betaverzi a kdy byste rádi hru vydali?

CZ: Ano. Ano, to máme. Aha, vy chcete, abych vám ji prozradil. Tak to bohužel nemohu.

Původní rozhovor na Eurogamer.de zde a na Hailing Frequency zde.

Martin Kovář,
Star Trek Games.CZ
Přidáno: 18.3.2009

Seznam všech článků týkajících se hry Star Trek Online najdete zde.