Voyager Elite Force logo

Před nějakou dobou se vynořila s napětím očekávaná 3D akce Star Trek: Voyager Elite Force od Raven Software, který asi všichni znáte díky jejich Hereticu a především Hexenu. Jak již název napovídá, využili tentokráte tvůrci licence seriálu Star Trek: Voyager, což mimochodem znamená premiéru posádky této federální lodě na počítačových monitorech. Doctor má dost práceA protože jsem si právě pořádně zapařil, tak to nevydržím, a rovnou vám řeknu, že lepší premiéru si Voyager skutečně zasloužit nemohl! Všichni si teď řeknete: Jo, skvělý, ale nevíte, proč tomu tak je. Na mě teď je, abych vám svoje tvrzení náležitě doložil fakty. Nejlepší bude začít hned od začátku:

Kapitánův palubní deník: Hvězdného data 48315.6 byl U.S.S. Voyager nekontrolovatelně transportován 70.000 světelných let napříč Galaxií do Delta kvadrantu. Tam jsme, bez pomoci Hvězdné flotily, začali naši sedmdesátiletou cestu domů. Při našich početných setkáních jsme přišli do kontaktu s mnoha nebezpečnými a násilnými druhy. S omezenou posádkou a bez vyhlídky na posily, jsme se rozhodli, že potřebujeme specializovaný tým na řešení nejnebezpečnějších situací. Tuvok, šéf bezpečnosti na Voyageru, shromáždil elitní skupinu členů bezpečnosti a nazval ji Hazard Team. Praporčík Munro je druhý v řadě ve velení tohoto unikátně trénovaného týmu. Vybaven experimentální protiborgovskou zbraní Seven of Nine - Infinity Modulatorem, se Hazard Team přenesl do Borgské krychle na nebezpečnou misi. Harvesteři se chtějí rozlézt po lodiAvšak byl brzy přemožen a I-Mod je nyní v rukou Borgů. Oddělen od zbytku týmu se Munro snaží o jeho záchranu.

Tímto jste byli stručně uvedeni do problému. Jste sami v Borgské krychli, experimentální zbraň, která vám měla pomoci v boji s Borgy je v čudu a přibližně na stejném místě se pravděpodobně nachází i zbytek vašeho týmu. Milé, že? Abych měl ale alespoň trochu dobré zprávy, mohu vás uklidnit, zatím to je jen simulace. Nicméně simulace vskutku perfektní, takže se mi ani nemusíte divit, když vám řeknu, že při první hře mi běhal mráz po zádech, protože všichni dobře víte, jací jsou Borgové prevíti, a co by s vámi během chvilky mohli udělat. Jak už jsem naznačil, atmosféra je naprosto úžasná a grafika nemá daleko od toho, co můžete vidět na televizní obrazovce. V Krychli je zatím klid, a proto mám čas představit vám vaši osobu. Vychytávka první: Můžete být buď muž nebo žena. Takže tu máme univerzální hru a feministky si nemůžou stěžovat, že je přehlížejí i v Delta kvadrantu. Kdybychom byli na vojně, tak bych klidně mohl říct, že se jmenujete praporčík Alexander Munro (potažmo praporčík Alexandria Munro). Jelikož na vojně nejsme, tak se nejmenujete praporčík, ale je to takhle: Jmenujete se Alexander (Alexandria) Munro a máte hodnost praporčíka. To už zní líp. Jste členem elitního Hazard týmu, skupiny Alfa. Tuvok u své staniceTo v praxi znamená, že vaše skupina musí odedřít veškerou práci, kdežto skupina Beta mastí poker v jídelně (vážně)! Na druhou stranu to je fajn, protože bavil by vás poker, i kdyby by byl z prostředí Star Treku? (Každopádně až si tuhle recenzi přečte nějaký zodpovědný činitel, myslím, že vím, jaká hra se za chvíli objeví na pultech obchodů). Jak už to bývá, nemáte v týmu nejvyšší šarži, ale musíte si ji zasloužit. Vlastně vám nějak spadne do klína, když Fostera… ale to vám přece … Borgové …. říkat … asimilace. No nic. Něco k příběhu. Celá hra je pojata jako jedna epizoda seriálu, která nese název "Hazard Team". A pokud sledujete Star Trek, tak co následuje před tím, než se objeví název epizody? Správně - úvodní znělka! Tak tohle mě teda vážně dostalo. Po grafické stránce je tahle znělka úplně stejná jako ta seriálová, takže vidíte Voyager jak prolétá kolem slunce, planet a v závěru mizí warpem v oblaku mlhoviny. To vše je doplněno hudbou na motivy skutečné znělky. Malé upozornění: Tyto filmové sekvence jsou vytvořeny skutečně ve vysoké kvalitě, a proto si můžete v nastavení určit, jestli je chcete vidět v této vysoké kvalitě, nebo se rozhodnete trochu z kvality obrazu slevit, protože nechcete vidět, jak se video cuká. Bitka s 8472Vcelku to je v průběhu hry jedno, jedinou vyjímkou je právě výše zmíněná úvodní znělka. Když si totiž snížíte kvalitu filmečků předtím, než se dostanete ke znělce, zjistíte, že se to nějak nehejbe a ono to tak skutečně je. Při nízké kvalitě se totiž znělka přemění ve slideshow, při které se zobrazují pouze ty obrázky, které obsahují titulky. Což je škoda, takže vydržte se snížením až po této znělce, pak už to je fuk. Jo, ten příběh. Poté, co "úspěšně" absolvujete holosimulaci Krychle, je Voyager napaden neznámým plavidlem. Janeway nezbude nic jiného, než její oblíbené: "Torpedos. Full spread. Fire!", čímž sice cizí loď totálně zruší, ovšem ta po svém zničení automaticky vygeneruje vlnu, která přemístí Voyager na vesmírné pohřebiště nejrůznějších lodí v nejrůznějším stavu rozpadu. Situace by nebyla zas až tak kritická, kdyby měl alespoň Voyager k dispozici zbraně, anebo se alespoň mohl hýbat. Problém je ale v tom, že na něj působí neznámé tlumící pole, které stěžuje opravu všech lodních systémů. Potom co úspěšně zlikvidujete nájezd místních pirátů, kteří si přišli pro něco k snědku, najdete cizí loď, které fungují lodní systémy, ze kterých byste mohli získat bližší informace o tom, o co tu vlastně kráčí. Takže se vydáte na misi, která má (cituji Tuvoka): "Mimimální pravděpodobnost kontaktu". Ehmm. Hmm. Je vám to asi jasné. Souboj se stroji-zabijákyPo tomto výletu navštívíte hlavní stan Scavengerů (tak si nechávají říkat oni piráti), kde se budete muset plížit, protože nechcete vzbudit pozornost a budete shánět "isodisium", což je jediná substance, na kterou tlumící pole nepůsobí. Ještě bych měl asi dodat, že mezi Scavengery najdete Klingony, Malony, Hirogeny a dokonce Terrany z ranného 23. století, kteří se navzájem upřímně nesnáší a kují pikle, jak ty druhé co nejrychleji zničit. Kvůli již výše nenápadně naznačenému Fosterovu problému si zajdete do Krychle (tentokráte už naostro), abyste z Borgy uzavřeli dohodu, podle které dostanete svoje isidosium (respektive to isodisium, které jste ukradli Scavengerům, které vám pak švihli Borgové, které jim pak zabavila rasa 8472), když vymasíte právě 8472. Vy na to kývnete, konečně co by jste si vybrali vy, když máte možnost a) asimilace a b) souhlas, no? Tak vidíte. Co se smlouvy týče, vy Borgům vážně věříte? Hmm. Chocholoušek? Vy nás ale zásobujete, pane Karfík! Když už všechno vypadá idilicky a vy se vyhříváte v baru, spatříte neznámou loď, a protože už máte určité povědomí o tom, kdo to tady šéfuje, je vám jasné, že na lodi jsou Harvesteři, kteří mi hodně připomínají brouky z filmu Hvězdná pěchota, který jsem nedávno viděl. Tihle Harvesteři jsou pěkný mrchy. Nejdřív vám rozsápou trup lodi, a pak se v klídku vylodí a všechny pobijou. Naštěstí se nedaleko nachází obrovitánská zbraň hromadného ničení (ne není to nějaká trapná atomová bomba), která jediná může Harvestery zastavit. Řídící centrum oné obrovské zbraněČasu není nazbyt, a proto se vydáváte na další "opuštěnou" loď. Aha. Hmm. Někdo by měl už Tuvokovi říct, že za neustálé dezinformování může taky dostat do úst, protože, ale to vy už víte. Co vám budu povídat. Stihnete to jen tak tak, ale přece jen ne všechno vyjde na sto procent, a tak se přeživší Harvesteří rozlezou po Voyageru, vy vyfasujete plácačku a dojdete je zaplácat do země. Po úspěšném honu vás Chakotay neprozřetelně pozve na poradu, kde si vymyslíte, že nejlepší obranou je útok (takhle hezky to ale zabásní Seven), a proto se vydáte přímo do jámy lvové - do Forge. Což je něco jako pevnost, kde bydlí Harvesteři, a kde se také nachází zdroj onoho tlumícího pole. Ve vraku harvesterské lodě Forge tajně infiltrujete a začnete pátrání. To, že rezistence domorodců bude více než vysoká vám snad ani nemusím říkat. Když už budete mít celou situaci pod kontrolou, tak zjistíte (nadherným telepatickým spojením), že nic není jak se zdá, tudíž že vše je jinak (takže horší). Věc se má totiž tak, že celá tahle komedie je výmysl nějakého Vorsotha, který si umanul, že ovládne vesmír a jako nejbližší cíl si v pětiletém horizontu zvolil naši Galaxii. Prvotním plánem, kterého se všichni až na vás budou držet, je, vyhodit celý Forge do povětří a zmizet. Jelikož ale Munro vezme celou záležitost osobně, rozhodne se, že Vorsotha zničí sám! Geniální, vážně že jo. Vorsoth je pěkná potvora (vlastně pěkně nakreslená hnusná potvora), kterou nakonec ale určitě udoláte. Tím jsem projel příběh, ve kterém jsem doufám zcela jasně poukázal na rozmanitost prostředí. Co už tak zřetelné nebylo, je naprosto geniální stavba jednotlivých levelů, což jako několikaletý hráč tohoto žánru her můžu posoudit (ach když vzpomenu na Wolfensteina - nebo tu slátaninu Ken's Labyrinth, ze které se mi zvedal žaludek). Pauze v jídelněProstě paráda. Krátce ještě properu nepřátele. Kromě těch, které jsem už zmínil, narazíte ještě na hnusné příšerky žijící v odpadních stokách, které se do Elite Force dle mého transmutovaly z Half-lifa, a také na "odporné bratrance Harversterů" v několika provedeních a některé další. Co se mi osobně na téhle hře líbí je to, že i když je plná násilí, tak nikde neuvidíte žádnou krev, ať už jakékoli barvy. Oproti Soldier of Fortune je to alespoň pro mě vítaná změna.

Další na řadě v mém přetřesu bude…..zvuk! Fajn, tak zvuk. No prostě paráda. Posádka Voyageru je kompletně namluvena pravými herci. Vlastně skoro. Nevím proč (možná bych se měl zeptat), ale Seven nemluví Jeri Ryan. Místo toho se její hlas víceméně úspěšně snaží předstírat dablérka. Třeba takové "I am undamaged" je k nerozeznání. Zvukové efekty výborně dokreslují atmosféru a všechno zní přesně tak, jak si představuji (ne že bych si někdy představoval, jak zní tetryonový pulsní disruptor, ale určitě zní tak, jak má). Hudba ve hře je taková nevtíravá a většinou jenom podkresluje dění na obrazovce. Uvědomíte si ji pouze při videích, které hru čas od času doplňují a skládají tak příběh kousek po kousku dohromady. Ono ji totiž ani moc slyšet nemůžete, protože okolí neustále komentují vaši souputníci (zvláště Chell, který v sobě Boliana skutečně ani na okamžik nezapře). Prostě zvuková stránka Elite Force přidává další spoustu plusových bodů do konečného hodnocení. O několik řádek výše jsem zmínil herní videa. Na Q'nosuCo jsou vlastně zač? To jsou filmečky vytvořené v herním enginu (Quake III Areny mimochodem), které vypovídají informace důležité pro danou misi i celou hru. Uvidíte jich spoustu a rozhodně se vám budou moc a moc líbit. Ke grafice ještě doplním, že Arena engine byl notně vylepšen, takže nepočítejte s tím, že když vám běhal Quake III, bude vám stejně běhat i Elite Force. Ten spíš bude jen chodit nebo ještě lépe plazit se a to i na nejnižší rozlišení. Elite Force má skutečně ďábelské nároky na grafiku a chtěl bych vidět stroj, který si můžete dovolit hru rozjet na maximální detaily při nejvyšším rozlišení, vážně že jo. Ke grafice se pojí ještě jeden můj osobní zážitek. Když jsem totiž procházel Elite Force podruhé, rozhodl jsem se, že pro vás vytípu pár zajímavých obrázků. Když jsem ale v samém závěru hry zjistil, že těch pár rovná se něco přes šestsetpadesát, rychle jsem se běžel mrknout do adresáře, kolik že to tak může mít mega. Ani moje nejčernější sny mě nepřipravily na to, že jsem tím zaplácnul celých 575MB disku! Myslím, že je všechny ke shlédnutí na Internet nedám…

A propó - jsem si vzpomněl. Předtím, než rozehrajete svoji velkou hru vám doporučuji, aby jste si s Tuvokem prošli Tutorial, který vás skvěle připraví na nadcházející události. Pak už si můžete vybrat jednu ze čtyř obtížností a směle vyrazit do boje. Já mám za sebou už první dvě z nich a jsem zvědav, jestli mi to vydrží až do "Difficult".

Borg!Hra je k dispozici na jednom Cdčku, což mě dost překvapilo, protože už takový Klingon Honor Guard z devětaosmdesátýho měl CD dvě. Při takovém množství dat mi to přijde neuvěřitelné. Ještě jednou se vrátím ke zvuku, a to jen proto, abych dodal, že pokud vás omrzí angličtina, můžete si hru vyslechnout a přečíst (ano, titulky jsou k dispozici) v němčině nebo francouzštině. Tak mě napadá, jestli se nám někdy podaří přesvědčit Emeričany, aby svolili k takovéto české mutaci nějaké Star Trek hry. Co vy, byli by jste pro, nebo máte radši původní anglické znění - přiznám se bez mučení, že i to má své nepopiratelné kouzlo a všechno zní tak nějak dobře, ale mateřština je mateřština, co naplat.

Nedílnou součástí každé správné 3D akce je podpora pro hru více hráčů. Ta se v Elite Force jmenu Holomatch, protože se celá odehrává v simulátoru. Vybrat si můžete z víceméně klasických druhů, mezi které patří opravdový deathmatch (aneb všichni proti všem), kradení vlajky protivníka (CTF) a týmový deathmatch. Po skončení každého zápasu vám počítač přidělí několik ocenění (nebo taky ne). Ta můžete získat za první zabití, za zabití všemi zbraněmi, vícenásobné zabití jednou ranou atd. atd.).

Tak a je tu závěr. Star Trek: Voyager Elite Force je bezesporu skvělou hrou, na kterou se vyplatilo si počkat a já vám všem vřele doporučuji její koupi. V kostce by shrnutí vypadalo asi nějak takhle: skvělý zvuk, báječná grafika, totální atmosféra, prostě nádhera!

Úplným závěrem bych ještě rád dodal, že touto recenzí akce Elite Force zdaleka nekončí. Připravuji několik dalších článků, taky jeden megačlánek a jeden takový bonus pro vás, pro čtenáře Star Trek Games.CZ, takže se těšte a trpělivě čekejte.

Minimální systémové požadavky:
operační systém Microsoft Windows 95/98/2000 nebo NT 4.0-SP5
3-D hardwarový akcelerátor s plnou podporou OpenGL
procesor Pentium II 233 MHz a 8 MB grafická karta nebo procesor AMD K6-2 350 MHz s 8MB grafickou kartou
64 MB RAM
650 MB nezkomprimovaného místa na disku (plus dalších 64 MB pro swapovací soubor Windows)
čtyřrychlostní CD-ROM mechanika (s přenosovou rychlostí 600 k/sec)
DirectX 7.0a nebo 100% kompatibilní ovladače
zvuková karta 100% kompatibilní s DirectX 7
100% Microsoft kompatibilní myš s ovladačem
Voyager Elite Force podporuje joystick. Pro jeho použití je vyžadován joystick 100% kompatibilní s Windows 95/98/NT a příslušný ovladač.
Voyager Elite Force podporuje hru po Internetu (TCP/IP) a LAN (TCP/IP a IPX)
Hra po Internetu vyžaduje 28.8 Kbps (nebo rychlejší) modem 100% kompatibilní s Windows 95/98/NT s připojení k poskytovali Internetových služeb
3-D grafická karta 100% podporující OpenGL je vyžadována. Star Trek: Voyager Elite Force využívá OpenGL k podpoře 3-D hardwarové akcelerace.

Užitečné odkazy:
Raven Software: www.ravensoft.com
Activision: www.activision.com
Star Trek: Voyager Elite Force homepage: www.ravensoft.com/eliteforce

Martin Kovář
Star Trek Games.CZ




Seznam všech článků týkajících se hry Star Trek: Voyager Elite Force najdete zde.