29. srpna 2000
Už téměř dva roky pracuje parta nadšenců na projektu, který nese název „StarCraft to Star Trek Total Conversion“. Jak z názvu vyplývá, bude se jednat o totální převedení známé strategie StarCraft do vesmíru Star Treku. A když říkám totální, tak myslím totální. Nečekejte, že konverze bude balíkem nových levelů, u kterých najdete texťák s rádoby příběhem a doporučení, že pro lepší požitek ze hry byste si měli místo tamtoho chlápka s kulometem představit Klingona s bat‘lethem a ten drak, co se tam čas od času mihne, že je vlastně borgskou Krychlí. Kdepak! Hra obsahuje pravé startrekové jednotky a bitvy se budou odehrávat kolem hvězdných základen i na nejrůznějších planetách. Herní rozhraní je předěláno pro každou rasu zvlášť a vůbec všechno je ze Star Treku.
Ve hře mezi sebou budou soupeřit tři rasy. Terrany ze StarCraftu vystřídá Spojená federace planet, ze Zergů se stanou Borgové a místo Protossů budete moci ovládat Klingony. Tady bych se rád na chvilku zastavil. O tom, že ve hře budou vystupovat Federace a Klingoni, bylo rozhodnuto hned na začátku, ale dlouho se nevědělo, kdo by měl být ten třetí. Nakonec to všechno vyřešilo hlasování na domovské stránce Total Conversion. Ve hře byli Borgové a Dominion. Z celkového počtu hlasů získali Borgové celých 64 % a vysloužili si tak své místo ve hře. V ní se objeví i Ferengové a Romulané a Borgové je budou moci všechny asimilovat. Naštěstí (nebo naneštěstí – záleží na tom, za koho hrajete) to vydrží jen chvíli, ale i za tu krátkou dobu budou moci asimilované jednotky nadělat ve vlastních řadách pěknou paseku.
Jednotky jsou vykresleny velmi detailně, což můžete posoudit ze screenshotů. Výroba každé jednotky vypadá tak, že se nejdříve vytvoří drátěný model, na který se pak nanese „lak“. Nutno dodat, že tvůrci věnují hlavně lodím velkou pozornost, a tak není výjimkou, že některé modely jsou předělávány i třikrát, a ani tehdy nejsou autoři úplně spokojeni. Mezi federálními jednotkami se objeví raketoplán (který bude sloužit pouze jako transportní loď), Defiant, plavidlo třídy Galaxy, průzkumná loď třídy Oberth a další. Federální základnu budou stavět „pracovní včeličky“, které jako by z oka vypadly těm ze hry Star Trek: New Worlds. Klingoni budou moci ovládat křižník třídy K’tinga (který nahradil původně plánovaný křižník třídy D7), útočný člun třídy Khotak, samozřejmostí je Dravý pták a mnoho dalších plavidel. O klingonskou základnu se budou pro změnu starat klingonské pracovní včeličky. Jako Borgové budete mít pod kontrolou různé verze geometrických útvarů (Kouli, Krychli), ale i zbrusu nový Diamant. To nás přivádí k dalšímu zajímavému prvku. Pravá a nefalšovaná borgská Krychle se zdála autorům pro hru příliš silná, a proto se rozhodli vytvořit tzv. super jednotky. Ty se ve hře objeví pouze v několika misích, ale i to bude stát za to. Za Borgy to bude právě jejich Krychle, Klingonům vypomůže loď třídy Mik'Ja a Federace bude moci využít služeb hvězdné lodi třídy Sovereign, která v dalším hlasování celkem přesvědčivě porazila své soupeře včetně druhé lodi v pořadí – speciální verze třídy Intrepid. Vraťme se ještě ke klingonské lodi třídy Mik’Ja. Tato loď je permanentně zamaskována, čímž je možné ji zničit jediným výstřelem, ale i přes tento fakt jde o jednu z nejsmrtonosnějších lodí ve hře. Když totiž Klingoni vynaleznou „ničivou vlnu“, bude Mik’Ja schopná tuto vlnu vyslat, čímž těžce poškodí nebo dokonce zničí všechny budovy i jednotky široko daleko. Autoři do hry přidali ještě jednu novou federální jednotku, kterou je docela „obyčejná“ mina. Poté, co je vyrobena, ji může raketoplán přenést na jakékoliv místo (na pevninu i do vesmíru). Mina je před zraky nepřátel kryta maskovacím zařízením a exploduje při doteku. Autoři plánují vydání této totální konverze na poslední srpnový den letošního roku.
O téměř sedm let později…
V této části doplním některé další informace, které jsem při zpracovávání starých materiálů zjistil. Ačkoliv dnes můžeme téměř s jistotou říct, že projekt StarCraft to Star Trek Total Conversion již světlo světa nespatří, přesto se pro větší pohodlí budeme i nadále tvářit, jako by bylo všechno na nejlepší cestě.
Ve hře se pochopitelně bude bojovat na zemi i ve vzduchu a autoři se po dlouhé debatě rozhodli, že většina lodí bude moci útočit proti leteckým i pozemním jednotkám a budovám (s výjimkou například federálního raketoplánu nebo lodi třídy Oberth, které nemohou bojovat vůbec) a stejně tak i většina pozemních jednotek bude moci útočit pro nepřátelům pohybujícím se nad povrchem. Příkladem extrémně účinné protiletecké pozemní jednotky je obranná věž. K výrobě lodí budete potřebovat dostatek dilithia, deuteria a několik členů posádky. Mezi ukazatele stavu a vlastnosti plavidel patří síla a integrita trupu, síla štítů, rychlost dobíjení zbraní, rychlost pohybu a síla pozemního a leteckého útoku. Další na čem se autoři shodli, bylo to, že loděnice i lodě budou hodně drahé a jejich stavba bude časově velmi náročná. Oproti tomu výcvik pozemních jednotek nepotrvá dlouho a budou levné (s čestnou výjimkou pohotovostního zdravotnického hologramu). Formou hlasování se taktéž řešila otázka, jestli má být ve hře „kouzlo“ Ovládání mysli. Nakonec zvítězila možnost „Ano, ale pouze jako forma borgské asimilace“.
Pro pořádek si také shrňme dosud oznámené jednotky a budovy, přičemž federální lodě budeme moci díky zveřejněným informacím prozkoumat podrobněji. Nejprve tedy k budovám, v nabídce na nás čeká federální výzkumné vědecké zařízení (pravděpodobně se zvláštním oddělením pro fyzikální laboratoř a tajné operace), lehké a standardní loděnice (v prvních se budou vyrábět menší lodě, v těch druhých naopak plavidla větší) a oznámena byla i „borgská obranná budova“. Pokud jste však v životě hráli alespoň jednu real-time strategii, nebude pro vás problém představit si, jaké budovy mohou najít ve vojenské základně uplatnění. K výslovně představeným pozemním jednotkám patří federální ochranka, taktický, velící a vědecký důstojník, jakož i již zmiňovaný pohotovostní zdravotnický hologram. V kasárnách Klingonů přebývají „obyčejní“ válečníci, válečníci ozbrojení disruptorem, válečníci Řádu bat’lethu a pochopitelně i zdravotničtí důstojníci. Z borgských pozemních jednotek byl oficiálně oznámen pouze vědecký důstojník a „válečník“, skladba borgských jednotek se však zřejmě od těch klingonských a federálních příliš lišit nebude. O lodích už je k dispozici více informací. Po obrazovce se v libovolné kombinaci budou prohánět borgské Koule, Krychle, Diamanty, rychlé průzkumné lodě a plavidla třídy Interceptor. Z klingonských loděnich budou pocházet Draví ptáci a plavidla tříd Negh’Var, Vor’Cha a K’tinga, stejně jako dříve zmíněné pracovní včeličky a útočné raketoplány třídy Khotak. Ačkoliv za romulanskou nebo ferengskou rasu hrát nepůjde, objeví se ve hře i romulanští Váleční ptáci a ferengští Nájezdníci. Federace bude mít v zásobě (od nejslabších po nejsilnější) tato plavidla: raketoplán typu 6 (se speciální schopností převážet pozemní jednotky), vědecké plavidlo třídy Oberth schopné odhalit maskované lodě nepřátel a nabízející i další dvě užitečné speciální schopnosti – tým inženýrů, jenž se přenese na spojeneckou loď a okamžitě zničí veškeré na ni působící nepřátelské speciální zbraně (např. borgské nanity nebo zadržovací paprsek), a pak také rozšíření štítu, s jehož pomocí dokáže ochránit poškozenou spojeneckou loď. Další v pořadí je drobné makistické plavidlo Peregrine a třída Miranda, o nichž nic bližšího známo není. Následuje třída Excelsior se stejnou speciální schopností jako u raketoplánu, dále třída Nebula, fungující jako pohyblivé dělostřelectvo a útočící na pozemní cíle pomocí fotonových torpéd typu II. Předposlední na seznamu je třída Defiant, která představuje nejrychlejší jednotku ve hře a svými fotonovými torpédy a maskovacím zařízením jistě žádnému nepříteli radost neudělá. Defiant má k dispozici i „unikátní“ vylepšení v podobě možnosti posílit své warp jádro. Totéž vylepšení nabízí i nejsilnější klasická federální loď ve hře, a sice třída Galaxy, která je rovněž vybavena fotonovými torpédy. Detailní technologický strom federálních jednotek můžete prozkoumat na tomto obrázku. Autoři se v pokročilé fázi vývoje rozhodli uvolnit ke stažení tzv. „Unused Pack“, jenž obsahuje jednotky, které se ve hře nakonec neobjeví – konkrétně starou podobu tříd Galaxy, Oberth a Miranda, superkřižník Ber’taa, třídu D7 a raketoplán.
A to je vše, přátelé. Pokud se nemýlíme, projekt StarCraft to Star Trek Total Conversion nebyl nakonec nikdy vydán, což je podle všeho poměrně škoda. Faktem však je, že v srpnu roku 2000 již byla několik měsíců k dispozici oficiální real-time strategie Star Trek: Armada, takže tato fanouškovská konverze by to u hráčů měla hodně těžké. Nám tak nezbývá než si prohlédnout několik desítek obrázků a uvažovat nad tím, jak mohla tato totální konverze StarCraftu do vesmíru Star Treku dopadnout.