25th Anniversary je první ze dvou výborných adventur firmy Interplay a ačkoliv letos můžeme oslavit desáté výročí vydání disketové verze této hry, bylo by hrubou chybou lámat nad ní předem hůl.

Kromě disketové verze existuje také verze pro CD, která nám přináší kompletně namluvené všechny dialogy skutečnými herci známými ze seriálu (to platí samozřejmě pro posádku - postavy vymyšlené přímo pro hru mají asi těžko nějaký vzor v seriálu). Mimochodem - seriálem mám na mysli Původní sérii s Kirkem a spol. CD verze se od té disketové převážně neliší. V CD verzi ubylo pár vět a některé věty jsou přeformulovány. Z CD verze také zmizel admirál-muž, který je plně nahrazen admirálem-ženou. Co je však v CD verzi naprosto jiné, je poslední level, který je znatelně rozšířen. Dost bylo řečí na úvod, pojďme se konečně věnovat hře samotné.

25th Anniversary je klasickou ručně kreslenou 2D adventurou ze staré dobré školy - žádný pohled z vlastních očí, žádné předrenderované prostory ani podobné hnusy, ale prostě… no prostě mňam. Vždyť se mrkněte na screenshoty a bude vám to hned jasné. Jak už to ale u adventure her od Interplay bývá (resp. bylo), nemá tato hra pouze svoji adventurní složku, ale i část druhou - vesmírně-3D-bojovou. Na rozdíl od Judgment Rites (tj. druhé hry od Interplay) si ale tentokrát nemůžete bitvy vypnout a chtě-nechtě si pár soubojů vybojovat musíte.

Celá hra začíná cvičnou bitvou s federální lodí U.S.S. Republic a pak vlastně sleduje "rutinní" chod lodi Enterprise a její posádky, která se zrovna nachází ve čtvrtém roce své pětileté mise hledat nové formy života a…. vždyť vy víte. Hlavní náplní hry je sedm adventurních zápletek, ke kterým se dostanete vždy díky rozkazu Velení Hvězdné flotily. Podle příkazu se vydáte vzniklou situaci prozkoumat a ono se to nakonec tak nějak semele, že se přitom slušně zapotíte. V několika případech budete muset před zapojením mozku zapnout zbraně a zvednout štíty. Jinak se totiž váš mozek podívá leda tak zblízka na okolní vesmír.

Díky tomu, že je hra rozkouskována na těchto sedm částí, netrpí stereotypním prostředím. Na svých poutích se tak podíváte do nitra horského masivu na planetě kolonizované řádem Acolytů, proběhnete se po palubě hvězdné lodi U.S.S. Masada obsazené elasijskými piráty, prošmejdíte výzkumnou stanici Ark7, objevíte vrak vesmírné lodi dávno zaniklé civilizace, projdete se pralesem, navštívíte klingonskou kolonii Hrakkour a ještě pár dalších lokací. Prostě je pořád na co se dívat.

Adventurní části jsou bez patřičného návodu poměrně slušným oříškem. Možná se vám bude zdát, že první výsadkové trable jsou docela jednoduché, a máte pravdu - celá hra je vlastně jednoduchá. Ale když vám po prvním návratu zpět na palubu Enterprise oznámí admirál, že ohodnotili váš výkon na 65%, za což dostanete dva bodíky ze čtyř, začnete tušit, že takovéto výkony by vám také v součtu nemusely k úspěšnému dokončení hry stačit. A ani teď se nemýlíte. Cílem tedy je nejen hru projít, ale projít ji pokud možno na co nejvyšší počet bodů (ideálně samozřejmě na maximální). Budete tak muset přemýšlet i v naprosto jednoduchých situacích, jako je třeba tato:

Proti vám stojí velký, nebezpečně vypadající (avšak spravedlivý) indián o rozměrech dva na dva, kolem kterého musíte projít. Vy máte v inventáři kromě jiného pár kamenů. Co uděláte? Ne, nevezmete kameny a nepraštíte ho s nima do hlavy. Ovšem, jde to, ale není to ten správný přístup velícího důstojníka Flotily. Vy si totiž slezete do jámy, chytnete hada a vykonáte s indiánem zkoušku odvahy. Tak je to správně. Makačka na hlavu - a zdaleka ne jediná!

Přidělené body mají ještě další význam. S jejich rostoucím počtem se zvyšuje i výkonnost vaší posádky. Scotty rychleji opravuje poškozené systémy, Sulu rychleji manévruje s lodí apod. Neberte to tedy na lehkou váhu.

Teď se ještě pojďme krátce podívat na zvuky a hudbu. Přeskočme řeči o namluvení postav a počítačů a zastavme se rovnou u zvukových efektů. Ujdou. Na svou dobu zcela určitě. Ještě k hudbě. Není to žádný originální soundtrack od nějakého renomovaného skladatele, ale poslouchat se to dá. Takže také v pořádku.

Závěrečné hodnocení pro tuto hru bude více než dobré. Adventurní složka je vynikající - problémy jsou veskrze logické (včetně několika málo puzzlů), bojové scény musí pacifisté přetrpět. Většinou jde totiž o krátkou šarvátku, i když závěrečný souboj s falešnou Enterprise a dvěma loděmi elasijských pirátů může celkově velmi kladný dojem ze hry trochu pokazit. Rozhodně ale doporučuji si tuto hru zahrát. Fandové Star Treku, kteří sledují v televizi právě běžící Původní sérii, navíc narazí na několik známých tváří. Nebudu to příliš rozmazávat, ale jména jako Harry Mudd a Carol Marcusová asi není třeba nikomu představovat.

Přidáno: 20.6.2002

Seznam všech článků týkajících se hry Star Trek: 25th Anniversary najdete zde.