Rozhovor s Craigem Zinkievichem o Star Trek Online

EpicBattleAxe: Nejprve vám chceme, Craigu, poděkovat, že jste si našel čas si s námi pohovořit. A pojďme rovnou na věc, jaké odezvy na Star Trek Online se vám prozatím dostává?

Craig Zinkievich: Množství zájmu ze strany fanoušků, komunity i tisku nás dočista dostalo. Star Trek Online je všeobecně očekávána s velkým nadšením.

V rámci Crypticu už hru při sebemenší příležitosti hrajeme. Před několika měsíci si tým řekl o externí server, aby hru mohli hrát všichni lidé ve firmě, a i z toho se nám dostalo skvělých reakcí. Souboje ve vesmíru jsou jednoduše úžasné.

EBA: Jaké jsou podle vás, jako výkonného producenta, základní cíle Star Trek Online?

CZ: Snadno se necháváme strhnout nejrůznějšími drobnostmi, ale řekl bych, že základním cílem Star Trek Online je nabídnout nefalšovaný zážitek z vesmíru Star Treku.

Už při prvních debatách o tomto projektu jsme uvažovali nad tím, jak musí vypadat startreková hra, místo toho, abychom přemýšleli o tom, co nabízí běžná MMO hra a jak na to napasovat Hvězdnou flotilu a Klingony.

Dokonce jsme zavrhli několik vážně skvělých nápadů, protože se nám zdálo, že do Star Treku prostě nepatří. A to nám zároveň umožnilo vydat se směrem, o kterém bychom u žádné jiné hry nejspíš ani neuvažovali.

EBA: Tvůrci nové MMO hry ze světa Hvězdných válek považují za její hlavní prodejní lákadlo ohromný příběh (a možnost ho ovlivňovat). Jaké je největší prodejní lákadlo Star Trek Online?

CZ: Myslím si, že naše prodejní lákadlo odpovídá našemu základnímu cíli. Chceme nabídnout nefalšovaný zážitek z vesmíru Star Treku.

Kromě toho tu je také bezprecedentní závazek Crypticu nabídnout bezbřehé možnosti úprav, obsah řízený příběhem, který vás vezme do vesmíru, na povrch planet a na palubu vesmírných stanic a hvězdných lodí, dále pak svobodný průzkum galaxie, taktický souboj hvězdných plavidel…

Možná se pohybuji příliš blízko tomuto projektu, než abych vám mohl dát pouze jeden důvod, proč si chci tuto hru zahrát.

EBA: Žánr MMO her je bez pochyb hodně konkurenční… Co je podle vás na startrekové hře tak speciálního, že to přiláká nové hráče a některé třeba i přiměje k tomu, aby k ní přešli od jiných MMO her?

CZ: Máme k dispozici celý vesmír Star Treku, což znamená, že náš obsah můžeme zakládat na více než čtyřiceti letech úžasných příběhů. Myslím si, že už jenom tohle mluví v náš prospěch.

Star Trek je kulturní ikonou. Téměř všichni o něm minimálně slyšeli. A upřímně řečeno – kdo z vás si alespoň jednou nepředstavoval, jaké by to bylo být kapitánem hvězdné lodi?

Ale Star Trek Online je mnohem víc než to. Nabízíme průzkum, dobrodružství, řemesla, fungující ekonomiku… a tak to jde dál a dál.

Vezměte tohle všechno a nezapomeňte, že Cryptic už v minulosti ukázal, že umí vytvořit zábavnou a úspěšnou hru. Myslím si, že to by mělo zájemcům poskytnout dostatečný důvod k tomu, aby o Star Trek Online alespoň zauvažovali.

EBA: Když uvážíme, že čerpáte z natolik bohatého materiálu, najdou Trekkies ve hře nějaké známé prvky související například s pozadím příběhu nebo s misemi ze seriálů/filmů, které si budeme moci ve hře sami prožít?

CZ: Rozhodně! Vytváříme obsah takovým způsobem, že ten, kdo nikdy žádnou epizodu Star Treku neviděl, nebude mít potíže chápat souvislosti a užívat si příběh. Ale pokud jste fanoušek, určitě si všimnete obrovského množství odkazů na různé rasy, postavy, události a místa, která tak dobře znáte a milujete.

EBA: Dobře, pojďme se bavit o hře samotné. Jak jste vybalancovali hraní na zemi a ve vesmíru? Museli jste během vývoje ladit hodně prvků těchto dvou oblastí a nebojíte se, že by jedna z nich mohla působit bohatším dojmem než druhá?

CZ: Naším cílem je, aby hráči trávili zhruba polovinu času na palubě svých hvězdných lodí a druhou polovinu v kůži svých postav na planetách a v dalších vnitřních prostorách.

Během úvodních fází vývoje jsme hodně času strávili prací na vesmírných soubojích, protože to bylo něco, co jsme v Crypticu dosud nedělali. Také šlo o mírně riskantní záležitost, protože jsme chtěli vytvořit podmínky pro strategický přístup k hraní, který závisí na manévrování a taktice, což jsou poměrně vysoké požadavky.

Teď, když už vesmírné souboje fungují a jsou zábavné, obracíme svoji pozornost k pozemnímu hraní, které je rychlejší a akčnější, a snažíme se ho vylepšovat, aby bylo zábavné a představovalo pro hráče výzvu.

Naším cílem je, aby obě oblasti přinášely odlišný zážitek z hraní, ale aby zároveň byly „bohaté“ samy o sobě.

EBA: Jaké nové podrobnosti týkající se možností úprav postav a lodí nám můžete prozradit?

CZ: Budete moci upravovat svoji loď, posádku na můstku i svoji postavu.

Možnosti úprav týkající se lodě a osádky můstku budou kosmetického i funkcionálního rázu. Do své lodě budete moci přidávat nové vybavení, které zlepší její výkon v boji i při běžném provozu. A také budete moci v průběhu času cvičit svoji posádku a zlepšovat její dovednosti. To hráčům umožní vytvořit si přesně takovou loď i posádku, kterou chtějí.

Co se týče úprav postavy, můžete si buď vybrat z nabídky známých ras (a poté upravit její podobu, protože ne všichni Vulkánci vypadají stejně) nebo si pomocí našeho nástroje na tvorbu postav vytvořit svoji vlastní rasu. K dispozici je obrovské množství možností a náš tým každým dnem přidává další. Je to ohromující.

EBA: Máte v plánu nadále rozšiřovat vesmír Star Trek Online novými oblastmi, které bude možné zkoumat a využívat je i jinak?

CZ: MMO hry nejsou ve skutečnosti nikdy „hotové“, protože na nich pořád pracujete. A tyto hry také nabízí vývojářům vzácnou příležitost reagovat na to, co si hráči přejí. Další vývoj tak můžeme usměrňovat podle názorů publika a toho, po čem touží. A právě tohle je na tom nejzábavnější.

Cryptic věří, že kontinuální vývoj je neodmyslitelnou součástí rovnice MMO her. A pro nás je natolik důležitý, že naše vývojářské týmy po spuštění hry nijak nemění svoji velikost. Na rozšiřování našich her bude pracovat tolik lidí, kolik jich pracuje na jejich výrobě.

A tak Star Trek Online vytváříme s vědomím aktualizací zdarma a dalších rozšíření. Vesmír Star Treku je tak obrovský, že na nás po spuštění hry bude čekat neuvěřitelné množství oblastí, ras a příběhů. Největší výzvou tak může být rozhodnout se, které skvělé věci se právě teď chceme věnovat.

EBA: Jak hodláte do herního světa implementovat specifické startrekové věci jako například simulátor?

CZ: Simulátory jsou zrádné. Jsou tak mocné, že všichni členové týmu mají svoji vlastní představu o tom, co do nich chtějí nacpat.

Takže simulátory ve hře budou – jsou natolik součástí Star Treku, že je nemůžeme vynechat – ale prozatím nevíme, k čemu je využijeme. Možná si v simulátoru budete moci zahrát Champions Online!

EBA: Nakolik ovlivní hráčova volba kariéry jeho celkový zážitek z hraní? Kolik různých kariér ve hře vlastně bude? Budete posléze přidávat nové?

CZ: Začnete tím, že se rozhodnete pro kariéru taktického důstojníka, vědeckého důstojníka nebo inženýra. Svému odvětví poté můžete zůstat věrni po celou dobu hraní, nebo se můžete rekvalifikovat pro jiné odvětví.

Dovednosti, pro které se rozhodnete, vybavení, kterým rozšíříte svoji loď, a to, jakým způsobem budete cvičit a rozvíjet osádku svého můstku, ovlivní, jaké možnosti budete v rámci hraní mít a v důsledku i to, jak budete hru hrát.

Tato rozhodnutí rovněž ovlivní vaši roli v týmu. Hráč, který chce vykonávat podpůrnou roli, si vybere jiné dovednosti a vybavení než ten, kdo se chce pohybovat na frontě.

EBA: Co ekonomika ve hře? Jak řešíte ji?

CZ: Nad způsobem implementace ekonomiky stále uvažujeme, a tak raději nebudu zacházet moc do detailů.

Snažíme se nicméně vytvořit ekonomiku, která je propracovaná a zároveň zapadá do Star Treku. Jejím základem proto bude shromažďování surovin, vynalézání nových technologií, snaha o pochopení cizích technologií a následně výměna těchto předmětů a znalostí.

EBA: Co nového nám můžete říct o boji na povrchu/ve vesmíru a jak se bude lišit od boje v ostatních MMO hrách nebo ho dokonce převyšovat?

CZ: Souboj ve vesmíru je velmi odměřený a strategický. Nesmírně důležité je při něm manévrování, při kterém máte dostatek času provádět další činnosti, jako je přesměrování energie do štítů nebo zbraní nebo například oslabení zadního štítu protivníka a následné manévrování s lodí tak, abyste toho využili. Chceme, aby souboje ve hře připomínaly souboje ve Star Treku, jak jen to bude možné, a proto čerpáme inspiraci z těch nejlepších soubojů historie, jako je souboj Khana s Kirkem v mlhovině Mutara nebo bitvy z období války s Dominionem.

Na povrchu je velmi důležité vybrat do výsadkového týmu správné členy posádky. Složení vašeho týmu pomáhá určit, jak budete hrát a jaké možnosti budete mít k dispozici. A když budete hrát v týmu, budou vaše dovednosti a možnosti vašeho vybavení představovat hlavní faktor, který ovlivní vaši roli v rámci mise.

EBA: Oznámili jste už něco nového v souvislosti s tím, jak se za tuto hru bude platit?

CZ: Prozatím jsme se v tomto směru nijak nerozhodli.

EBA: Kde se hra momentálně nachází z hlediska vývoje a k jakému datu směřujete její vydání?

CZ: Už teď jsme s hrou skutečně spokojení. Implementovali jsme do ní všechny naše základní systémy a ty fungují, třebaže nad přesným chodem některých z nich stále přemýšlíme. Ve hře máme několik tuctů hodin obsahu a tým celkem slušným tempem vytváří další. Jak už jsem zmínil, spustili jsme externí server, aby všichni lidé z Cryptic Studios mohli hrát i z domova. Vývojářský tým k tomu přistupuje stejným způsobem, jako kdyby šlo o skutečně ostré herní prostředí.

Zatím jsme neoznámili žádná oficiální data pro betu ani vydání, ale až se tak stane, dozvíte se to nejdříve na www.StarTrekOnline.com.

EBA: Dobrá, na EpicBattleAxe.com dáváme rádi slovo i našim čtenářům. Byl byste tak laskav a zodpověděl několik následujících čtenářských dotazů?

SupermansDoctor: Jak velký je vlastně vesmír? (To zní trochu jako existenciální otázka.) Zajímá mě, zda při spuštění půjde jenom o prostor, ve kterém operuje Hvězdná flotila, nebo jestli se budeme moci vydat i na cestu do kvadrantu Delta, která nám bude trvat celý život. Budete vesmír v budoucích přídavcích rozšiřovat?

CZ: Děláme hru, ne vesmírnou simulaci, takže vám cesta ze Země na Vulkán nebude trvat několik dní.

I přesto je vesmír vážně velký. Chceme zaručit, že hráč přesně tenhle pocit získá, ale zároveň chceme, aby měl zajímavý obsah stále na dosah. K rychlému přesunu z jedné oblasti do druhé budete moci využívat transwarpových tunelů, ale občas se může stát, že se hráč bude chtít jen tak proletět sektorem a podívat se, co vše se v něm nachází.

Z obsahu určeného k průzkumu máme opravdu radost. Ve vesmíru se nalézá spousta věcí, které čekají jenom na to, až je hráči objeví!

V přídavcích budeme určitě vesmír nadále rozšiřovat.

SupermansDoctor: Líbí se mi myšlenka, že si budu moci vytvořit vlastní rasu, ale co se celkového příběhu týče, potkáme v jeho rámci nějaké nové rasy?

CZ: Ano. Ačkoliv k hlavním hráčům v jednotlivých příbězích patří rasy, které fanoušci Star Treku znají a milují, setkáte se s novými rasami v rámci průzkumu.

EBA: Fajn, dík za váš čas, Craigu. Už se nemůžeme dočkat, až uvidíme konečnou hru. Přejeme vám hodně štěstí!

CZ: Děkuji. Jsme skutečně nadšeni tím, že na téhle hře můžeme pracovat. Členové týmu jsou vážně hrdí na to, co dosud vytvořili, a už se nemůžeme dočkat, až vám svoji práci začneme ukazovat.

Původní rozhovor na EpicBattleAxe zde.

Martin Kovář,
Star Trek Games.CZ
Přidáno: 8.6.2009

Seznam všech článků týkajících se hry Star Trek Online najdete zde.