Rozhovor se Starsphere Interactive

STARTREK.COM: Byl někdo z vás fanouškem Star Treku ještě předtím, než tento projekt začal? A další otázka: s jakými jinými licencemi již Starsphere pracoval, pokud vůbec?

Bitva s klingonským Dravcem.Starsphere Interactive: Můžeme s klidem prohlásit, že jádro Starsphere tvoří skalní fanoušci Star Treku. Několik služebně starších zaměstnanců vyrostlo při sledování klasické série, která poprvé běžela v šedesátých letech minulého století, zatímco ostatní lapila Nová generace a novější série. Málo známým faktem je, že pokud se budete snažit dovolat herním vývojářům v den, kdy do kin přichází nový startrekový film, nikdo váš telefonát nevezme, protože všichni jsou ve frontě na první promítání!

Odhlédneme-li od Star Treku, tak další nejvýznamnější licencí, se kterou naši zaměstnanci pracovali, by zřejmě byl Mario společnosti Nintendo. Můžete si být jisti, že když Nintendo, podobně jako Paramount, svěří svoji hýčkanou obchodní značku externí firmě, věnuje velkou pozornost tomu, aby vše probíhalo tak, jak má. Jsme skutečně pyšní na to, jak umíme zacházet se zavedenými licencemi, a Mario is Missing a Mario’s Time Machine jsou těmi nejlepšími příklady, protože se jich prodalo hodně přes milion kopií.

STARTREK.COM: Na jakých jiných hrách jste pracovali?

Vypadá to jako výbuch, ale je to skutečně výbuch?Starsphere Interactive: Náš tým pracoval na vývoji celé řady licencovaných produktů, včetně enormě úspěšné série You Don’t Know Jack pro PS1. Kromě toho jsme pracovali na dlouhodobé licenci Wing Commander, jakož i na různých inkarnacích věčné série Chessmaster. Jak už jsme zmínili, vytvořili jsme rovněž několik her postavených na licenci Maria společnosti Nintendo a máme zkušenosti s vývojem několika vesmírných závodních a bitevních her.

STARTREK.COM: Proč jste se rozhodli zasadit hru do období filmů s původní posádkou, a ne třeba pro seriálovou původní posádku či Novou generaci?

Starsphere Interactive: Podle licence Paramountu bylo prostředí hry omezeno na vesmír Star Treku tak, jak byl znám z původní série a prvních šesti filmů, ve kterých vystupovala původní posádka. Abychom využili co nejvíce materiálu z tohoto údobí, zasadili jsme hru těsně za události známé z filmu Star Trek VI: Neobjevená země.

Pro změnu jsme osedlali romulanskou stíhačku.Protože kapitán Sulu a jeho Excelsior měli v šestém filmu tak význačné postavení, zdálo se nám přirozené vytvořit hru, která by pojednávala právě o nich. Přitom se nám naskytla možnost podívat se novýma očima na spoustu materiálu z původní série. Naše hra se člení na řadu misí, které vypadají jako jednotlivé epizody, a přesně tento dojem jsme se rozhodli zdůraznit, takže každá mise začíná krátkým úvodním filmem, na jejím konci čeká epilog a hra jako celek obsahuje úvodní filmovou zápletku i úvodní a konečné titulky přesně jako epizoda původní série.

Jakmile bylo rozhodnuto, že se hra bude točit kolem statečných činů lodi U.S.S. Excelsior s kapitánem Sulu v čele, logicky bylo nutné použít lodě a kostýmy z filmového období. Pro zajímavost bychom mohli poznamenat, že v ranné fázi vývoje bylo uživatelské rozhraní založeno na původní sérii. Podle prvního plánu jsme do hry chtěli zahrnout ještě jedno, odlišné rozhraní z filmového období. Ale nakonec jsme od toho ustoupili a použili výhradně rozhraní známé z filmů.

STARTREK.COM: Jak dlouho to trvá hře od prvotních návrhů k dokončení a odeslání do prodejen?

Podařilo se nám vyhandlovat i klingonského Dravce.Starsphere Interactive: Doba od prvního návrhu po zahájení vývoje se může značně lišit a dokonce může být delší než samotný vývoj hry. V případě Shattered Universe běžel vývoj již několik měsíců, když byl přerušen kvůli okolnostem vyplývajícím z převodu startrekové licence z jednoho vydavatele na druhého. Když se vývoj znovu rozeběhl, prošla Shattered Universe zkrášlovacím procesem, abychom zajistili, že bude po technologické stránce na špici. Sečteno a podtrženo, od prvních znaků kódu po uzavření finální verze to hře trvalo zhruba osmnáct měsíců.

STARTREK.COM: Jak vlastně vzniká takováto hra? Vymyslí spisovatelé nějaký návrh a programátoři s návrháři ho poté uskuteční, nebo mezi nimi panuje neustálá výměna názorů?

Starsphere Interactive: Původní vydavatel nás požádal, abychom se podívali na možnost vytvořit startrekovou vesmírnou bitevní hru pro PS2. Naši zaměstnanci zahájili práci a přišli s nápadem zasadit hru do zrcadlového vesmíru Star Treku. Tato myšlenka byla následně prezentována vydavateli i Paramountu a jakmile byla schválena, nastoupila fáze výroby. Původní představa a základní pojetí se během vývoje příliš nezměnilo, nicméně co se stavby a cílů jednotlivých misí týče, o těch se hodně debatovalo.

Planeta se blíží a takovéhle loďce nedělá atmosféra dobře.Starsphere je velmi úzce provázaná skupina návrhářů, programátorů, výtvarníků a spisovatelů, z nichž mnozí zastávají více funkcí. Z toho důvodu mají všichni členové týmu svůj podíl na základním návrhu i směru, kterým se vývoj hry ubírá.

STARTREK.COM: Nejen pro PC existuje řada startrekových her. Prohlédl si je návrhářský tým, aby se mohl pokusit vytvořit něco nového, nebo jsou některé prvky inspirovány právě těmito hrami? Zhlédl se samotný styl hraní v některé z vesmírných bitev známých z televizního seriálu nebo filmů?

Starsphere Interactive: Z návrhářského úhlu pohledu panuje mezi hrami vytvořenými pro PC a těmi pro konzole značný rozdíl. Vše od složitosti ovládání po vzdálenost hráče od obrazovky se liší platformu od platformy a je třeba to vzít v úvahu. A i když jsme si samozřejmě vyzkoušeli mnoho startrekových her na PC, naším úkolem bylo vytvořit hru, která by byla zacílena na konzolové publikum. To znamená, že bylo třeba posunout hru více směrem k akčnímu pojetí a individuálnímu zážitku na rozdíl od rozvážnější strategické hry.

Tady jde skutečně do tuhého.Pokud jde o televizní seriál nebo filmy, které nás inspirovaly, hlavním příkladem takové intenzivní bitvy, o niž jsme usilovali, byla velká bitva z dílu To nejlepší z obou světů ze seriálu Nová generace a ještě větší bitva z filmu Star Trek: První kontakt. Než přišel film Star Trek: Nemesis se skvělými bitevními sekvencemi, vývoj už značně pokročil, nicméně jsme měli velkou chuť zahrnout poprvé do oficiálního vesmíru Star Treku romulanské stíhače.

Ze scénáristického hlediska se v Shattered Universe dočkáte známých střetnutí inspirovaných epizodami jako Manévr s korbomitem, Absolutní počítač, Stroj zkázy, Případ Enterprise, Imunitní reakce, Síť Tholianů a samozřejmě Zrcadlo, zrcadlo. Narazíte i na červí díru podobnou té z prvního filmového Star Treku. Skutečně jsme se snažili odkázat hráče na tolik klasických střetnutí, kolik jen bylo možné.

STARTREK.COM: Složili jste pro hru původní hudbu? A pokud ano, kdo se o ni postaral?

Souboj na orbitě se přiostřuje.Starsphere Interactive: Pro Shattered Universe jsme vytvořili značné množství původního hudebního doprovodu. Naším cílem bylo přinést soundtrack, který by naznačoval, jak by mohla znít původní série v období po Star Trek VI. To můžete slyšet ve způsobu, jakým nová hudba pracuje s klasickým úvodem „Vesmír a jeho hranice…“, v němž nyní vystupuje George Takei a U.S.S. Excelsior. Výbornou hudbu složili, zrežírovali a nahráli Barry „Foz“ Fasman a John O’Kennedy.

STARTREK.COM: Star Trek má pro základní vědecká fakta své technické poradce. Kolik skutečné vědy obnáší tvorba takovýchto her, co se týče pohybu lodi ve vesmíru, atd.?

Starsphere Interactive: Pohyb a ovládání vesmírného plavidla, jakož i kolize, exploze, atd. si vyžadují slušného množství obtížné geometrie a fyziky. Ale stejně jako v seriálu a filmech i zde ustupuje realismus stranou tomu, co vypadá dobře a přesvědčivě. Kdyby lodě létaly tak rychle, jak by se dalo ve vesmíru očekávat, vše by kolem vás prosvištělo takovou rychlostí, že byste s nimi nemohli zápasit. Souboje za První světové války se odehrávaly při rychlostech 150 mil za hodinu, raketoplán létá rychlostí 28.000 mil za hodinu!

Zbabělci, taková přesila!Při vývoji vesmírné bitevní hry rovněž vyvstává otázka, zda zahrnout či nezahrnout „tření“. Prostředí bez tření je realistické, ale hráč v něm téměř není schopen loď ovládat (vzpomínáte si na jednu z prvních automatovek Space War?). To platí zejména při pohledu z třetí osoby nebo z kokpitu. Proto jsme do vesmíru přidali i tření, o zvuku nemluvě. Fyzika je realistická, ale ne zas tolik.

STARTREK.COM: Shattered Universe se odehrává ve vesmíru za zrcadlem známém z jednoho dílu původní série. O čem ve zkratce pojednává příběh hry?

Starsphere Interactive: V průběhu mise za záchranu komandéra Chekova a jeho lodi před subprostorovou iontovou bouří jsou kapitán Sulu a jeho posádka zničehonic přeneseni do vesmíru za zrcadlem. Tam ďábelský komandér Chekov přichystal past na Excelsior v naději, že ho zničí.

To bouchlo vážně jenom kousek ode mě.Pokud se jim podaří vyváznout z tohoto prvního setkání, Sulu a jeho druhové si budou muset vybojovat cestu skrze nepřátelský vesmír, v němž byli označeni za „zrádce Impéria“. Přežití závisí na uzavírání spojenectví s dávnými a nedůvěřivými nepřáteli, a zároveň na vítězných soubojích s bývalými přáteli a spojenci. Nakonec bude Suluův osud záviset i na jeho schopnosti přesvědčit svého nemilosrdného nepřítele, ďábelského komandéra Chekova, aby pomohl Excelsioru v návratu do vesmíru, do něhož patří.

STARTREK.COM: Jaké to bylo spolupracovat s Georgem Takeim a Walterem Koenigem? Jak dlouho hercům trvá namluvit své role? Jaký scénář se jim dostane do rukou, vidí pouze své věty, nebo mohou vidět vše?

Starsphere Interactive: Když jste celoživotním fanouškem Star Treku, je skutečně úžasné pracovat se dvěma z legendárních hvězd původní série. Jak George Takei tak i Walter Koenig samozřejmě znají své postavy skrz naskrz (i když Walter zpočátku žertoval: „Budete chtít i ten švédský přízvuk, že ano?“), ale bylo fascinující sledovat, jak oba oživili své postavy pouze prostřednictvím určité modulace hlasu a dalších jemných detailů. Neskutečně památné rovněž bylo být při tom, kdy se George dostal k čtení těch nesmrtelných vět „Vesmír a jeho hranice…“

Bude třeba opatrně manévrovat.Oba herci namlouvali své role dvakrát. Poprvé, kdy se během dlouhého úvodního nahrávání namluvila většina materiálu, a později při dolaďování. Tím jsme mohli opravit všechny technické potíže, kterým jsme museli čelit během prvního nahrávání, a také bylo možné zahrnout všechny nepředvídatelné příběhové změny, ke kterým došlo během vývoje hry.

Herci dostávají kopii kompletního scénáře, jakož i stránky, které obsahují pouze jejich věty. Mít k dispozici celý scénář je užitečné pro porozumění celkovému kontextu, zatímco stránky s vlastními větami jsou pro herce vhodnější během samotného nahrávání. Ačkoliv George i Walter namlouvali své role odděleně, jejich „společné“ rozhovory jsou pozoruhodně přirozené a jednolité.

STARTREK.COM: Takei a Koenig mají ve hře své vlastní role, zaujímá i hráč úlohu určitého charakteru? A co další herci?

Tak kdo z koho?!Starsphere Interactive: Hráč se ujímá role jednoho z pilotů raketoplánů na Excelsioru. Ve vesmíru za zrcadlem byly raketoplány nahrazeny letkou smrtících stíhaček. Hráč se bude muset naučit, jak zvládnout tyto pro něho neznámé lodě, aby mohl bránit Excelsior a zajistil jeho přežití během dlouhé cesty napříč nepřátelským územím.

Ve hře se objevují i další hlasy cizinců, včetně hlasu komandéra Baloka, tholianského komandéra, Klingonů, Romulanů a funkcionářů Terranského impéria.

STARTREK.COM: Jsou ve vývoji nějaké další startrekové hry určené pro konzole?

Starsphere Interactive: Podle toho co víme, nejsou momentálně ve vývoji žádné další startrekové hry pro PC ani pro konzole. Nicméně existuje spousta prostoru pro další inovace a to se ani nezmiňujeme o nových typech her, které je možné ve vesmíru Star Treku prozkoumat.

Přestřelka s grafickou finesou navíc.STARTREK.COM: Co se samotné hry týče, jak dlouho trvá ji přejít? Kolik má úrovní?

Starsphere Interactive: Počet hodin, které hráč u hry stráví, bude nepochybně záviset na zvoleném stupni obtížnosti (jsou tři) a na zkušenostech samotného hráče. V průměru by mělo dokončení hry trvat zhruba dvacet hodin. Shattered Universe se dělí na devatenáct levelů v pěti kapitolách a kromě celkového příběhu jsou v každé kapitole i menší příběhy.

STARTREK.COM: Jsou ve hře nějaká překvapení a legrácky?

Starsphere Interactive: Ano! Bonusové možnosti se odemknou v okamžiku, kdy hru dokončíte (na jakoukoliv úroveň obtížnosti) a pro věrné startrekové fanoušky je podle našeho mínění hra plná malých překvapení.

Původní rozhovor na STARTREK.COM: zde

Martin Kovář,
Star Trek Games.CZ

Přidáno: 26.1.2005


Seznam všech článků týkajících se hry Star Trek: Shattered Universe najdete zde.